Proturbo  Autodiagnoosi

Moottoriongelma V70

  • 5 Vastauksia
  • 1380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jopeanne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Moottoriongelma V70
« : 18.07.2021, 11:43:17 »
Olisivat jälleen hyvät neuvot tarpeen.
Auto on V70 2.4 -01 (moottori B5244S).

Oireilu alkoi jokin aika sitten siten, että käynnistyksen jälkeen joutokäynti oli noin 1500rpm, josta se kyllä laski odottelun jälkeen normaaliksi. Jos autolla lähti liikkeelle korkean joutokäynnin aikaan, se saattoi sammua pariinkin otteeseen. Tämän jälkeen toimi aivan normaalisti.

Autoon vaihdettiin eilen aamulla ilmansuodatin ja puhdistettiin kaasuläppäkotelo.
Tämän jälkeen joutokäynti oli käynnistyksen jälleen 1500 rpm ja se nousi siitä 2000 kierrokseen laskien jonkin ajan kuluttua noin 1300 kierrokseen. Vaihteen käyttäminen päällä laski joutokäynnin normaaliksi. Tämä toistui pariin otteeseen.

Auto käytettiin vikakoodien luennassa. Vanhoja vikakoodeja oli jonkin verran, mutta kaikki poistuivat ja yksikään koodeista ei palannut.
Auto toimi tuon jälkeen normaalisti.
Moottorin vikakoodeja olivat  620A ja 3410 - viittaavat tyhjäkäyntisäätöön ja nakutustunnistimeen.

Mikä tyhjäkäyntiongelman voisi aiheuttaa, ovatko nuo vikakoodit yhteydessä surullisen kuuluisaan kaasuläppäkoteloon?  Auton huoltotietojen mukaan sitä ei ole vaihdettu.
Vikakoodien nollauksen jälkeen auto vastaa kaasuun hieman pehmeämmin kuin ennen.


Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriongelma V70
« Vastaus #1 : 18.07.2021, 13:19:41 »
Hei
Ettei olisi alipainevuoto,kannattaa tutkia konehuoneessa olevia alipaineletkuja imusarjasta lähtevät ensimmäisenä,,,vika voi kyllä olla ihan muuallakin.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6459
Vs: Moottoriongelma V70
« Vastaus #2 : 21.07.2021, 10:27:31 »
Jos kaasuläppäkoteloa ei ole koskaan edes putsattu, sitäkin voisi kokeilla
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jopeanne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriongelma V70
« Vastaus #3 : 21.07.2021, 14:30:17 »
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu.
Imuvuotoja autosta ei löytynyt. Vikakoodit luettiin uudestaan "paremmalla" lukijalla - yhtään vikakoodia ei löytynyt. Auto on toiminut nyt normaalisti. Toki esimerkiksi yön jälkeen käynnistettäessä joutokäynti on jonkin aikaa noin 1500 rpm. Hetken odotuksella kierrokset laskevat normilukemiin. Lämpimällä moottorilla käynnistettäessä joutokäynti on normaali.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10154
  • Teiden tukko
Vs: Moottoriongelma V70
« Vastaus #4 : 21.07.2021, 16:03:54 »
Kylmänä käynnistettäessä 1500rpm lämmittää katalysaattorin nopeammin toimintalämpötilaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriongelma V70
« Vastaus #5 : 22.07.2021, 10:43:16 »
Kuten Turbo 242 sanoo, 1500r/min lämmittää katin. Ja auto tekee sen siis ihan tarkoituksella. Muistaakseni aika on kylmänä max. 30 sekuntia. Siitä alaspäin lämpötilan mukaan aikaa vähennetään.

 

Samppasport  Futurez