Hei
Kesällä tuli hankittua käyntivikainen v50 2.0d vm. 2008, ajettu n. 260tkm. Ostaessa moottori oli vikatilassa ja kävi pienillä kierroksilla nykien. Kylmänä käynnistyi pätkimällä ja reilusti savuttamalla. Savutus ja pätkiminen loppui hieman lämmettyään. Vikakoodeja antoi tuolloin egr-venttiilistä ja hiukkassuodattimesta. Egr:n tulppauksen jälkeen tehot palasivat, toki edelleen antoi vikakoodeja egr:stä ja hiukkassuodattimelta. Käynnistysongelmiin ei ollut vaikutusta toimenpiteillä. Seuraavaksi vaihdettiin suuttimet (käytetyt), tällä poistui tuo pikkukierrosten nykiminen, mutta käynnistysongelmat jatkuivat. Samalla huomasin, että auto oman mittarinsa mukaan kuluttaa todella paljon, eli ilmeisesti yritti koko ajan polttaa hiukkassuodatinta. Toimenpiteitä joita on tehty näiden jälkeen:
- polttoainesuodatinkotelon vaihtaminen koska polttoaineletkuissa kulki hieman ilmaa => ilman kulku väheni/loppui mutta ei vaikutusta kylmäkäynnistykseen
- todettu moottorin olevan ilmeisesti ohjelmoitu, koska esim. ilmamäärämittarin johdon irroitus ei vaikuta mihinkään tai sytytä vikavaloa, tehoa myös tuntuisi olevan reilusti
- ohjelmallisesti poistettu egr ja hiukkassuodatin (hiukkassuodatin myös tyhjennetty), korjattu moottorinohjausyksikköä niin että hiukkassuodattimen polttoa ei tapahdu => polttoaineen kulutus tippui normaaliksi, ei vaikutusta käynnistysongelmaan
- vaihdettu kunnostetut suuttimet => ei vaikutusta käynnistysongelmaan
- sammutusläppä toimii normaalisti
- commonrail -paineet ok
- ei vikakoodeja
Eli auto toimii muuten normaalisti, mutta kylmänä käynnistyy pätkien ja savuttaa todella reilusti harmaata savua. Pätkiminen loppuu alle puolessa minuutissa, mutta varsinkin kylmemmillä keleillä tuo savutus jatkuu pitkään. Auto ei hävitä jäähdytinnestettä tai öljyä, ja kummatkin ovat ihan oikean värisiä. Mistähän voisi seuraavaksi vikaa etsiä?