Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2008 2.4D lisää sähkövikoja

  • 3 Vastauksia
  • 1651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
V70 2008 2.4D lisää sähkövikoja
« : 17.11.2021, 22:44:55 »
Noni, auto hyytyi Turun motarille ja auton mittaripaneelin vilkuttelua ihmetellessäni meinasin saada kunnon rutut aikaiseksi parhaimpaan iltapäiväruuhkaan. Ja tälle autolle jo 2. reissu hinausauton lavalla kotipihaan vuoden sisään. Vähän aikaa ihmettelyä EasyDiag-kiinamittarin salasanojen ja ohjelmaversioiden kanssa, ja siitä sitten vihdoin ja viimein seuraavat virheilmoitukset:
====2021-11-17 21:59:15=====
ECM-P010116   Ilmamassan tai ilmamäärän virtauksen piirin alue/toiminta.Yleiset sähköviat.Piirin jännite kynnyksen alapuolella     
ECM-P030400   Sylinterin 4 sytytyshäiriö havaittu.Yleinen vikainformaatio.Ei alityyppisiä tietoja     
ECM-P040600   EGR-anturin A piiri, suuri.Yleinen vikainformaatio.Ei alityyppisiä tietoja     
ECM-P040904   EGR-anturin A piiri.Yleinen vikainformaatio.Järjestelmän sisäiset viat     
ECM-P029900   Turboahtimen ahtopaine liian pieni.Yleinen vikainformaatio.Ei alityyppisiä tietoja     
ECM-P201500   Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Perf. (Bank 1). General Failure Information. No sub type information     
Eli onko nämä nyt sitten oikeita vikoja joille pitäs tehdäkin jotain, vai jotain haamuvikoja rispaantuneista/ poikkimenossa olevista piuhoista/liittimistä, vai valmistuvista antureista?
EGR on tässä pottuillut aina silloin tällöin, ja 4.pytyn sytytyshäiriö ilmaantuu myös toisinaan, mutta muut uusia. Nollasin lukijalla yo. koodit ja pistin auton käymään ja ajoin muutaman km lenkin, eikä mitään virheilmoituksia enää tullut. Tässä nyt itse arvuuttelen, että pitäiskö noita egr & antureita ruveta osteleen autodoc.sta ja vaihtaa uusiin, vaiko sitten pärjätä vanhoilla, kun noi ei ilmeisesti ole rikki, kun ilmoitukset on mitä on. Eli olisko tässä jo auton iän huomioiden liitinkorroosio ehtinyt riittävän pitkälle vaiko ihan osien vaihtotarvetta?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 2.4D lisää sähkövikoja
« Vastaus #1 : 17.11.2021, 23:09:19 »
Antureissa tuskin vikaa kun tunnistavat häiriöitä, vidalla luku kyllä selvittäisi ongelmaa mahdollisesti tarkemmin. Johdot ensimmäiseksi syyniin ja akun tarkastus.

Poissa Boothis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 2.4D lisää sähkövikoja
« Vastaus #2 : 19.11.2021, 23:33:08 »
Moro

Ensimmäisenä tarkastaisin akkukotelon alla kulkevan johtosarjan kunnon. Kuvailemasi vika voisi olla seurausta johtosarjan pettämisestä.
Tämän aikaisissa  v70 diesel volvoissa on yleisenä vikana luokattoman huonot johtosarjat, jotka pettävät milloin mistäkin. Usein värinöiden seurauksena hankautuvat rikkipoikki tai vain oikoseen.  Siinä johtosarjassa on ties mitä moottorin ohjaukseen ja antureihin liittyviä johtoja ja jo muutama oikonen saa ihme oireita aikaan. Välillä kun "viestit kulkee" niin vikoja ei ole. Tältäkin palstalta löytyneen useampi keskustelu aiheesta ja alla olevalla videolla puolenvälin tienoilla amerikan volvofani teippailee johtosarjan tiukaksi paketiksi, jottei johtosäikeet pääsisi hankautumaan.

https://www.youtube.com/watch?v=G67pUI5vMrc

Itselläni on lähes samanikäinen 220 tkm ajettu v70 2.4D. Tätä vikaa ei vielä ole ollut, mutta muutama johtosarja on jo korjailtu. Oli kesällä aikomuksena ko. ennakkohuolto tehdä mutta empä saanut aikaiseksi, (mukavampi kesällä korjata ehkäisten ongelman kuin koittaa pimeässä ja pakkasessa äheltää)...

Toivottavasti on apua!

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 2.4D lisää sähkövikoja
« Vastaus #3 : 21.11.2021, 23:40:50 »
moi,
Autossa nyt 390kkm takana, ettei tämä ihan pakasta vedetty enää ole.
Juu, se on todellakin just noi niinkuin kirjoitit, ettei V70 konehuoneen (jos muutkaan) sähköjohdot ole sieltä laatulistan kärkipäästä. Piuhojen pituus on mennyt ns. metsään, pikkuisen lyhkäisiä ovat. Nimittäin tästäkin kokemusta, kun joku vuosi sitten Isolla Kirkolla Volvo pisti Mannerheimintieltä kaistan tukkoon Rokkimäkin nurkilta n. klo 8 arkiaamuna. Siinä sitten torvet soi jonkun aikaa kunnes paikalle tuli poliisipartiossa ystävällinen konstaapeli, jonka kanssa autoa työnneltiin pikkuisen syrjemmälle. Auto sitten siitä lavalla Kaivokselan Volvolle ja vika-analyysi oli, että piuhoja poikki (v...n common rail vehkeet...) ja ensimmäinen hinta-arvion kuullessani meinasin lentää p...ni, kun ehdotettiin johtosarjan vaihtoa a' 1500EUR ja työt sitten päälle. No isoksi plussaksi voi sanoa, että heti perään ehdotus että katkenneet piuhat voi kolvata ja paketoida uudelleen. Näin sitten tehtiin, ja hommaan meni ehkä jotain 500 eur luokkaa. Muutenkin tässä näitä sähkövikoja on piisannut mm. keskuslukko yks mysteeri, AC:n joku laatuanturi toimii ja ei toimi, jne. Noista edellälistatuista oli todellakin se ajatus, että mikä näissä nyt on se todennäköisin virheenaiheuttaja; rikkinäinen anturi vaiko piuhat.
Tämä "ECM-P201500   Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Perf. (Bank 1). General Failure Information. No sub type information" on ilmeisesti "swirl flap" - pyörreläppäviritelmän asentoanturin ja servon epäsynkroni, mikä sitten oli aika helppo paikallistaa irronneeseen pieneen muovivarteen. Se oli niin löysä nivelkiinnikkeissään, että tipahti toisesta päästä itsestään. Nyt korjauksena käänsin ao. sauvan "väärin päin" ja pari päivää pysynyt paikallaan. No nämä ovat ehkä ns. pikkuvikoja. Isovika oli sitten ehkä jo Volvo 2.4D/D5 klassikko l. apulaiteremmin rippeet jakopäänkoppaan ja siitä sitten kantta remontoimaan. Nuuka kun oli, niin tein itte. Mitä siitä sitten oppi, niin en tiedä. Auto on edelleen omassa käytössä :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron