Elekma  Autoracing

Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus

  • 28 Vastauksia
  • 24594 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #15 : 06.02.2015, 07:00:48 »
Eihän tuo video vastannut lainkaan sitä tilannetta mitä jarrutestissä tehdään.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #16 : 06.02.2015, 08:58:54 »
Nuita dynoja on erinlaisia. Joissain pystyy nelikonkin testaamaan.

Mulla on maasturissa jatkuva neliveto ja siitäkin on testattu yhdellä konttorilla jarrut, ohjelma valittiin eriksi ja kun auto oli rullien päällä niin rullat pyöri eri suuntaan ja toista renkaat testattiin eri aikaan. Käsijarrua se alko vaan sitten kiroaan ku ottaa kardaaniin :D

"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #17 : 06.02.2015, 09:42:48 »
Eihän tuo video vastannut lainkaan sitä tilannetta mitä jarrutestissä tehdään.

Jarrua kun olis painettu, niin eipä se olisi sieltä mihinkään noussut :juhau:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #18 : 06.02.2015, 19:11:50 »
Mä olen tässä asiassa ihan samaa mieltä, mitä m.volvonen :)


Eihän tuo video vastannut lainkaan sitä tilannetta mitä jarrutestissä tehdään.

Mielestäni tilanne on periaatteessa ihan sama. Tuossa eturenkaita pyöritettiin moottorin voimalla ja dynossa niitä pyörittää dyno. Kummassakaan tapauksessa eturenkaat eivät vedä autoa eteenpäin, mutta niiden pyöriminen saa aikaan Haldexin kytkeytymisen ja takapyörät työntävät auton pois rullilta.

Se ero tuossa videossa on, että voima auton pois työntämiseen tulee moottorista, kun dynossa pyöritettäessä voima tulee dynon rullista etupyörien kautta takapyöriin.


Jarrua kun olis painettu, niin eipä se olisi sieltä mihinkään noussut :juhau:

Ei, vaan se nouseekin jo siinä vaiheessa, kun dyno alkaa pyörittämään eturenkaita :juhau:
« Viimeksi muokattu: 06.02.2015, 19:14:39 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #19 : 06.02.2015, 19:26:03 »
Jarrua kun olis painettu, niin eipä se olisi sieltä mihinkään noussut :juhau:
juu ja vähän kun jarrulia painaa takavetosessa niin saa ainakin rengas kulut kohdalleen ainanakin vakio turboissa ei ne niita juurikaan muuten polta :2funny:
kiitoos ja anteeks.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #20 : 06.02.2015, 20:36:11 »
Omaani ei kertaakaan ole ajettu jarrudynoon.  K-inssi sanoi jo istuessa autoon että otatko  läppärin  pois penkiltä koska  testasi jarruja pihalla.   Tiesi ettei vollea ei ajeta tavalliseen jarrudynoon. 
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

kutvonen

  • Vieras
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #21 : 06.02.2015, 20:57:58 »
Ainakin A-katsastus Aleksis Kiven katu Helsinki testasi 2012 mallisen Haldeksini justiinsa kaksipyörädynamometrillä ihan vaan virrat sammuksissa. Vierestä tarkkaan tutkailin tekeekö joutoakselin pyöräpari mitään, mutta ei niissä onneksi liikettä näkynyt. Ja neliveto käsittääkseni edelleen toimii.
Jännitti silti toki ja mieluummin olisin toivonut että jättäisivät mokoman muodollisuuden koeajoradan varaan jos tosiaan säännöt sellaiseenkin testiin taipuvat. Seuraavalla kerralla vien jonnekin jossa ei ainakaan koeajoradan puute ole ongelma, kas kun tuossa toimipisteessä sellaista "rataa" ei ole ainakaan asiakkaan silmin ole nähtävissä.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #22 : 07.02.2015, 07:18:07 »
Ei, vaan se nouseekin jo siinä vaiheessa, kun dyno alkaa pyörittämään eturenkaita.

Silloinhan ne jarrut jää testaamatta......

Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #23 : 07.02.2015, 07:55:30 »
Ainakin A-katsastus Aleksis Kiven katu Helsinki testasi 2012 mallisen Haldeksini justiinsa kaksipyörädynamometrillä ihan vaan virrat sammuksissa. Vierestä tarkkaan tutkailin tekeekö joutoakselin pyöräpari mitään, mutta ei niissä onneksi liikettä näkynyt. Ja neliveto käsittääkseni edelleen toimii.
Jännitti silti toki ja mieluummin olisin toivonut että jättäisivät mokoman muodollisuuden koeajoradan varaan jos tosiaan säännöt sellaiseenkin testiin taipuvat. Seuraavalla kerralla vien jonnekin jossa ei ainakaan koeajoradan puute ole ongelma, kas kun tuossa toimipisteessä sellaista "rataa" ei ole ainakaan asiakkaan silmin ole nähtävissä.
Ei ole minkään sortin koeajorataa, kiertävät vain hallin ympäri ja siinä toisessä päässä lyövät jarrut pohjaat.  Näin talvisinhan huonommatkin jarrut ottavat kiinni. 
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa auvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • Mitä hä?
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #24 : 26.02.2015, 21:22:37 »
Eilen vm 2012 S80 AWD, käsittääkseni gen5 haldex, katsastettiin Kantolan autokatsastuksen Turengin toimipisteessä. Kumpikin akseli omalla mittauksella ja dynamometrillä, joka pyöritti renkaita eri suuntaan. Auto käynnissä ja N-vaihteella. Asiaa autoa vietäessä kyselin ja sanoivat dynamometrin olevan viimeistä huutoa. Tietokoneen näytöltä luki tulokset ja tulosti pöytäkirjan.

