Carcom Oy  Elekma

Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"

  • 9 Vastauksia
  • 3122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Denegor

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« : 21.08.2021, 01:36:12 »
Terve,

Kävi niin että joutui runttaamaan jarrua oikein kunnolla kehällä ajaessa. Tämän jälkeen syttyi keltainen merkkivalo kojelautaan ja teksti "Ajonvakautus vaatii huollon". Koska tuo nyt ei kertonut mitään niin päätin käydä Motonetin vikalukijalla ja sieltä tuli seuraavaa:


Järjestelmä: Jarru, ABS (BCM)  Mark 25
 0130    Jarrupaineanturi 1. Signaali on liian pieni Jatkuva

Järjestelmä: Jarru, ABS (BCM)  Mark 25 AWD
 0130    Jarrupaineanturi 1. Signaali on liian pieni Jatkuva

Ja tästä sitten googlettelemalla päädyin VRCF:n lisäksi lukuisille muille sivuille. Jossakin puhutaan jarrupääsylinterin sensoreista 1 ja/tai 2. Aluksi ajattelin että tuohan on varmaan ihan helppo homma vaihtaa. Nyt olen kuitenkin googletellut lisää kun ihmetytti mitä tuo Motonetin BCM tarkoittaa. Brake Control Module. Sitä kautta rupeaa löytymään ihan tyyppivikoja Volvon BCM piireissä (kylmiä juotoksia), samoja vikakoodeja. Ja sitten näen osan hinnan ja nousee karvat pystyyn että taasko tuohon kippoon pitää kaataa +1000€ rahaa että sillä saa ajaa.

Jos vika on oikeasti BCM:ssä niin silloin se on siellä hydrauliyksikössä sisällä itsessään, eikä vikaa saa korjattua kuin joko vaihtamalla koko yksikön joka uudelleen ohjelmoidaan tai kannibalisoimalla toimivasta ABS ohjausyksiköstä hydrauliyksikön ja siirtämällä se tuohon vanhan tilalle (koska uutta ABS yksikköä ei voi vain plug&play laittaa vanhaan runkoon kiinni ilman uudelleenohjelmointia). Eli koko ABS yksikkö pitää siis ostaa. Ja nimenomaan uutena koska romuista saa todennäköisesti risan hydrauliyksikön tilalle.

Sen enempää jaarittelematta kysyn nyt teiltä ammattijuomarahoja:
1. Olenko tulkinnut vikaa oikein?
2. Voiko Motonetin vikakoodinlukijaan luottaa, tarkoittaako BCM todella sitä ABS yksikön hydrauliblokin sisäistä paineanturia?
3. Kannattaako lähteä turailemaan jarrupääsylinterin paineantureiden kanssa vai pitäisikö vain keskittyä tuohon yksikköön?

Kysyn koska kojelautaan ei ilmestynyt mitään muuta vikaa. Jarrut pelittävät ihan normaalisti eikä ohjauksessa ole vikaa. ABS toimii. Eräät väittävät että tällöin vika ei olisi tuossa jumalattoman kalliissa yksikössä, koska vika aiheuttaa muita ongelmia ABS:lle.

Toivon että vika on sama kuin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41428.0

Kiitos vaivannäöstänne.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2021, 01:43:56 kirjoittanut Denegor »

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #1 : 21.08.2021, 10:22:00 »
Jos saat jossain luetettua vidalla ne koodit, niin voi kertoa enemmän. Ja sit aloitat helpoimmasta, eli onhan akku ihan ok, maadoitukset kunnossa jne ja  jarrunesteet nyt ylipäätään on hyvä vaihtaa, jos niitä ei ole ihan äsken vaihdettu.

Kovassa jarrutuksessa kaikenlaiset objektit painuu menosuuntaa kohden, joten joku vähän huono juotos tai muu liitos saattaa näkyä vain silloin.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Denegor

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #2 : 22.08.2021, 13:40:20 »
No nyt kävi niin että vikailmoitus hävisi itsestään. Auto seisoi päivän pihassa ja seuraavana päivänä ei kojelaudan taulussa ollut ilmoitusta. Vaikea selvittää mikä tarkalleen ottaen aiheutti vikailmoituksen.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #3 : 22.08.2021, 16:45:29 »
Vahva veikkaus: BCM elektroniikka. Itellä sitä on joku fiksannu ja varsin erikoisissa tilanteissa on pukannu "jarruvika huolla heti". Aattelin ensin, että on kuumasta, mut 30+ lämmöissä ei mitään ongelmaa. Oikeestaan jos pitäa jotain patternia löytää, niin 20 - 25 lämmintä ja siitä auto vartiksi parkkiin ja aen jälkeen syttyy. Ei syty kuoppaisella tiellä tms. ja jarrunesteet on vaihdettu. Sercapilla on sen boksin fiksaukseen ihan ok hinnat.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #4 : 22.08.2021, 16:46:03 »
Se että tuossa lukee BCM, tarkoittaa että yksikkö joka vian on rekisteröinyt, on BCM eli brake control module. Varsinaisesti se ei siis tarkoita, että BCM olisi viallinen. Se on toki myös mahdollista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #5 : 22.08.2021, 16:58:00 »
Tiedä onko tästä mitään apua mutta omaan S80 II koppaseen syttyi ABS valo ja luistonesto valot. Vaihdelaatikon turbiinin lukko alkoi myös sekoilemaan, huomasi lähinnä kierroslukumittarista.
Ja kehoitus huoltaa jarrut. Välillä meni monta viikkoa ettei syttynyt mitään ja sitten taas x syystä.
Koodi oli katkonainen tai puuttuvat signaali takaoikea. Vaihdettiin alkuperäinen anturi ja kuntoon tuli kerrasta  :)
S80 Executive D5 AWD

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #6 : 22.08.2021, 21:35:09 »
Mä lähen aina halvimmasta liikkeelle, eli tarkistan onko napapultit ja hammaskehät kunnossa. Mut seurailen..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #7 : 22.08.2021, 21:42:38 »
Ne anturit on siis jkiinni jarrutehostajassa, ei pääsylinterissä.

Kannattaa ainakin tarkistaa että liittimet niissä antureissa on kunnolla kiinni
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #8 : 22.08.2021, 23:35:58 »
Jarrupaineanturit ovat jarrupääsylinterin pohjassa(vain autoissa joissa on DSTC) ja muutamia on pitänyt vaihtaa. Jokunen on korjaantunut ihan vaan kalibroinnilla. Testerillä näkee miten arvot käyttäytyy.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V70 MK II "Ajonvakautus vaatii huollon"
« Vastaus #9 : 23.08.2021, 00:15:52 »
Jarrupaineanturit ovat jarrupääsylinterin pohjassa(vain autoissa joissa on DSTC) ja muutamia on pitänyt vaihtaa. Jokunen on korjaantunut ihan vaan kalibroinnilla. Testerillä näkee miten arvot käyttäytyy.

Ok. Meni mulla nyt anturit sekaisin. :)

Tehostajassa on siis polkimen asentoa mittaava anturi, sitähän se neula siinä mittaa?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Elekma  Autoracing