Nyt tuli purkuauton johtosarja ja samat vikakoodit tulevat nollauksen jälkeen uudestaan, eli ei ollut johtosarjassa pelkästään vikaa. Seuraavaksi sitten varmaan tuota ohjausboksia metsästämään. Ja niin, voi se vika olla antureissakin, mutta olisivatko menneet kaikki rikki? Kai se mahdollista on.
Voisiko vika olla jossain muualla, mitä en ole tullut ajatelleeksi? Sen verran kokeilin, että jos ottaa sen ohjausboksin kokonaan irti, niin tulee eri vikakoodi, eli REM DD10, eli jotenkin tuon boksin auto tunnistaa, eli jossain määrin se ohjausboksi on hengissä. Avasin sen boksin ja yritin katsoa löytyisikö piirilevystä "ongelmakohtaa", mutta eipä sieltä amatööri paljain silmin mitään löytänyt.
Ainoa varma asia tässä on se, että alkuperäinen johtosarja (ohjausboksilta antureille) oli mennyt erittäin pahasti oikosulkuun sen sulamisen seurauksena.
EDIT:
Vika löytyi, se ei ollutkaan parkkitutkan ohjausmodulissa, vaan yhdessä anturissa, joka vähemmän yllättäen oli se laitimmainen vasemmalla, eli oli myös saanut kuumuutta. Jostain syystä kaikki tutkat antoivat vikakoodia, vaikka vain yksi oli rikki. Nyt toimii taas.
EDIT2:
Pahoittelen terminologiaa, eli itselläni ei ole käytännössä mitään osaamista sähköjutuista, mutta sen verran näistä tasavirtajutuista tiedän, että tarvitaan plussa ja miinus sekä jos halutaan jotain infoa anturilta, niin signaali. Lue eteenpäin siis omalla vastuulla.
Mittailin yleismittarilla vastuksia ja selvisi, että rikkinäinen parkkitutka-anturi oli sisäisesti virta- ja maaliitäntöjen osalta oikosulussa (vastus tämän anturin virtaliitäntöjen välillä taisi olla jotain alle 500 ohmia, kuin toimivilla oli moni(kymmen)kertaisia lukemia), tämä lienee se syy, että kun yksi anturi on rikki, niin jokainen anturi antaa virhekoodia, koska virta- ja maaliitännät lienevät ohjausmodulin sisällä jaetut, eli jos yhdenkin anturin sisällä virtakytkentä on oikosulussa, niin kaikki anturit ovat silloin oikosulussa, vaikka jokaiselle anturille tuleekin johtosarjassa oma johtonsa omasta pinnistä. Jos virta tai maaliitäntä on oikosulussa signaaliliitännän kanssa, niin sitten varmaan boksi havaitsee yksittäisen anturin vian näiden REM 4F42 - 4F45 -virhekoodien osalta. Ja tietty, jos joku anturille menevä johto on poikki tai anturin sisällä on katkos.
Jos tätä REM 4F4x-virhekoodia tulee kaikista antureista samanaikaisesti, eli REM 4F42 - 4F45, niin itse ainakin jatkossa mittaisin jokaisen anturin virtaliitäntöjen vastukset (ja samalla voi toki mitata virtaliitännän ja signaaliliitännän sekä maaliitännän ja signaaliliitännän väliset vastukset), sen voi tehdä ilman että purkaa autoa ja ottaa parkkitutkia irti, ottaa vaan anturien johtosarjan irti ohjausmodulista (takakontin vasen sivu, sen luukun alta jostain löytyy) ja mittaa yleismittarilla vastuksia. Anturien virtaliitäntöjen pinnijärjestystä pitää vähän arpoa, mutta senkin saa mittaamalla ja päättelemällä selville (signaaliliitäntöjen pinnit kun on ilmoitettu). Täältä löytyy johdotuskaavio (signaalipinnit ovat siis vasemmalta oikealle 5 - 3 - 2 - 4):
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62066Jos joku liitos on oikosulussa (ts. vastus on hyvin pieni muihin verrattuna), niin eka tsekkaisin sen anturin ja tietty myös johdotuksen. Jokaisen toimivan anturiliitoksen (kolme pinniä, virta, maa ja signaali, eli testattavat liitokset ovat virta-maa, virta-signaali, maa-signaali) välillä on siis vastusta, mutta sitä pitää olla riittävästi ja sen riittävän saa selville kokeilemalla ja vertailemalla... Tai tietämällä.
Tiivistelmä: jos jokainen sensori antaa samaa 4F4x-virhekoodia, niin hyvin todennäköisesti vain yksi sensori tarvitsee vaihtaa ja vaihdettavan anturin saa ehkä selville markan yleismittarilla purkamatta autoa.