Kulkukoira  Proturbo

Volvo EX60

  • 10 Vastauksia
  • 1567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 431
  • www.vrcf.fi
Volvo EX60
« : 27.06.2025, 09:24:24 »
Volvo EX60:n pitäisi tulla markkinoille keväällä -26 hieman päälle 50t€ hintaluokkaan. Tarkempia tietoja alkaa tippumaan.

https://citymagazine.si/fi/uusi-volvo-ex60-on-keskikokoinen-sahkoinen-katumaasturi-joka-mullistaa-segmentin/


Poissa tommi k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #1 : 14.07.2025, 12:46:06 »
Volvo 340 DL 1981 -> Volvo 242 DL 1979 -> Volvo V70 1997 -> Volvo V70 2,5T 2004 -> Volvo XC90 D5 2007 "Möykky" -> Volvo XC60 D3 AWD 2012 -> Volvo XC60 T6 LR 2023

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 590
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #2 : 05.09.2025, 13:33:25 »
Tammikuu 2026

https://www.volvocars.com/fi/cars/ex60-electric/
Jep, tässä virallinen Volvon pressitiedote EX60sta parin päivän takaa :
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/352832/save-the-date-on-21-january-we-will-reveal-the-new-volvo-ex60
Torslandan pajalla alkavat tekemään eli kiinanleimaa halutaan pois jne eli jospa tuo nousisi yhtä kovaksi myyntimalliksi kuin XC60! Jäi 240nen joku aika
sitten jo myyntikakkoseksi eli kova tulos! Vielä kun tuohon joskus saavat +1000km rangen, niin sitten voidaan puhua jo oikeasta sähköautosta :P
1. XC60 T8 TE MY2020 136tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 590
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #3 : 05.09.2025, 13:38:21 »
Volvo EX60:n pitäisi tulla markkinoille keväällä -26 hieman päälle 50t€ hintaluokkaan. Tarkempia tietoja alkaa tippumaan.

https://citymagazine.si/fi/uusi-volvo-ex60-on-keskikokoinen-sahkoinen-katumaasturi-joka-mullistaa-segmentin/
Tuohan olisi aika loistava hinnoittelu, mutta sikäli kun EX60 on ns. ruoåttintuotantoa, niin veikkaisin Suomessa hintojen pyörivän
sunnilleen nykyisen XC60 plugarin alk. hinnoissa (61-62t€) eli olisihan tuo 50t€ melkoinen ale sitten sähköautomarkkinoille?!?
Mutta jos saavat puristettua hinnan edes jonnekin 55-60t€ väliin, niin voi tulla XC60sen kaltainen myyntimenestys, jää nähtäväksi.
1. XC60 T8 TE MY2020 136tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #4 : 05.09.2025, 15:46:15 »
Vielä kun tuohon joskus saavat +1000km rangen, niin sitten voidaan puhua jo oikeasta sähköautosta :P
Minulla oli S90 runsaan tuhannen ”range”, mutta näillä vuosilla 500 alkaa olemaan ylärajoilla. Nuorempana hiihtoreissut ajettiin aina yhden pysähdyksen taktiikalla ja hyvällä nopeudella, mutta ne ajat ovat takana.

Voidaan kysyä, onko järkeä pakata autoon akkua +1000 kilometrille, kun se rasittaa kuitenkin kokonaisuutta. Tarve on kuitenkin useimmille reilusti vähemmän.

Sähköautoilijana olen vielä noviisi, mutta pikkuakkuinen riittää minulle hyvin. Johto kiinni, kun pörssisähkö on nollan tuntumassa, 80% ja noin 400 km ”tankissa”. Sillä ajaa viikon työmatkat ja kauppareissun.

Volvojen heikkous on tähän asti ollut kulutus. Mitä käyttäjäkokemuksista olen lukenut, myös muita ongelmia on, mutta myös käyttäjät vaikuttavat hieman omituisilta.

Esimerkiksi OPD ei kelpaa, vaan halutaan rullata ja jarrutella sekä ryömiä. Kamalaa, kun auton käytös muuttuu päivityksessä (softa paranee)! Hirvittävää muutosvastarintaa, minusta esimerkiksi hyvin toimiva OPD on parasta, mitä autoilun kehitys on tuonut tullessaan -muista ajoavustimista nyt puhumattakaan.
No, jotkut haluavat myös painaa kykytintä ja muutella välityssuhdetta :D. Se on urheilullista…

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 590
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #5 : 06.09.2025, 15:42:05 »
Minulla oli S90 runsaan tuhannen ”range”, mutta näillä vuosilla 500 alkaa olemaan ylärajoilla. Nuorempana hiihtoreissut ajettiin aina yhden pysähdyksen taktiikalla ja hyvällä nopeudella, mutta ne ajat ovat takana.

