Carcom Oy  Elekma

Bi-fuel V60 T5 vm-15, nykii kiihdytyksessä, ongelma esiintyy kaasulla

  • 28 Vastauksia
  • 12785 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Guy69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Onnistuisikohan Pohjosella muidenkin merkkien kaasuautojen huollot?

Itsellä vm2016 Avensis, joka muutettu vuoden alussa kaasulle. Auto nykii kaasulla ja autoa on säädetty 5 kertaa muunnoksen jälkeen ja turhautuminen iskee. Kun saatiin säätämisellä nykiminen pois kiihdyttäessä, niin nyt se nykii tasaisessa ajossa tai meinaa sammua tyhjäkäynnillä kierrosten laskiessa alle viidensadan.

Volvo forumilla ollaan, mutta asiaa avesta. Kaasulla ajaessa tulee nyt vikakoodit seisontajarrusta ja jokin pre crash järjestelmästä. Bensalla auto toimii. Ilmeisesti viimeksi katkaistiin kaasun ohjainlaitteesta yhteys väylään, jolloin tuota häiriötä ei pitäisi enää tulla, mutta niin vain kaasulla tulee vikakoodit... on tämä mystistä touhua.

Poissa Guy69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Noniin palataan taas aiheeseen.

Autoon tuli uusi oire, ja vähän vanhojakin.

Nykiminen 80km/h ja kiihdyttäessä sekä tyhjäkäynti hävisi.
Lisäksi tyhjäkäynnin huonontuessa auto meni aamulla vikatilaan pariin otteeseen, kylminä aamuina.
Lopuksi vaihteistoon tuli vikailmoitus vaihteiston rajoitetusta tilasta ja sain auton jälleen korjaamolle.

Vikakoodi on kuulemma matala polttoaineen paine. Eli sama mikä oli 4.9, jolloin vaihdettiin paineanturi Volvolla.
Tuota vikaa ei siis koskaan ole korjattu autosta vaikka niin luulin.

Auto on nyt ollut taas korjaamolla 4.12 alkaen = 25 vuorokautta.
Korjaamon mielestä suuttimet paskana koska tekee kolmeen sylinteriin sytytyskatkosta kylmänä.
Itselle ei mahdu ymmärrykseen se että yksi aamu menee kolme suutinta autosta rikki ja korjauskustannukset 800€.
Vika varmaan jossain muualla tälläkin kertaa, ja aikaisempi 4.9 vaihdettu pa. paineanturi on ollut koko ajan ehjä.

Oma veikkaus on korkeapainepumppu, luulen että se on nyt sanonut sopimuksen irti.
Lisäksi korjaamo ilmoitti että vaihteiston vikaa ei voi tutkia ennenkuin tyhjäkäynti korjattu ja ohjaustehostinkin tekee häriökoodia aina käynnistettäessä.

Varmaan tammikuun ekalla viikolla taas viisaampia. Osat tulee tammikuun alussa ja toivottavasti auto tulisi kuntoon mahdollisimman pian.

4.9 vikakoodi oli ollut P008A00, nyt P008B00.
Ohjaustehostin U041592.

Auto on tälläkertaa korjattavana kaasukorjaamolla Porvoossa koska vianhaku menee automyyjän piikkiin.
Itse olisin halunnut auton viedä Lahteen osaavalle korjaamolle.


En osaa vastata, ilmeisesti keskittyneet Volvoihin sekä Tesloihin. Varmaan tuolta osaavalta ukolta hoituu myös muut merkit.

Mulla aveen tuli vikakoodit seisontajarrusta ja precrash-järjestelmästä ja nimenomaan kaasulla. Vika on ilmeisesti siinä, että lämpötila, jossa muuttaa bensalta kaasulle, on säädetty liian alhaiseksi. Olen todennut tämän ajamalla bensalla auton varmasti lämpimäksi ja sitten vaihtanut itse kaasulle. Näin toimien ei ole vikakoodeja tullut. Eli auto korjaamolle ja nostetaan lämpötila 30 asteesta 40... 45 asteeseen.

Poissa PKP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Soitin! Kiireinen mies vastasi ja kertoi että vikadiagnostiikka laitteet kaasujärjestelmään löytyy.
Sanoi että tuo auto näytille, kaasu laitteessa vika.
Kerroin oiretta vähän tarkemmin ja veti sanansa takaisin ja sanoi että vika on polttoaneen paineanturissa polttoainekiskossa. Niitä on kuulemma aikaisemminkin ollut, ja juurikin tällä vikakoodilla joka kertoo polttoaineen matalapaineesta. Harmi vaan kun ikinä en sitä vikakoodia itselle saanut.

