Proturbo  Autodiagnoosi

Ajovalot vilkkuu pakkasella, uusi laturi sökönä?

  • 1 Vastauksia
  • 885 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 vm2009 1.8 bensa
Pari kuukautta sitten laturi hajosi ja teki sellaisen tempun, että laturin ulostulo meni oikosulkuun, auto sammui ja akku tyhjeni.
Laturi vaihdettiin uuteen ja ajot jatkui. Heti ekojen pakkasten aikana ajovalot alkoi vilkkumaan ja ajoittain latauksen merkkivalo syttyi, samoin turvatyynyn merkkivalo!? Vilkkuminen on jatkuvaa kylmässä ja mitä kylmempi keli sitä enempi vilkkuvat. Kymmenen pakkasastetta tuntuu olevan jonkinlainen raja-arvo, lämpimässä kelissä ei mitään huomoita. Samoin esim muutama kojelaudan valo loimottaa samaan aikaan. Tänään sitten -10 astetta ulkona ja ajon aikana tulee uusi vikailmoitus: "ylijännite" ja taas latausvalo ja turvatyynyn merkkivalo syttyy.

Onko laturin lataussäädin hajalla? tai menossa hajalle. Laturi on Boshin tekemä ja tosiaan pari kuukautta ollut kiinni. vai voiko joku muu kapine autossa aiheuttaa vastaavan vian ?
« Viimeksi muokattu: 23.02.2022, 15:23:17 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajovalot vilkkuu pakkasella, uusi laturi sökönä?
« Vastaus #1 : 26.02.2022, 12:30:28 »
Vaihdettiinko tai mitattiinko akku samalla? Paloiko akun kengän yhteydessä oleva pääsulake oikosulussa? Lähtökohtaisesti oikosulut on huono juttu ja vikaa voi tulla muuallekkin kuin oikosen aiheuttajaan. Laturin latauspääkaapeli akulle asti sekä moottorin maakapelit akulle asti myös syytä tutkia, mitata siis molemmat jännitehäviöt plus sekä miinus.

Vaatisi tarkempia mittaustuloksia arvaukseen mikä vialla. Tässäkin volvossa lienee käytössä "smart charge", kun foordin kone ja puoliford muutenkin koko auto.

https://www.picoauto.com/library/automotive-guided-tests/ford-smart-alternator/

Tässä systeemissä laturi ja ecu keskstelee keskenään ja ecu säätää latausjännitettä mm. Kuormituksen ja lämpötilan mukaan.
Mittailuja:
-latausjännite yleismittarilla tyhjäkäynnillä sähkölaitteet pois päältä ja akku 100% täynnä?
-latausjännite yleismittarilla isolla sähkökuormalla, mm. Puhallin täysillä, valot ja lämmittimet päällä
-rippelijännite yleismittarin AC puolella mitattuna, jos näyttää isolta niin oskiloskoopilla tarkemmin.
-vikakoodit luettuna vidalla tai muulla volvon moduleihin pääsevällä.
-laturitesti jollain diagnostiikalla
-diagnostiikalla tai oskiloskoopilla laturin feedback ja com nastan signaalit, näkee toimiiko latausjännitteen säätö ecun ajamana. Samalla katsoo autosta käsin laturin kuormitusprosentin.

Pari lisäjuttua tuli mieleen. Ainakin 2.0D koneisten latureissa on ollut ongelmaa tarvikemalleissa. Alkuperäinen on 150A Denso ja esim. Valeot ei sitten aina ole pelanneet kunnolla vaan heitelleet vikakoodia, minulla ei tietoa miksi. Tämän mallin Boscheista ei ole kokemusta.

Toinen juttu oli se, että laturin 3-napainen pistoke irrallaan latausjännitteen pitäisi muistaakseni olla 18V luokkaa eli täydet, ecu siis käytännössä aina pienentää sitä. Tämän säädön ollessa epäkunnossa tulee ylijännite vikakoodia.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2022, 12:32:57 kirjoittanut M141 »

 

KL-varaosat  Race.fi