Vastailen tässä nyt sitten samantien itselleni lainatulla tekstillä CEMeistä...
Tähän on koottu yleisimmät oireet viallisesta CEM-yksiköstä, joissa on käytetty "vanhaa" CEM-versiota en
Seuraavaksi lainaus Lontoon murteella, mitä yksikkö tekee autossa.
S ja V-sarjan autoissa on lukuisia oireita ja vikailmoituksia ajotietokoneen näytössä, jotka kertovat CEM-yksikön huollon tarpeesta.
Herjat:
"SRS tyrvatyyny huolla heti"
"Jarruvika pysähdy heti" - abs ja luistonestovalot syttyvät
"Pakokaasuja huolla heti"
"Vaihteisto huolla heti"
Ylläolevat koskevat varmuudella ennen vuotta 2001 valmistettuja malleja.
Muut oireet:
Mittaristo menee nollille. Tätä luullaan usein mittaristoviaksi, vaikka näin ei ole. Mittaristo pimenee, koska CEM:n ja mittarin välinen väyläliikenne katkeaa. Tämä koskee ennen vuotta 2001 valmistettuja autoja.
Auto ei käynnisty lainkaan, tai ilmenee käyntihäiriöitä.
Valot eivät toimi oikein.
Radio pimenee.
Pissapoika ei toimi.
Näihin allekirjoittanut on törmännyt.
On paljon erilaisia käsityksiä siitä, mikä can-väylän laite aiheuttaa näitä ongelmia autossa. Usein "syytetään" ABS-ohjainta siitä syystä, että sieltä usein löytyy murtuneita juotoksia.
Pääasiallisesti väylävioissa vika on CEM-yksikössä, koska se hoitaa väylän keskeisintä tehtävää koko järjestelmässä, toki poikkeuksia on. Vikakoodien luvussa paljastuu usein ohjainlaitteiden konfigurointivirheitä ja tietoliikennevirheitä ja CEM on se yksikkö, joka niitä "komentaa".
On myös hyvä muistuttaa, että CEM-yksikön voi vaihtaa autosta toiseen siirtämällä vanhan tiedot "uuteen" samalla varaosanumerolla olevaan yksikköön.
Oikaistaan nyt vielä se virhekäsitys, ettei CEM-yksikköä voi korjata. Kyllä sen voi, on kokeiltu useaampaankin otteeseen.
Samassa yhteydessä, jossa CEM-yksikköä lähdetään vaihtamaan tai huoltamaan on järkevää huoltaa ABS-yksikkö samalla kertaa paremman lopputuloksen aikaansaamiseksi.
[/quote]nen ns. L-mallin tuloa.