Googlettelin että tuon moottorin häiriövalon palamisen syy voi olla mitä moninaisin. Tässä yksi syy ja sen korjaus.
Auto XC60 D4 2016 ml. 163 tkm
- Check engine valo palaa
- ei oireita ajossa
- luettu vikakoodit
- herjaa happianturilta ja egr virtauksesta
- testattu imupuolen tiiveys paineistamalla - ei vuotoja
- tarkastettu ahtopaineanturin arvoja
- anturi näyttää paineen 0,3 b liikaa joka aiheuttaa herjaa egr:lle ja happianturille
- ahtopaineanturi viallinen
- uusittu ahtopaineanturi
- ok
Tämä korjaus ei mennyt ihan kerrasta oikein. Nyt olen ajanut toisen korjauksen jälkeen 1000 km niin uskon että auto tuli kuntoon.
-vikavalo syttynyt 50 km ajon jälkeen uudestaan
-luetaan vikakoodit ja tutkitaan lisää
-herjaa takimmaiselta lambda anturilta
-käyty useamman kerran koeajolla
-lambda säätely toimii hetken ennenkuin jämähtää paikalleen
-mitattu johtosarjat ECM:ltä lambda anturille
-ok
-varmistettu vielä ettei missään imuvuotoja paineistamalla
-ok
-lambda anturi viallinen ja vaihdettava
-koeajo
-ok
Lambda oli tosi nokeentunut ja ennen sen vaihtoa keskikulutus sekalaisessa ajossa oli 6,9 l/100km ja vaihdon jälkeen 6,4 l/100km.
Tästä kulutuksen putoamisesta oli juttua jo toisessa keskustelussa ja näin kävi myös minun tapauksessa.