Tänne voitas hieman vääntää keskustelua näistä kahdesta pakosarjasta jos jollakin on kokemusta. Hyviä ja huonoja puolia saa molemmista pakosarjoista kertoa.
Kyse siis näistä pakosarjoista. Vasemmalla R-pakosarja ja keskellä "japanifold" pakosarja. Oikealla sitten vanhan mallin pakosarja josta on turha edes vääntää mitään


Kovasti internetissä kehuvat kuinka japanifold on parempi kuin r-pakosarja, mutta kovin paljoa faktaa asiaan liittyen ei löydy. Tässä ainakin seuraavat asiat jotka olen pakosarjojen eroista saanut kaivettua.
- Japanifoldin ja r-pakosarjan kollektorin halkaisija on eri. Japanifoldissa isompi kuin r-pakosarjassa.
- Pienemmän kollektorin halkaisijan r-pakosarja herää 100-200rpm aikaisemmin, mutta tukehtuu korkeilla kierroksilla.
- Suuremman kollektorin halkaisijan takia japanifold herää myöhempää, mutta virtaa enemmän korkeilla kierroksilla.
- Joidenkin henkilöiden testaamina japanifold virtaisi 100kg/hr enemmän joka siis vastaa noin 20-30hp enemmän.
- Japanifoldin äänet ovat matalemmat ja tuovat aidon 5-sylinterisen moottorin äänet paremmin esille.
- Koska japanifoldin 1. sylinterin putki kulkee pakosarjan yläreunassa aiheuttaa se enemmän lämpökuormaa moottoritilaan ja on myös lähempänä sylinterikantta joka siten edistää pakopuolen venttiilivarren kumien kulumista.
- Japanifold on myös muistaakseni 500-1000g kevyempi.