Kun lähtee käyntiin niin käy nätisti, EGR on poistettu kokonaan ja liitoskohdat tulpattu ja liimattu. Ahtoputket on jäykät eikä mene lyttyyn.
Laitin noi savutusarvot sen takia että jos se kertoisi jotain, miksi kylmällä kelillä käynnistyy huonosti.
Sitten kun on saanut käyntiin ja käyttänyt n.2min niin käynnistyy uudestaan nätisti pakkasella.
Eli yhteenvetona:
Kun on saatu käyntiin, käy ja käynnistyy hyvin, kulkee normaalisti eikä silminnähden savuta.
Käynnistyy kylmänä huonosti ja tuntuu pyörittävän laiskasti?
Jos ylläoleva osuu suurinpiirtein oikeaan, siinä on vähän suo siellä, vetelä täällä eli mikä on syy ja mikä seuraus.
Minun mielestä hitaasti pyörittäminen on syy siihen, että ei lähde käyntiin. Siinä ei Common rail paine nouse niin ylös että ruiskuttaisi. Samasta syystä kone ei käynnisty vaikka pyörittäisikin hyvin, jos olisi ohivuotoa, mutta ohivuotoa ei mittausten mukaan ole. Eli jää vain hidas pyöritys.
Startti on uusittu, akku on tuoreen puoleinen, pitäisi pyörittää normaalisti.
Oletetaan, että öljyt on sellaiset, ettei ihan puuroksi mene pakkasella.
Luultavasti kaikki on jo tsekattu, mutta koska vikaa ei ole löytynyt, kävisin uudestaan läpi akun kaapelit ja liitokset. Lisäksi moottorin maadoituskaapeli jonka toinen pää on siinä startin vieressä lohkossa kiinni ja toinen on rungossa edestäpäin katsottuna oikeassa reunassa konehuoneessa. Itse ottaisin kaapelin irti ja katsoisin liittimet vääntelemällä. Omassani tosiaan kaapeli oli poikki kaapelikengän sisältä, koneen päässä. Ei muuta näkyvää oiretta kuin kaapeli irtosi kengästä kun vähän nykäisi. Silloin oltiin jo siinä tilassa, ettei startannut lainkaan. +kaapelin liitos starttiin?
Maadoituskaapeli-ongelma tekee tietyllä apuakun kytkennällä sen, ettei apuakusta ole mitään hyötyä, plussaa on tarjolla enemmän mutta miinus on sama koko ajan. Siinä on vähän ahdasta ja oikosulun vaara on ilmeinen, mutta apuakun sähköä voisi tarjota suoraan startille ja miinus moottorin nostokannakkeeseen. Varovaisuutta ja huolellisuutta kytkennöissä, apuakun pää viimeisenä kiinni - voisiko esim. kaapelikengällä olevan irtokaapelin kytkeä startin plus-liittimeen mukaan. Tällä tulisi eliminoitua auton omaan akun kytkennät ja ylimenovastus.
Ellei tämä johda mihinkään niin voiko olla, että suutin vuotaa dieseliä männän/mäntien päälle ja startti pyörittää konetta siten, että palotilassa on "ahdasta", dieseli varmaan vuotaa siitä mäntien ohi hetken pyörityksen jälkeen. Eihän öljyt lisäänny?
Joskus nämä ongelmat on helpommat ratkaista kuin luulisikaan, tulee vain hypättyä oleellisen yli joka kerta. Toivotaan että tärppää.