No anyway, seokset menee kiihdytyksessä sekaisin koska pa-paine näyttää väärin ja näissä syöttää 15% bensaa kaasun mukana = raju nykäisy. Sanoi suoraan että vie volvolle, anturi pitää koodata/sopeuttaa autoon.
Höpistiin hetki ja sovittiin että vien auton huoltoon möyhemmin tuonne koska voi tarkastaa kaasulaitteiston aina huollon yhteydessä.

Volvolla anturi vaihdettiin, hintaan 380€. Saka varma korvasi tämän 100€ omavastuulla.
Anturi sijaitsee polttoainekiskon päässä moottorin suojamuovin alla, toinen pää menee metalliputkeen ja toinen pää kumiletkuun, kyljessä sähköliitin.
Anturin varaosakoodi: 31432653.



Suuret kiitokset Saban! Ratkaisit meikäläisen aivopähkinän! Autolla ajettu nyt 300km ja tuntuu pelaavan nyt hyvin.

Ymmärsinkö oikein että bensaa kuluu kokoajan vaikka auto kulkee kaasulla? Minkä verran tuo vie bensaa/kaasua normiajossa?

Itse olen ajanut nyt 180000 km v70 -06 bifuelilla, välillä katsellut noita uudempia v60 tai 70 malleja.

Onko kellään tietoa onko näissä p3 alustan kaikissa autoissa samat kaasulaitteet, tietääkseni ne on kolmannen osapuolen tehtaalla asentamat.
Kokemuksia ja kommentteja näistä löytyy selvästi vähemmän kun vanhemmista malleista.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Ymmärsinkö oikein että bensaa kuluu kokoajan vaikka auto kulkee kaasulla? Minkä verran tuo vie bensaa/kaasua normiajossa?
Olisiko kuitenkin niin, että bensakoneet toimivat normaalisti 100 % kaasulla ja bensaa ruikitaan sekaan vasta (lähes) täyskaasukiihdytykissä. Bensakoneissa kun on usein sellainen viritys, että kiihdytyksissä vedetään seos reilusti rikkaalle. Ylimääräisen polttoaineen tehtävä on jäähdyttää sylintereitä (vrt. vesiruiskutus) ja ehkäistä siten nakutusta.

Dieseleissä pitää koko ajan ruikkia dieseliä sytykkeeksi tuon 15 % verran.

V60 kulutus on reilun vuoden pysynyt 1,5-2 l bensaa ja 3-5 kg kaasua per 100 km maantiepainotteisessa ajossa. Nurkkapyöritys (ruuhkaa + lyhyttä ajomatkaa) nostaisi etenkin bensankulutusta. Webastolla lämmitellenkin ajellaan talvella 1. kilometri bensalla ja 20+ l/100 kulutuslukemat taulussa. Ilman webastoa parikin kilometriä, joten kylmästartin hinta taitaa talvella olla 0,5 l luokkaa.

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Moro,

Vähän vanha aihe mutta kokeillaan.

Oliko aloittajalla vika loppujen lopuksi siinä korkeapainepumpussa ja korjaantuiko se?

Itsellä v60 2016 t5 bi-fuel tekee täsmälleen samanlaisia oireita kuin aloittajalla. Nykäisee rajusti kun reilummin painaa kaasua. Pientä satunnaista nykimistä muulloinkin. Pari kertaa talvella mennyt vikatilaan ja limp home mode päälle.

Bensalla ei nykimistä. Ehkä perstuntumalla pientä tehottomuutta joskus.

Tulpat vaihdettu. Kaasusuodatin vaihdettu. Testerin kans ajeltu testiajoa eikä tietenkään silloin nykäisyn nykäystä :idiot2:
Täytyy käydä vielä uudestaan vikakoodeja luetuttamassa kun on nyt pahentunut tuo nykiminen.

Poissa arraparra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Hei poncco tai v6e, löytyikö nykimisen syy?

Itse painin saman ongelman kanssa, ja on vaikeaa =(
(v90 T5)

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Onkohan näissä koneissa samanlainen polttoaineen paineen sensori, kuin meikäläisen 2,5T:ssä. Jokseenkin samansukuiset mystiset nykimiset ja yskimiset korjaantui mokoman mokkulan vaihtamisella.
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa arraparra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Menossa lähiakoina taas terra gasin pisteelle, kerron samalla tuon vinkin, kiitos =) Palaan ketjuun kun oma ongelmani ratkaistu, tavalla tai toisella.

Poissa Lankkipäå

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Täällä yksi samojen ongelmien kanssa painiva ilmoittautuu.. Oma tilanne on se, että käytin jo viimevuonna autoa nykimisen ja epätasaisen kiihtyvyyden takia pajalla, silloin vikakoodia antoi jokin polttoaineen matalapainesäädin/anturi kumpi olikaan. Osa vaihdettiin ja nykiminen loppui mutta alkoi pikkuhiljaa parin kuukauden jälkeen tekemään jälleen samaa.. Otin korjaamolle yhteyttä ~2kk sitten ja käytin vianhaussa jossa jälleen sama osa antaa vikakoodia ja korjaamon tiskillä ukko tiesikin kertoa, että nämä aikaisemmat osat ovat olleet paskasti suunniteltuja jo alunalkaenkin ja nyt pitäisi olla paranneltu versio, vitut sanon minä kun nyt reilu kuukauden jälkeen tismalleen samat oireet ovat palanneet..