Voidaan kysyä, onko järkeä pakata autoon akkua +1000 kilometrille, kun se rasittaa kuitenkin kokonaisuutta. Tarve on kuitenkin useimmille reilusti vähemmän.

Sähköautoilijana olen vielä noviisi, mutta pikkuakkuinen riittää minulle hyvin. Johto kiinni, kun pörssisähkö on nollan tuntumassa, 80% ja noin 400 km ”tankissa”. Sillä ajaa viikon työmatkat ja kauppareissun.

Volvojen heikkous on tähän asti ollut kulutus. Mitä käyttäjäkokemuksista olen lukenut, myös muita ongelmia on, mutta myös käyttäjät vaikuttavat hieman omituisilta.

Esimerkiksi OPD ei kelpaa, vaan halutaan rullata ja jarrutella sekä ryömiä. Kamalaa, kun auton käytös muuttuu päivityksessä (softa paranee)! Hirvittävää muutosvastarintaa, minusta esimerkiksi hyvin toimiva OPD on parasta, mitä autoilun kehitys on tuonut tullessaan -muista ajoavustimista nyt puhumattakaan.
No, jotkut haluavat myös painaa kykytintä ja muutella välityssuhdetta :D. Se on urheilullista…
Mikäs tuo OPD on? Kulutukset kyllä ihmetyttää itsekin, että miksi ei saada sähkömoottoreista taloudellisempia? Sitenhän isomman akuston kapasiteetti riittäisi pidemmälle? Mutta kun en noista mitään juuri tiedä...
Onhan ne vähän energiataloudellisemmiksi tulleet, esim. Volvolla/Polestarilla 78kWh->82kWh akuston muutos + jotain tuunausta sähkömoottoripuolelle (ainakin toinen "Volvon oma sähkömoottori"?) tehnyt jotain
eli noissa 2022-> uudemmissa range pidentynyt jopa +100km ja akustossa vain tuo 4kWh ero selittänee jotain?
Eilen käytiin kummipojan kanssa ajelemassa Rellun 5 sarjan uutta sähköautoa, olipa vaan hauska kampe ja mitä katsottiin yleiskulutusta, niin siinä se 12-13kWh/100km pinnassa huiteli joten on ne n. 20kWh kulutukset
kyllä aika kovia. Kyllä se energiatiheys akuissa tulee kasvamaan, mutta akustojen painot pysynevät varmaan niin suurina, että sitä taloudellisuutta on vaikea pistää paremmaksi. Kyllä se 1000km rangeraja kuitenkin jo
lähestyy, kun uusimmassa BMW iX3:ssa "neue klasse" jo range vähintään 700km ja jopa n. 800km kulutuksen ollessa jotain 15kWh/100km pintaan :
https://configure.bmw.fi/fi_FI/configure/NA5/31HR/FSEJ7,P0300,S0230,S02VB,S02VD,S0302,S03ND,S0428,S0494,S04T2,S0548,S05AT,S05AV,S061B,S0654,S06AE,S06AF,S06NX,S06S4,S0885,S08R3/SE000001
Eli kyllä ne pikku hiljaa kehittyy...
1. XC60 T8 TE MY2020 136tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #6 : 06.09.2025, 18:20:14 »
Autoilu on nykyään täynnä näitä lyhenteitä, OPD on yhden polkimen ajo. Ainakin omassani se on niin hyvin toteutettu, että taajamapyörittely menee sen kanssa tosi mukavasti. Johtuisikohan siitä, että Avantilla ajellessa ei ole muuta vaihtoehtoa.. tai siinä on oikeastaan kahden polkimen ajo vakiona: toisella eteen, toisella taakse, jarrua ei ole S*. Autossa jarru on, mutta liikkeellelähdön jälkeen ei polkimeen tarvi koskea, helppoa ajamista!

Maantiellä Volvon Pilot Assistia enimmäkseen parempi toteutus hoitaa ajamisen. Harmittavasti Suomi ei salli kaikkia ominaisuuksia, ei edes nopeusrajoituksen ennakkoilmoitusta!?

