Samppasport  Futurez

2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta

  • 20 Vastauksia
  • 2558 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarkoNy

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
« Vastaus #15 : 26.12.2021, 05:53:10 »
Huomenta ja hyvää Tapaninpäivää

Itse tässä vuoden kuuntelin ensimmäisen Volvoni äänimaailmaa ja toki vanhassa jo jonkinlaisia hälyääniä on.
Kaikkein kettumaisin oli kylmänä kabiiniin kuuluva voimakas korina niinkuin joku moottorin osa olisi ottanut koriin kiinni.
Ääni tuntui ainakin heikkenevän kun auto lämpeni.
Olin jo aikeissa aloittaa motin ripustuksien uusinnan mutta löysinkin syyn paljon halvemmalla. Konehuoneessa on kaksi ilmastoinnin metalliputkea joista ohuempi tuntui resonoivan kun kädellä sitä koputtelin. Pätkä puutarhaletkua putkien väliin ja kuinka ollakaan pirullinen pärinä oli poissa.
Erikoista oli se ettei konehuoneesta voinut sitä ääntä kuulla vaan vain sisältä ja se oli perin ikävää kuultavaa muuten suht hiljaisessa autossa.
Että näin. :)
Autohan on XC70 D5 man. -05 ja mittarissa 411 tkm.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2021, 08:14:03 kirjoittanut MarkoNy »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
« Vastaus #16 : 26.12.2021, 09:41:48 »
Itsellä oli samaa vikaa, tuolla toisessa viestissä tässä ketjussa sitä yhtenä kohteena ehdottelinkin.
(Ilmastoinnin putket, kylmänä varsinkin)

Noita jousikuvia katselin niin on kyllä melko lenkollaan siis mutkalla nuo jouset.
Joskus menee läheltä mutta on siellä nyt ainakin sentti ollut väliä.

Minkä merkkiset nuo jouset on? Pitäiskö kokeilla toisenlaisilla jousilla?
 :tonttu:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Rautakopra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
« Vastaus #17 : 26.12.2021, 11:19:22 »
Hyvä että Markolle kuin myös Laatikkovialle löytyi ratkaisu korinoihin!

KYB merkkiset näyttäisi nuo jouset olevan. Ikää vasta n. 1,5v ja kilsoja takana n. 25tkm. Epäilen itsekin että jouset on vetäneet juurikin vähäsen mutkalle ja nyt uusilla yläpäillä tuli sen verran muutosta vielä kulmaan, että sitten pääsivät ottamaan koriin kiinni.

Taakse vaihdoin samassa yhteydessä vanhojen hengettömien nivojen tilalle normaalit iskarit + kuormajouset. Eteen tuli myös uudet iskarit samalla kertaa - muuttui muuten vanha Volvo melkolailla ryhdikkäämmäksi kerrasta.

Nyt tuolla letkunpätkä viritelmällä on menty joulunaika ilman ongelmia, katsellaan tarvitseeko tuolle siis ihmeempiä tehdäkkään.

Toki tässähän ois hemmetin hyvä sauma ja tekosyy tilailla vaikka pientä korotussarjaa alle ;D. Onkohan näistä linkin tyylisistä sarjoista kenelläkään kokemuksia? Vetoakselien kulmat tietty muuttuu ainakin hiukan, mutta jos noi 500tkm ajellut vetarit joutuu jossain kohti uusimaan, niin ei nyt kauhea menetys olisi sekään.

https://www.ebay.com/itm/114030113001?_ul=FI

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
« Vastaus #18 : 26.12.2021, 14:45:45 »
Made in russian federation...
Ei ole kokemusta mut eihän noilla kait se jousen asento muutu mihinkään?

Sitäkään en tiedä miten leimalla suhtautuu?
Jos autolla nyt lähinnä normaalioloissa ajelee niin luulis ominaisuuksien huononevan.
Painopiste nousee ylemmäs niin voi tuntua melkos kiikkerältä ainakin normijousilla.

Olisko varmin homma asentaa valmis, laadukas kokonainen tolppa?
Mut jos menee noinkin niin antasin melkeinpä nyt olla, kerkeehän sitä tuumimaan. *kahvia->
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Rautakopra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
« Vastaus #19 : 26.12.2021, 15:27:16 »
Jep, nuo tuo koko tolppaa alaspäin yläpään kiinnityksestään. Polyuretaanista nuo taitaa olla tehdyt, et saishan tuollaiset kätevä seppä tehtyä ihan vaikka made in Finland :D.

Ainakin joskus on katsastuksessa ollut henkilöautoilla kokonaiskorkeuden korotuksen maksimi muistaakseni 100mm, en tiedä onko sittemmin muuttunut. Mitä lie vaikka tuollaiset 30mm välipalikat sitten maavaraan lopulta vaikuttaa. Melko kehnoja ja lumisia teitä tulee itse näin talvisin ajeltua. Kesällä ei maavarasta kyllä ole pulaa, mutta joskus talvella saisi hitusen enempi ollakkin. Yllättävän syvässä lumessa tämmösellä perhe farkullakin pääsee, vaan kun alkaa mahasta kantamaan lumen päällä niin rupeaahan se kulku heikkenemään.

Voi olla kuitenkin ettei ole kokeilun väärti nuo korotuspalikat, kuitenkin sen verran mukava tuo vakio alusta on ajoon kuin ajoon tuollaisenaan. Paljonhan ne näitä on korotelleet maailmalla ja paras varmasti olisi just kokonaan uudet tolpat niille tarkoitetuilla jousilla. Mutta saahan näistä aina haaveilla  ;D.


Poissa Rautakopra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
« Vastaus #20 : 07.01.2022, 20:19:34 »
Päivitellääs tähän vielä lopputulema.

Alkoi koriin kinnaavat jouset sen verran kuitenkin harmittamaan, että hain Motonetistä uudet, saman osanumeron KYB:n vieterit.

Irrallaan olleessaan jousissa oli ylimpien kierteiden ero n. sentin ja se jo riittää näemmä vetämään jouset ihan banaanille. Kuvassa vanha jousi oikealla ja uusi vasemmalla.




Nyt on hyvin väljää kummallakin puolen jousta, verrattuna lähtökohtaan.





Täältä keskustelusta löytyikin parikin kohtalotoveria. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103500.75 Omatkin mutkalle taipuneet KYB:n jouset oli juuri 2020 puolella ostetut ja asenetut, ajettu alta 30tkm. Josko siellä olisi vain joku huonompi erä sattunut maailmalle ja näillä vietereillä mentäs vähän pidemmälle räminöittä  :).

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron