Autoracing  KL-varaosat

S40 1.6D, vm-09, ajettu 460tkm, starttimoottori ei jaksa pyörittää

  • 4 Vastauksia
  • 829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Otsikon mukainen, paljon kilometrejä niellyt (460 tkm) poikani luotettava sotaratsu ei suostu käynnistymään, pyöräyttää puolikierrosta vaimeasti. Auto Helsingissä kadun varressa, eilen minulla oli 10 min aikaa käydä ohimennessä yrittämässä antaa toisesta autosta apuvirtaa. Apuvirralla ei vaikutusta, ehkä hieman yritti enemmän kun antava auto oli käynnissä kierroksia hieman nostaen. Ei merkitystä onko miinuskaapeli kytkettynä saavan auton moottoriin/runkoon tai miinus napaan. Ilmoittaa myös mm. polttoainelämmitintä päälle yrittäessä "jännite matala" vaikka akku täynnä tai apuauto kytkettynä.
Sulkeeko tuo viime mainittu testi starttimoottorin, virtalukon syiden ulkopuolelle ja syytä etsittävä pluskaapelin päistä, ja todennäköisesti vielä vastakkaisesta päästä kuin akku, koska apuvirtaa annettu akun puoleiseen päähän?
Tänään illalla kaupunkiin ajo ja ihmettely kadun varressa. Uskaltaako manuaalivaihteista 1.6D:tä hinaamalla yrittää käyntiin?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • www.vrcf.fi
Taisit jo käydä asiaa ihmettelemässä eilen illalla. Saitteko käyntiin?
Pari juttua jäi mieleen, mistä tiedätte että akku on täynnä jos kaikki merkit viittaa siihen, ettei ole?
Jos akku olisi lopussa, voi olla, ettei apukaapelit saa systeemiä hetkessä pystyyn. Itse tarkistaisin lisäksi maadoituskaapelin kiinnityksen, sellainen kokemus on, että moottori oli täristänyt miinus-kaapelin poikki liittimen sisältä, joka oli pultattu moottorin kylkeen. Kokeilin kaapelia kädellä ja se irtosi liittimestä.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Taisit jo käydä asiaa ihmettelemässä eilen illalla. Saitteko käyntiin?
Pari juttua jäi mieleen, mistä tiedätte että akku on täynnä jos kaikki merkit viittaa siihen, ettei ole?
Jos akku olisi lopussa, voi olla, ettei apukaapelit saa systeemiä hetkessä pystyyn. Itse tarkistaisin lisäksi maadoituskaapelin kiinnityksen, sellainen kokemus on, että moottori oli täristänyt miinus-kaapelin poikki liittimen sisältä, joka oli pultattu moottorin kylkeen. Kokeilin kaapelia kädellä ja se irtosi liittimestä.
Auto saatiin eilen käyntiin antamalla virtaa toisesta Volvosta (XC60), yritettiin ensin ilman että tämä auto ei ollut käynnissä, ei mitään apuja, kun apuvirtaa antavaan kierroksia sitten 2000 i/min, lähti nyt käyntiin.
Potilas ajettiin kaupungista, noin tunti ajoa, lähti kerran käyntiin, pesin auton ja pidin ajaa katokseen, ei jaksanut käynnistyä, kun tallissani oli 110 Ah akku ladattuna, otin sen apuakuksi ja kaapeleilla virtaa, pyöritti kunnolla ja käyntiin. Tänään oli sitten vasta nyt aikaa taas kokeilla, pyöritti kohtalaisesti, lähti pari kertaa käyntiin. Jossain on heikko liitos, kaapeli. Täytyy tutkia ajan kanssa, kun aikaa löytyy, jos joku syy asiaan löytyy.
Kysymykseen akun kunnosta, akku oli välillä pois nostettu ja älylaturilla sisällä lyhyen latauksen jälkeen täynnä. Lisäksi yritettiin apukaapeleilla toisen auton akulla.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • www.vrcf.fi
Auto saatiin eilen käyntiin antamalla virtaa toisesta Volvosta (XC60), yritettiin ensin ilman että tämä auto ei ollut käynnissä, ei mitään apuja, kun apuvirtaa antavaan kierroksia sitten 2000 i/min, lähti nyt käyntiin.
Potilas ajettiin kaupungista, noin tunti ajoa, lähti kerran käyntiin, pesin auton ja pidin ajaa katokseen, ei jaksanut käynnistyä, kun tallissani oli 110 Ah akku ladattuna, otin sen apuakuksi ja kaapeleilla virtaa, pyöritti kunnolla ja käyntiin. Tänään oli sitten vasta nyt aikaa taas kokeilla, pyöritti kohtalaisesti, lähti pari kertaa käyntiin. Jossain on heikko liitos, kaapeli. Täytyy tutkia ajan kanssa, kun aikaa löytyy, jos joku syy asiaan löytyy.
Kysymykseen akun kunnosta, akku oli välillä pois nostettu ja älylaturilla sisällä lyhyen latauksen jälkeen täynnä. Lisäksi yritettiin apukaapeleilla toisen auton akulla.

Yep, eiköhän ns juurisyy löydy. Jos akku lyhyen latauksen jälkeen on ”täynnä”, se voi olla merkki akun heikosta kunnosta. Helpottaisi vianhakua jos voisi kokeilla toisella akulla jos samat ongelmat toistuu.
Onko jännitemittaria? Mittaisi akun napajännitettä ja laittaisi valot päälle. Huonolla akulla jännite tippuu nopeasti alle 12 V, jopa 10-11 V tasolle.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Jos akku on oikosulussa, heti ajon jälkeen käynnistyy, mutta kun on jonkin aikaa seissyt paikoillaan niin ei enään käynnisty.
Eli silloin uusi akku tilalle.

 

Elekma  Autoracing