Autodiagnoosi  Carcom Oy

D5 2003 käynnistys pakkasella

  • 53 Vastauksia
  • 6415 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #45 : 08.12.2021, 14:54:02 »
2020 k-arvo 1,30
2021 k-arvo 1,80

Tämä on vähän arvoitus. Katsastuksen k-arvo polkaisussa ei ole yhtään kuormaa eikä turbon painetta tarvita. Omassa piristetyssä D5:ssa tulee kyllä mustaa savua kun konetta kuormittaa, mutta katsastuksessa arvot on 0,5 ja alle.
Vähän pitkä ketju jo, mutta eihän imuputki ennen turboa ole jotenkin mennyt lyttyyn? Kulkeeko normaalisti silloin kun lähtee käyntiin? Jos katsurin polkaisussa imuputki menis luttaan, niin kone ei saa ilmaa.
Ilman turbon paineita savuttaa jo 80 km/h vauhdissa ihan kunnolla, peilissä näkyy. On tullut koettua sekin.
Imusarja tai se murikka ennen imusarjaa muurautunut EGR jätteiden vuoksi umpeen?
Nämä tosin vaivaavat enemmän ajon aikana kuin startatessa.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #46 : 08.12.2021, 15:07:41 »
2020 k-arvo 1,30
2021 k-arvo 1,80

Tämä on vähän arvoitus. Katsastuksen k-arvo polkaisussa ei ole yhtään kuormaa eikä turbon painetta tarvita. Omassa piristetyssä D5:ssa tulee kyllä mustaa savua kun konetta kuormittaa, mutta katsastuksessa arvot on 0,5 ja alle.
Vähän pitkä ketju jo, mutta eihän imuputki ennen turboa ole jotenkin mennyt lyttyyn? Kulkeeko normaalisti silloin kun lähtee käyntiin? Jos katsurin polkaisussa imuputki menis luttaan, niin kone ei saa ilmaa.
Ilman turbon paineita savuttaa jo 80 km/h vauhdissa ihan kunnolla, peilissä näkyy. On tullut koettua sekin.
Imusarja tai se murikka ennen imusarjaa muurautunut EGR jätteiden vuoksi umpeen?
Nämä tosin vaivaavat enemmän ajon aikana kuin startatessa.

Kun lähtee käyntiin niin käy nätisti, EGR on poistettu kokonaan ja liitoskohdat tulpattu ja liimattu. Ahtoputket on jäykät eikä mene lyttyyn.
Laitin noi savutusarvot sen takia että jos se kertoisi jotain, miksi kylmällä kelillä käynnistyy huonosti.

Sitten kun on saanut käyntiin ja käyttänyt n.2min niin käynnistyy uudestaan nätisti pakkasella.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2021, 15:09:27 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #47 : 08.12.2021, 16:30:40 »
Kun lähtee käyntiin niin käy nätisti, EGR on poistettu kokonaan ja liitoskohdat tulpattu ja liimattu. Ahtoputket on jäykät eikä mene lyttyyn.
Laitin noi savutusarvot sen takia että jos se kertoisi jotain, miksi kylmällä kelillä käynnistyy huonosti.

Sitten kun on saanut käyntiin ja käyttänyt n.2min niin käynnistyy uudestaan nätisti pakkasella.

Eli yhteenvetona:
Kun on saatu käyntiin, käy ja käynnistyy hyvin, kulkee normaalisti eikä silminnähden savuta.
Käynnistyy kylmänä huonosti ja tuntuu pyörittävän laiskasti?

Jos ylläoleva osuu suurinpiirtein oikeaan, siinä on vähän suo siellä, vetelä täällä eli mikä on syy ja mikä seuraus.

Minun mielestä hitaasti pyörittäminen on syy siihen, että ei lähde käyntiin. Siinä ei Common rail paine nouse niin ylös että ruiskuttaisi. Samasta syystä kone ei käynnisty vaikka pyörittäisikin hyvin, jos olisi ohivuotoa, mutta ohivuotoa ei mittausten mukaan ole. Eli jää vain hidas pyöritys.

