Vaihdettiinko tai mitattiinko akku samalla? Paloiko akun kengän yhteydessä oleva pääsulake oikosulussa? Lähtökohtaisesti oikosulut on huono juttu ja vikaa voi tulla muuallekkin kuin oikosen aiheuttajaan. Laturin latauspääkaapeli akulle asti sekä moottorin maakapelit akulle asti myös syytä tutkia, mitata siis molemmat jännitehäviöt plus sekä miinus.
Vaatisi tarkempia mittaustuloksia arvaukseen mikä vialla. Tässäkin volvossa lienee käytössä "smart charge", kun foordin kone ja puoliford muutenkin koko auto.
https://www.picoauto.com/library/automotive-guided-tests/ford-smart-alternator/Tässä systeemissä laturi ja ecu keskstelee keskenään ja ecu säätää latausjännitettä mm. Kuormituksen ja lämpötilan mukaan.
Mittailuja:
-latausjännite yleismittarilla tyhjäkäynnillä sähkölaitteet pois päältä ja akku 100% täynnä?
-latausjännite yleismittarilla isolla sähkökuormalla, mm. Puhallin täysillä, valot ja lämmittimet päällä
-rippelijännite yleismittarin AC puolella mitattuna, jos näyttää isolta niin oskiloskoopilla tarkemmin.
-vikakoodit luettuna vidalla tai muulla volvon moduleihin pääsevällä.
-laturitesti jollain diagnostiikalla
-diagnostiikalla tai oskiloskoopilla laturin feedback ja com nastan signaalit, näkee toimiiko latausjännitteen säätö ecun ajamana. Samalla katsoo autosta käsin laturin kuormitusprosentin.
Pari lisäjuttua tuli mieleen. Ainakin 2.0D koneisten latureissa on ollut ongelmaa tarvikemalleissa. Alkuperäinen on 150A Denso ja esim. Valeot ei sitten aina ole pelanneet kunnolla vaan heitelleet vikakoodia, minulla ei tietoa miksi. Tämän mallin Boscheista ei ole kokemusta.
Toinen juttu oli se, että laturin 3-napainen pistoke irrallaan latausjännitteen pitäisi muistaakseni olla 18V luokkaa eli täydet, ecu siis käytännössä aina pienentää sitä. Tämän säädön ollessa epäkunnossa tulee ylijännite vikakoodia.