Tuonhan saa aika kätevästi myös siten päälle, että vain napsauttaa kerran siitä rullasta vaihdekepin alta ja sitten kosketusnäytöstä sormella. Ei ole liian iso homma kyllä ainakaan itselle. Mutta olen samaa mieltä, että kätevä ominaisuus olisi saada se koko ajaksi/oletukseksi päälle. Bemarissa pystyi ohjelmoimaan vaikka mitä itse noihin ajotiloihinkin, se oli kyllä tosi hyvä ja kätevä ominaisuus (Carly-softalla ja bluetooth-palikalla vaan...)
Olen saanut Volvossa nyt tuota ajotilaa käyttämällä ja säätämällä meidän V90CC D4 AWD (hieman piristetty) kulutuksen tippumaan n. 0,5L. Tankilla ajettu nyt kuitenkin 300km eli kyllä sen on suoraan huomannutkin. Aiemmin olleet työmatka-ajokulutukset n. 25km edestakainen matka jotain 7:lla alkavia (yleensä 7,1 tai 7,2) ja tänään kokeilin samaa töihin ajaessa, moottori autotallista n. +5-10C ja suoraan käyntiin, taajama-ajossa 60kmh alueella kulutus töihin 12,3km ajotietokoneen mukaan 6,6L ja tullessa sama 6,6L. Tullessa käytin webastoa ennen ajoa kuitenkin n. 5 min. Lämpötila +2C. Volvo on call -ohjelman ajopäiväkirjan mukaan samat pätkät töihin mennessä keskikulutus vain 6,2L ja polttoainetta mennyt 0,7L sekä tullessa polttoainetta mennyt 0,8L ja keskikulutus 6,4L kun sammutti start/stop 3 risteyksessä ja siitä joutui nöyrästi taas kiihdyttämään. Perstuntumahavainto on silti se, että tuota kannattaa kyllä alkaa käyttämään ihan säännöllisesti taloudellisuusajonkin näkökulmasta.
Eilen kävin samalla individual-ohjelmalla n. 45km matka/maantieajoa käsittävän pätkän ja mennessä oli 100kmh nopeus, keskikulutus oli 6,1L ja takaisin tullessa ajoin varsin suurin osa 80kmh reittiä ja osa 100kmh alueella, näytti vain 5,6L kulutusta. Ovat kyllä selkeästi pienempiä niihin mitä yleensä olisi ilman individualia/säätöjä.
(Muokattu) Asetukset katsoin ja näin laitoin :
- Esiasetetut kanavat "Eko"
- Kuljettajan näyttö "Mukavuus", näyttö perus eli sama kuin comfortissa, näkee kierrosmittarin ja rullaustoiminnan siitä, että kierrokset laskee/pysähtyvät jonnekin n. 500-1000 väliin/tyhjäkäyntitaso
- Ohjausvoima "Keski", itselle ihan ok ja ei ole liian kevyt tai raskas ohjaus...
- Voimansiirron ominaisuudet "Eko"
- Jarrun ominaisuudet "Dynaaminen"
- ECO-ilmastointi on päällä koko ajan
- Start/Stop on päällä koko ajan
Auton voimansiirto "eko" muutoksen huomaa, kun tehoa on paljon vähemmän käytössä ja kaasun vaste on aika hidas, vaihtaa 6. tai jopa 7. vaihdetta päälle jo 60:ssä tasaisellakin, ainakin kun moottori on lämmin jopa 7aa tarjoaa. Automaattivaihteiston rullaustoiminta on päällä ja se aktivoituu yleensä vähän yli 60kmh vauhdista (n. 62-64kmh viimeistään), rullaa kyllä tosi pitkälle ja sen hyödyn voisi jo päätelläkin olevan ok kulutukseen. Moottorijarrutus on muutenkin vähän erilaisempi ja taloudellisempi.
Pitää seurailla nyt vaikka muutama tankki, mutta yllätys on ollut kuinka paljonkin voi vaikuttaa. Sillä suoralla ECO-drive "vihreällä ohjelmalla" en ole näin paljoa hyötyä heti huomannut, kun en ole säännöllisesti pidempää toimintamatkaa/aikaa kokeillut! Tässä vielä kuvia! Auton omapainoon n. 1880kg nähden aika hyviä lukemia talviajossa (nyt standardikoon 18" 235/55 Continental Viking7 kitkat). Kokeilkaa ihmeessä individual-ajomoodia!!!




photo hosting