Pikku päivitystä välillä.
Heinäkuun alussa tuli käytettyä autoa säädössä,mutta haluttuun lopputulokseen ei päästy pelkällä softan muokkauksella,vaikka säätäjä kokeili kolmea eri ohjelmaversiota.
Ahtimen perussäätö näytti olevan pielessä ja sen säätämiseksi kohdalleen piti autoon ruveta asentelemaan pakopaine-ja ahtopainemittaria.
Pakopainemittariksi hommasin IKH:lta nestevaimennetun 10barin mittarin.
Paikallisesta hydikkäletkuliikkeestä sai tarvittavat nipat ja letkun,sekä pätkän kupariputkea.
AutoGagen ahtopainemittari tuli haettua Motonetin hyllystä.


Pakopainemittarin lähdölle porasin nipan EGR-venttiilin koppaan heti rosterista tehdyn haitariputken eteen.Paikka oli muutoin ihanteellinen mutta alumiinikuoren seinämävahvuus oli vain noin 3-4mm joten kovin pitkiä kierteitä siihen ei lähtönipalle saanut kierrettyä.

Lähtöpäähän rakentelin noin 60cm pitkän kupariputkikierukan jotta pakokaasut saisi hieman jäähtymään ennen letkuliitosta.

Koska kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu auto,letkun sai vedettyä sisälle tulipellissä olevasta kytkinpolkimen reiästä,käytin reiässä olleen peitelevyn irti ja porasin siihen reiän läpivientikumille.

Itse mittarin jätin letkuineen auton jalkotilaan,koska se on tarkoitus purkaa pois heti säädön jälkeen..eli mitään telinettä en alkanut sille rakentamaan.Saa luvan roikkua penkin raossa sen aikaa mitä tarvetta on.

Huomasin vasta pakopainemittarin letkua asentaessa että,paras pakopainemittarin letkunipan paikka olisi ollut pakosarjan päällä..siinä oli valmiina M8x1,25 kierteellä varustettu reikä ja tähän olisi ollut hyvä asentaa letkunippa,koska kierrettä on reilusti ja poraamalla reikä läpi asti pakosarjaan se olisi mitä tukevin paikka nipalle,toisin kuin hentoseinämäinen EGR:n kotelo,johon itse nipan asensin.
Homma olisi kuitenkin vaatinut pakosarjan irroituksen,jotta poranlastut olisi saanut puhdistettua pois..uudet tiivisteet turbolle ja pakosarjalle ja erilaisen nipan kuin minkä laitoin EGR:n kotelon päähän.
Kaikissa pakosarjoissa näitä reikiä ei ole valmiina..varastossa nimittäin oli toinen pakosarja ja siitä kyseiset pultinreiät puuttuivat.

Ahtopainemittarin asennusta mietin hetken aikaa,jätänkö sen autoon vai asennanko senkin vain väliaikaisesti säädön ajaksi.
Päädyin kuitenkin jättämään sen paikoilleen autoon ja porasin sille rasiaterällä paikan soittimen viereen.
En tiedä onko paras ja kaunein paikka,mutta jokin a-pilarikiinnityskään ei tuntunut yhtään fiksulta.
Mittariston kehyksen alanurkka olisi ollut se ihannepaikka,mutta en jaksanut tässä vaiheessa alkaa rakentelemaan siihen sopivaa kiinnitystä.Valmiitakin lisämittaripaikalla varustettuja mittariston kehyksiä kai saisi Ipd:n kautta.

Ahtopainemittarin letkulle laitoin banjoliittimen imusarjan päälle,sähköjohtokourun kiinnityspultin reikään..porasin vain reiän läpi asti imusarjaan 3,5mm terällä ja kierteeseen kävi suoraan M6x1.0 banjopultti jonka otin eräästä ylimääräisestä D5:n commonrailpumpusta..

Ahtopainemittarin asennushilujen mukana tuli T-haara letkuliitokselle. Mittariletkun liitoshaarassa oli messinkinen kuristinholkki,ilmeisesti paineentasausta varten,joten päätin varmuuden vuoksi käyttää liitoskappaletta.Toisen T-haaran liitoksen leikkasin pois ja sulatin umpeen.
Liittimen sai näppärästi kiinni jarrunestesäiliön etureunassa olevaan muoviläpyskään,jossa oli juuri sopiva reikä valmiina.

Ahtopainemittarin letkun sai kätevästi läpi konepellin aukaisuvaijerin vierestä.
Vaijerin läpivientikumissa oli kaksi valmista läpivientipaikkaa.Käytin vaijeria irti auton sisältä ja vedin vaijeria sen muovista sisäänvientiputkea pitkin puolisen metriä moottoritilaan päin ja leikkasin putkesta noin 8cm pätkän auton sisältä kojelaudan alta.
Pätkän työnsin sitten meisselin varteen ja puhkaisin meisselin kärjellä reiän läpivientikumiin ja painoin muoviputken pään läpi moottoritilan puolelle..sen kautta letku oli sitten helppo uittaa läpi auton sisätilasta päin.

Ahtopainemittarille otin virran soittimen johdoista ja enää puuttuisi mittarin valaistuksen himmentimen johdon liittäminen mittarivaloille..pitää sekin väsäillä kunhan kerkeää.
Koeajolenkilläkin jo kävin eilen illalla ja testailin paineita.
Tiukin vetäisy,täyskaasukiihdytys 80km/h nopeudesta sai ahdot nousemaan max.arvoonsa 1.4 bar ja pakopaineet näyttivät samaan aikaan 1.8 bar.
Muutoin kevyemmässä ajossa pakopaineet näyttivät pysyvän alle ahtojen.
Säätöhommista vastannut kaveri kehoitti säätämään VNT-tankoa aluksi kierroksen verran pidemmäksi ja testailemaan uudelleen paineita.
Pakopaine pitäisi saada suht tasoihin ahtopaineiden kanssa..tai jopa hitusen alle ahtojen.
Täytynee säädellä tänään ja huomenna paineet kohdalleen niin pääsee syksyn aikana viilaamaan softankin lopulliseen asuunsa.