Nostetaanpa tähän samaan ketjuun, että onko jollain virallista tietoa tuosta D3/D4 koneisen V50 korin vesipumpun vaihdosta. Lähinnä sen osalta, että miten se pumppu on tarkoitus ottaa sieltä pois? Väli on niin ahdas, että ei se mahdu vain ottamalla, kuten esim. V70 korissa samalla moottorilla. Että kuuluuko moottoria nostaa niin paljon, että mahtuu? Se ei vaan niin paljoa taida nousta ilman merkittävää muuta purkamista vai nouseeko?
**PÄIVITYS**
Pumppu on nyt vaihdettu ja ratkaisu oli katkaista jakopään lohkoa vasten oleva suojamuovi kahteen osaan n. 1/3 ja 2/3 suhteessa.
Soitin yhdelle korjaamolle ja kävin Autodatan kuviakin katsomassa ja alakautta pumppu kuuluu vaihtaa. Konetta kuuluu tietysti laskea ja työntää vaihteiston suuntaan, mutta eihän se sivuttain liiku mihinkään, jos ei osittain pura vetoakseleita ja pyörän ripustuksia. Pelivara senkin jälkeen näytti niin pieneltä, että muovin katkaisu tuntui järkevältä ja varmalta keinolta.
Sen tempun jälkeen ei ollut mitään ongelmaa pumpun sovittamisen kanssa pois tai paikoilleen. Muovin alapuoliseen puoliskoon tehtiin alumiinipelistä niittaamalla hahlot, johon yläosa pudotettiin. Sitten kun kaikki oli paikoillaan myös jakopään kotelon kansi mukaan lukien, oli rakenne edelleen tukeva ja ilman mitään uusia rakoja, joista lika pääsisi jakopään kotelon sisään.
Suosittelen tätä tapaa yhtenä vaihtoehtona. Miinuksia on nokkapyörän pakollinen irrottaminen (pitää merkitä huolellisesti) ja kotelon mahdollinen tiivistäminen/tukevoittaminen.