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Lappeenranta
Meillä vaivasi tehottomuus, joka hävisi kokonaan suutinten puhdistuksella. Tehtiin valmistajan ohjeen mukaan mutta Tec4-suutinpuhdistusaineella. Aineet putkeen ja pakko-ohjauksella suuttimien läpi. Tuntui, kun vapariautoon olisi asennettu turbo. Suositus 75 000 km välein.

https://www.youtube.com/watch?v=mw4tXQ7JzDU
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa Lankkipäå

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Meillä vaivasi tehottomuus, joka hävisi kokonaan suutinten puhdistuksella. Tehtiin valmistajan ohjeen mukaan mutta Tec4-suutinpuhdistusaineella. Aineet putkeen ja pakko-ohjauksella suuttimien läpi. Tuntui, kun vapariautoon olisi asennettu turbo. Suositus 75 000 km välein.

https://www.youtube.com/watch?v=mw4tXQ7JzDU

Mitähän maksoi toimenpide? Ja tämä varmaan vaatii kaasuluvat korjaamolta vai kelpaako mikä vaan paja?

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Hieman mainoksen makuinen viesti useammassa ketjussa...
« Viimeksi muokattu: 02.07.2022, 10:23:07 kirjoittanut insinörtti »

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Lappeenranta
Ei siinä mitään mainostamista ole, eri ihmisten samanlaisiin vikoihin sama vastaus.

Oli reilun satasen huolto, käytin paikallisessa kaasuautoihin erikoistuneessa firmassa.

Omassa vielä vaivaa tukkoisuus ja ajoitusongelmat, epäilen Timing Modulea ja pakoputki täytyy avata.
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa pulivari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Täällä on nyt pari vuotta kärsitty V90 -18 bi-fuelin nykimisestä. Alkaa v-käyrä nousemaan tämän auton "ominaisuuksien" kanssa. Oireena on enemmän tai vähemmän jatkuva nykiminen ja voimattomuus pintakaasulla ajaessa. Joskus myös isompia nykäyksiä satunnaisesti.

Sama vikakoodi "P008B00 - Low Pressure Fuel System Pressure - Too High" näyttää olevan päällä edelleen. Autoa on tutkinut Bilia sekä myös kaasuhuolto. Bensan paineanturi on nyt vaihdettu pariin kertaan ja vaikea sanoa onko käyttäytyminen muuttunut juuri ollenkaan vaihtojen yhteydessä. Nyt lisäksi vaihdettiin tukkeutunut bensatankin evaporaatio suodatin. Tästä johtuen bensan tankkaaminen oli tolkuttoman hidasta kun polttoaine ei suostunut menemään tankkiin. Ajatuksena oli että josko tämä aiheuttaisi alipainetta tms. polttoainejärjsetelmään ja sotkisi paineet. Mutta eipä tälläkään ollut mitään vaikutusta.

Lisäksi auto ei aina suostu toimimaan kaasulla vaan kesken ajon systeemi piippaa kolme kertaa ja vaihtaa bensalle. Näitä tapahtuu satunnaisesti. Joskus monta kertaa päivässä ja toisinaan taas voi mennä viikkokin ilman ongelmia. Tapahtuu useimmiten matkan akuvaiheessa tosin pitemmässä matkassa lyhyen pysähdyksen jälkeen saattaa myös ilmetä. Joskus tulee heti startatessa, joskus likennevaloissa seistessä. Mitään logiikkaa en ole löytänyt tähän. On mahdollista että tällä ei ole mitään tekemistä tuon tasaisessa ajossa esiintyvän nykimisongelman kanssa.

Onko kukaan saanut PA-paineantureita vaihtamalla tätä nykimistä pysyvästi loppumaan vai onko kyse oikeasti jostain muusta? Parista paikasta olen nyt kuullut että näiden antureiden kanssa olisi paljonkin ongelmia, mutta sitten toisaalta tuolla vikakoodilla hakemalla ei oikeen mitään löydy.

Onko tässä anturin sopeuttamisessa perää? Eli että anturia ei pysty itse vaihtamaan? Muistaakseni näitä sai kiinasta about kympillä kun viimeksi katsoin. Ehkä voisi tilata laatikollisen..

Tämä suuttimien puhdistus ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta miten suuttimien likaantuminen voisi aiheuttaa tuon PA-paine vikakoodin?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo