Noni, auto hyytyi Turun motarille ja auton mittaripaneelin vilkuttelua ihmetellessäni meinasin saada kunnon rutut aikaiseksi parhaimpaan iltapäiväruuhkaan. Ja tälle autolle jo 2. reissu hinausauton lavalla kotipihaan vuoden sisään. Vähän aikaa ihmettelyä EasyDiag-kiinamittarin salasanojen ja ohjelmaversioiden kanssa, ja siitä sitten vihdoin ja viimein seuraavat virheilmoitukset:
====2021-11-17 21:59:15=====
ECM-P010116 Ilmamassan tai ilmamäärän virtauksen piirin alue/toiminta.Yleiset sähköviat.Piirin jännite kynnyksen alapuolella
ECM-P030400 Sylinterin 4 sytytyshäiriö havaittu.Yleinen vikainformaatio.Ei alityyppisiä tietoja
ECM-P040600 EGR-anturin A piiri, suuri.Yleinen vikainformaatio.Ei alityyppisiä tietoja
ECM-P040904 EGR-anturin A piiri.Yleinen vikainformaatio.Järjestelmän sisäiset viat
ECM-P029900 Turboahtimen ahtopaine liian pieni.Yleinen vikainformaatio.Ei alityyppisiä tietoja
ECM-P201500 Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Perf. (Bank 1). General Failure Information. No sub type information
Eli onko nämä nyt sitten oikeita vikoja joille pitäs tehdäkin jotain, vai jotain haamuvikoja rispaantuneista/ poikkimenossa olevista piuhoista/liittimistä, vai valmistuvista antureista?
EGR on tässä pottuillut aina silloin tällöin, ja 4.pytyn sytytyshäiriö ilmaantuu myös toisinaan, mutta muut uusia. Nollasin lukijalla yo. koodit ja pistin auton käymään ja ajoin muutaman km lenkin, eikä mitään virheilmoituksia enää tullut. Tässä nyt itse arvuuttelen, että pitäiskö noita egr & antureita ruveta osteleen autodoc.sta ja vaihtaa uusiin, vaiko sitten pärjätä vanhoilla, kun noi ei ilmeisesti ole rikki, kun ilmoitukset on mitä on. Eli olisko tässä jo auton iän huomioiden liitinkorroosio ehtinyt riittävän pitkälle vaiko ihan osien vaihtotarvetta?