Startti on uusittu, akku on tuoreen puoleinen, pitäisi pyörittää normaalisti.
Oletetaan, että öljyt on sellaiset, ettei ihan puuroksi mene pakkasella.

Luultavasti kaikki on jo tsekattu, mutta koska vikaa ei ole löytynyt, kävisin uudestaan läpi akun kaapelit ja liitokset. Lisäksi moottorin maadoituskaapeli jonka toinen pää on siinä startin vieressä lohkossa kiinni ja toinen on rungossa edestäpäin katsottuna oikeassa reunassa konehuoneessa. Itse ottaisin kaapelin irti ja katsoisin liittimet vääntelemällä. Omassani tosiaan kaapeli oli poikki kaapelikengän sisältä, koneen päässä. Ei muuta näkyvää oiretta kuin kaapeli irtosi kengästä kun vähän nykäisi. Silloin oltiin jo siinä tilassa, ettei startannut lainkaan. +kaapelin liitos starttiin?
Maadoituskaapeli-ongelma tekee tietyllä apuakun kytkennällä sen, ettei apuakusta ole mitään hyötyä, plussaa on tarjolla enemmän mutta miinus on sama koko ajan. Siinä on vähän ahdasta ja oikosulun vaara on ilmeinen, mutta apuakun sähköä voisi tarjota suoraan startille ja miinus moottorin nostokannakkeeseen. Varovaisuutta ja huolellisuutta kytkennöissä, apuakun pää viimeisenä kiinni - voisiko esim. kaapelikengällä olevan irtokaapelin kytkeä startin plus-liittimeen mukaan. Tällä tulisi eliminoitua auton omaan akun kytkennät ja ylimenovastus.

Ellei tämä johda mihinkään niin voiko olla, että suutin vuotaa dieseliä männän/mäntien päälle ja startti pyörittää konetta siten, että palotilassa on "ahdasta", dieseli varmaan vuotaa siitä mäntien ohi hetken pyörityksen jälkeen. Eihän öljyt lisäänny?

Joskus nämä ongelmat on helpommat ratkaista kuin luulisikaan, tulee vain hypättyä oleellisen yli joka kerta. Toivotaan että tärppää.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #48 : 08.12.2021, 18:26:47 »
Eli yhteenvetona:
Kun on saatu käyntiin, käy ja käynnistyy hyvin, kulkee normaalisti eikä silminnähden savuta.
Käynnistyy kylmänä huonosti ja tuntuu pyörittävän laiskasti?

Jos ylläoleva osuu suurinpiirtein oikeaan, siinä on vähän suo siellä, vetelä täällä eli mikä on syy ja mikä seuraus.

Minun mielestä hitaasti pyörittäminen on syy siihen, että ei lähde käyntiin. Siinä ei Common rail paine nouse niin ylös että ruiskuttaisi. Samasta syystä kone ei käynnisty vaikka pyörittäisikin hyvin, jos olisi ohivuotoa, mutta ohivuotoa ei mittausten mukaan ole. Eli jää vain hidas pyöritys.

Startti on uusittu, akku on tuoreen puoleinen, pitäisi pyörittää normaalisti.
Oletetaan, että öljyt on sellaiset, ettei ihan puuroksi mene pakkasella.

Luultavasti kaikki on jo tsekattu, mutta koska vikaa ei ole löytynyt, kävisin uudestaan läpi akun kaapelit ja liitokset. Lisäksi moottorin maadoituskaapeli jonka toinen pää on siinä startin vieressä lohkossa kiinni ja toinen on rungossa edestäpäin katsottuna oikeassa reunassa konehuoneessa. Itse ottaisin kaapelin irti ja katsoisin liittimet vääntelemällä. Omassani tosiaan kaapeli oli poikki kaapelikengän sisältä, koneen päässä. Ei muuta näkyvää oiretta kuin kaapeli irtosi kengästä kun vähän nykäisi. Silloin oltiin jo siinä tilassa, ettei startannut lainkaan. +kaapelin liitos starttiin?
Maadoituskaapeli-ongelma tekee tietyllä apuakun kytkennällä sen, ettei apuakusta ole mitään hyötyä, plussaa on tarjolla enemmän mutta miinus on sama koko ajan. Siinä on vähän ahdasta ja oikosulun vaara on ilmeinen, mutta apuakun sähköä voisi tarjota suoraan startille ja miinus moottorin nostokannakkeeseen. Varovaisuutta ja huolellisuutta kytkennöissä, apuakun pää viimeisenä kiinni - voisiko esim. kaapelikengällä olevan irtokaapelin kytkeä startin plus-liittimeen mukaan. Tällä tulisi eliminoitua auton omaan akun kytkennät ja ylimenovastus.

