Olisivat jälleen hyvät neuvot tarpeen.
Auto on V70 2.4 -01 (moottori B5244S).
Oireilu alkoi jokin aika sitten siten, että käynnistyksen jälkeen joutokäynti oli noin 1500rpm, josta se kyllä laski odottelun jälkeen normaaliksi. Jos autolla lähti liikkeelle korkean joutokäynnin aikaan, se saattoi sammua pariinkin otteeseen. Tämän jälkeen toimi aivan normaalisti.
Autoon vaihdettiin eilen aamulla ilmansuodatin ja puhdistettiin kaasuläppäkotelo.
Tämän jälkeen joutokäynti oli käynnistyksen jälleen 1500 rpm ja se nousi siitä 2000 kierrokseen laskien jonkin ajan kuluttua noin 1300 kierrokseen. Vaihteen käyttäminen päällä laski joutokäynnin normaaliksi. Tämä toistui pariin otteeseen.
Auto käytettiin vikakoodien luennassa. Vanhoja vikakoodeja oli jonkin verran, mutta kaikki poistuivat ja yksikään koodeista ei palannut.
Auto toimi tuon jälkeen normaalisti.
Moottorin vikakoodeja olivat 620A ja 3410 - viittaavat tyhjäkäyntisäätöön ja nakutustunnistimeen.
Mikä tyhjäkäyntiongelman voisi aiheuttaa, ovatko nuo vikakoodit yhteydessä surullisen kuuluisaan kaasuläppäkoteloon? Auton huoltotietojen mukaan sitä ei ole vaihdettu.
Vikakoodien nollauksen jälkeen auto vastaa kaasuun hieman pehmeämmin kuin ennen.