Vapaa rullailu on pihistelyssä regenerointia tehokkaampi etenemistapa, mutta maantiellä haluan edetä halutulla, tasaisella nopeudella, ja siinä auto sitten välillä lataa, enimmäkseen kuluttaa.

Oma neliveto on kesän aikana kuluttanut maantievoittoisessa ajossa 13,7 kWh tietämillä, kun naapurin EC40 vie vastaavassa ajossa reilusti yli 20. Kiihtyy toki sekunnin nopeammin sataseen :).

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #7 : 07.09.2025, 20:52:13 »

Oma neliveto on kesän aikana kuluttanut maantievoittoisessa ajossa 13,7 kWh tietämillä, kun naapurin EC40 vie vastaavassa ajossa reilusti yli 20.

Vertailun vuoksi voisi kertoa omankin auton merkin kun naapurinkin on mainittu.
Kyllä EC40:n saa kesälläkin kuluttamaan moottoritieajossa yli 20 kWh/100km mutta mietin mikä auto kulkee samaa nopeutta 13,7 kWh kulutuksella.
XC40 Recharge Twin Plus -24

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 590
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #8 : 09.09.2025, 15:18:28 »
Vertailun vuoksi voisi kertoa omankin auton merkin kun naapurinkin on mainittu.
Kyllä EC40:n saa kesälläkin kuluttamaan moottoritieajossa yli 20 kWh/100km mutta mietin mikä auto kulkee samaa nopeutta 13,7 kWh kulutuksella.
No esimerkiksi ainakin tuo Rellu 5nen, jos on infotainmenttia uskominen, siinä se 12-13kWh välissä oli vaan en tiedä sitten maantiellä kovempi vauhti?
1. XC60 T8 TE MY2020 136tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 590
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #9 : 09.09.2025, 15:20:18 »
Autoilu on nykyään täynnä näitä lyhenteitä, OPD on yhden polkimen ajo. Ainakin omassani se on niin hyvin toteutettu, että taajamapyörittely menee sen kanssa tosi mukavasti. Johtuisikohan siitä, että Avantilla ajellessa ei ole muuta vaihtoehtoa.. tai siinä on oikeastaan kahden polkimen ajo vakiona: toisella eteen, toisella taakse, jarrua ei ole S*. Autossa jarru on, mutta liikkeellelähdön jälkeen ei polkimeen tarvi koskea, helppoa ajamista!

Maantiellä Volvon Pilot Assistia enimmäkseen parempi toteutus hoitaa ajamisen. Harmittavasti Suomi ei salli kaikkia ominaisuuksia, ei edes nopeusrajoituksen ennakkoilmoitusta!?

Vapaa rullailu on pihistelyssä regenerointia tehokkaampi etenemistapa, mutta maantiellä haluan edetä halutulla, tasaisella nopeudella, ja siinä auto sitten välillä lataa, enimmäkseen kuluttaa.

Oma neliveto on kesän aikana kuluttanut maantievoittoisessa ajossa 13,7 kWh tietämillä, kun naapurin EC40 vie vastaavassa ajossa reilusti yli 20. Kiihtyy toki sekunnin nopeammin sataseen :).
Itellä vain 1 kokemus tuosta kunnon "OPD" eli yhden pedaalin ajelusta, oli taannoin huollon sijaisautona/koeajoautona Volvon XC40 P8 ja olipas vaan kiva kampe ajella. Se yhden pedaalin ajelu
oli kyllä hienosti toteutettu, kun auto tunnistaa myös edellä ajelevan ja jarruttaakin automaattisesti risteyksissä. Ei jarrupalat juuri kulu...
1. XC60 T8 TE MY2020 136tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo EX60
« Vastaus #10 : 23.09.2025, 20:47:20 »
Se yhden pedaalin ajelu oli kyllä hienosti toteutettu, kun auto tunnistaa myös edellä ajelevan ja jarruttaakin automaattisesti risteyksissä.
Siinä taisi olla käytössä mukautuva vakionopeus ja jonoaputoiminto, vai mikä se Volvon terminologiassa sitten onkin. Tuon teki jo oma S90, toki sen jonotushermo ei kestänyt montaa sekuntia. Sen jälkeen liikkeellelähtö jäi kuljettajan hommiksi.
Yhden polkimen ajossa homma toimii kuskin nilkan asennolla, kun poljinta keventää, auto lataa (”regeneroi”) ja hidastuu. Toiset pysähdyksiin asti, kehnommat ryömivät, kunnes pysäytetään jarrulla eli 2. poljin käyttöön.

 

Carcom Oy  Elekma