Kyllähän se vähän jännitti, kun näitä juttuja on lukenut. Tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa. Ilman foorumia en olisi osannut asiaa edes ajatella.

Noh, ajamalla sieltä eteenpäin lähdin ja tänään nelipyöräsladikin onnistui eli ainakin vielä toimii.  ???
S80 D5 awd autom.  MY14

Poissa auvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • Mitä hä?
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #25 : 26.02.2015, 21:26:53 »
Siis täsmennyksenä, että mittaus tapahtui yksi akseli kerrallaan - EI nelipyörädynolla!
S80 D5 awd autom.  MY14

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #26 : 14.03.2015, 10:03:47 »
A-katsastus Konalassa mittasi jarrut kaksipyörädynossa, '12 XC70. Näytti ohjepaprua jonka mukaan kaikki '03 eteenpäin ajetaan rullille ja virrat katkaisemalla haldexilta taju pois. Katselin vierestä ja ohjeen mukaan teki. Jatkossa kysyn asian ennen kuin maksan katsastuksen, ei hyvä.
Tesla S75D '17

Poissa mcnobody

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #27 : 10.10.2018, 16:10:47 »
Tänään kävi XC90 -07 katsastuksessa ja elämänsä ensimmäisen kerran oli joutunut jarrudynolle. Itse en päässyt katsastukseen paikalle, mutta soittelin perään ja konttorista kertoivat, että uudempia Volvoja pystyy testaamaan 2-pyöräjarrudynamometrilla.

Sinänsä mielenkiintoista, että ohje alkaa "Yleissuositus on että mitään Volvo AWD – mallin autoja ei testata 2-
pyöräjarrudynamometrillä"   :)

Lainaus
Volvo nelivetomallien jarrujentestaussuositus 9.6.2016

Yleissuositus on että mitään Volvo AWD – mallin autoja ei testata 2-
pyöräjarrudynamometrillä, jos tähän on pakottava tarve, tulle testauksessa huomioida alla
oleva.

Testaus 2-pyöräjarrudynamoterillä
4-pyöräveto AOC – nelivetojärjestelmällä (Active On deman Coupling, (Haldex)) vm 2002 ->
4-pyörävetoisen auton jarrutesti tulee tehdä AOC -nelivetojärjestelmän sulake irrotettuna tai
sytytysvirta katkaistuna
Maksimia 1 minuutin testausaikaa ja maksimia 5 km/h nopeutta ei tule ylittää
Vaihtoehtoisesti testaamaton akseli pyörii vapaasti pyörivillä rullilla kuten VISCO-kytkimellä
varustetuissa autoissa alla kuvatun mukaan.

4-pyöräveto ja VISCO-kytkinjärjestelmä
Tämä on voimassa vuosimallin <- 2002 autoihin, poikkeuksena S60-malli*
Jommankumman seuraavan vaatimuksen tulee olla täytettynä:
- Jarrujen testauslaitteessa täytyy olla järjestelmä, joka kykenee testaamaan jarrut
siirtämättä voimaa toiselle akselille. Esimerkiksi jarrujen testauslaitteessa on ohjausyksikkö,
joka pitää pyörät pyörimässä tarkalleen samaa nopeutta, toisen pyörän pyöriessä myötä
päivään ja toisen vastapäivään.
- Jarrujen testauslaitteessa täytyy olla vapaasti pyörivät rullat ei-testattavan akselin pyöriä
varten.
* S60-mallissa ei ole VISCO-kytkintä.

Volvo Car Finland Oy Ab
Tekninen Palvelu
Marco Gustafsson

https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastajat_ja_rekisteroijat/katsastuksen_ohjeita/autovalmistajien_ohjeita/volvo
XC90 D5 aut. -07

Poissa tuliste

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #28 : 05.01.2025, 08:16:19 »
Moi,, nyt sitten testaavat dynamometrillä, käytetty mittalaite ATT. Vuoden alusta tullut Trafilta uudet ohjeet......
V70 2.5T AWD-06, exät S80 2,5T -01, V70 T5 -01, 850-93, V50-05, V70-98, S40-98 ja 850-96.

 

Samppasport  Futurez