Ellei tämä johda mihinkään niin voiko olla, että suutin vuotaa dieseliä männän/mäntien päälle ja startti pyörittää konetta siten, että palotilassa on "ahdasta", dieseli varmaan vuotaa siitä mäntien ohi hetken pyörityksen jälkeen. Eihän öljyt lisäänny?

Joskus nämä ongelmat on helpommat ratkaista kuin luulisikaan, tulee vain hypättyä oleellisen yli joka kerta. Toivotaan että tärppää.

Annoin emännän autosta tänään apuvirtaa (apukaapelit samoissa paikoissa kun avustavalla akulla) kone pyöri iloisemmin kuin koskaan mutta ei vain lähtenyt käyntiin. Uuden akun kävin hakemassa tänään ja huomenna tulee toimiva PA-lämmitin niin saan ton käyntiin pakkasillakin. Lisäksi ostin johdonpäähän tulevan letkulämmittimen joten se säteilijä lentää kuuhun sieltä koneesta.

Eli nyt meni hermot ja teen autolle ikuisen kesän... Seuraavilla pakkasilla sitten taas tutkitaan ja lämmitellään eri osia että jos se ongelma löytyisi.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #49 : 14.12.2021, 08:46:24 »
Dodih, nyt sit alkoi savutus kylmänä. Ja se on jäähdytinnestettä palotilassa.
Ja paisarista alkoi puskemaan nestettä ulos... Viikon toi auto seisoi kun oli -16°C ja sen jälkeen kun laitoin käymään niin savua alkoi tulemaan..

Neste on kyl kestoltaan (mitattu -27°C).

Ei tälle voi kun nauraa mut todennäköisesti tämä on ollut se syy käynnistymiseen. Onko näissä mustakoppasissa ollut lohkossa tai sylinterikannessa ongelmia?
Tietäisi vain että onko pelkästään pahvi pettänyt.

Edit: Onhan mulla tossa varakone, mut siihen pitää tehdä jakopään vaihto yms...
« Viimeksi muokattu: 14.12.2021, 09:32:50 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3371
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #50 : 14.12.2021, 09:17:57 »
Multa korkkasi kansipahvi 300 000km lukemassa about mustakantisesta D5:sta. Ei se siis ainakaan mahdoton ajatus ole.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8044
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #51 : 14.12.2021, 11:24:15 »
Ennemmin vaikuttaisi kannentiivistevialta kuin kannelta. Harmaakoppasissa on tullut vastaan muutama haljennut kansi, eikä nekään tuolla tavalla höyryä. Kannen halkeama on kuitenkin niin pieni, että lähinnä aiheuttaa painetta järjestelmään ja hukkaa nestettä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #52 : 14.12.2021, 11:27:13 »
Ennemmin vaikuttaisi kannentiivistevialta kuin kannelta. Harmaakoppasissa on tullut vastaan muutama haljennut kansi, eikä nekään tuolla tavalla höyryä. Kannen halkeama on kuitenkin niin pieni, että lähinnä aiheuttaa painetta järjestelmään ja hukkaa nestettä.

Niin ja kun kone lämpenee niin savutus lakkaa n.2min ajon jälkeen, mut sen jälkeen alkaa painetta tulemaan nesteen puolelle. Ja aika laimeaa savutusta se on, mut haistaa sen nesteen siinä.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2021, 11:30:14 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #53 : 26.12.2021, 16:08:49 »
Nyt kun sain tuon vehkeen lämpenemään niin kokeilin että en lämmitä kuin suuttimia, ja tulille se lähti. Eli suuttimet tarttis vaihtaa.. >:(
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

 

Futurez  Kulkukoira