Carcom Oy  Elekma

XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä

  • 7 Vastauksia
  • 2021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« : 03.12.2021, 15:08:22 »
Alkoi otsikon mukainen kulkine temppuilemaan kaksi viikkoa sitten. Käytin auton huollossa paria päivää aiemmin, jossa tehtiin määräaikaishuolto + vaihteiston ja nelivetojärjestelmän öljyjen vaihto, mittarissa nyt 405tkm. Aamulla töihin ajaessa alkoi tuntua nykimistä vakkari päällä, ja työtehtäviä hoitaessa alkoi nykimään pahemmin, kunnes lopulta tuli ilmoitukset "ajonvakautus vaatii huollon" ja "vaihteisto vaatii huollon". Hetki eteenpäin niin punainen kolmio ja "moottorijärjestelmä huolla heti".

Nyt on tutkittu ja ropattu, tuli liuta vikakoodeja aina niin eräiksi vian aiheuttajaksi paljastui laturin jännitteensäädin, josta oli hiilet loppu ja väsähtänyt akku. Nyt vaihdettu uusi jännitteensäädin ja akku, lisäksi vaihdettu moottorin kampiakselin asentotunnistin ja se n. 20cm pituinen johto asentotunnistimelta imusarjan alle pistokkeeseen. ECU:n, IMM:n ja konehuoneesta liittimiä ja maadoituksia käyty läpi ja putsailtu ja suihkuteltu kontaktisprayta. Auto nykii edelleen, ja hetken ajon jälkeen menee vaihteisto vikatilaan ja tulee taas ilmoitukset "ajonvakautus vaatii huollon" ja "vaihteisto vaatii huollon". Hommasin tuon iCarsoftin VOL V3.0:n ja sen mukaan järjestelmässä on koko ajan ECM-0000 päällä, Impulse sensor faulty signal. Nyt viimeisimpien huoltotoimien jälkeen antoi käyttämisen jälkeen myös vikakoodit ECM-23D0, Cylinder 4 signal missing (liitin suuttimesta irroitettu ja herkistelty, ei näyttänyt hapettuneelta ja vaikutti hyvältä), TCM-0A31 ja ABS-0101, eli tiedonsiirtohäiriötä ECM:n ja ohjainyksiköiden välillä. Kaikkien vikakoodien kohdalla lukee state-kohdassa None, ja muut sain viimeiseksi nollattua paitsi ECM-0000 ja ECM-23D0 (eikä auto kuulostanut käyvän vajaapyttyisenä).

Alkaa itsestä hieman tuntumaan että voisiko johtosarjassa olla jossain vikaa tai ohjainyksiköissä, onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia ja vikatilanteita? Onko suositella Volvon sähköjen asiantuntijaa pääkaupunkiseudun lähistöllä, johon viedä auto tutkittavaksi? Sinisen toiminta ei ole ihan vakuuttanut näiden jo hieman vanhempien kanssa, vein auton ostaessani nelivetojärjestelmän öljyjen vaihtoon niin soittivat perään etteivät pystykään vaihtamaan Haldexiin, kun heillä ei ole oikeita työkaluja.

100tkm tullut nyt kulkineella rullailtua ja on mennyt ilman vikoja tähän asti. Ei tohtisi ihan vielä luopua kun on niin hyvä ajaa ja sopii omaan käteen mutta alkaa vähän jännittää että alkaako sähköviat häiritsemään näillä kilsoilla jo enemmänkin.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« Vastaus #1 : 03.12.2021, 16:28:17 »
Jotenkin tuntuis, että tuolla huollolla ja vialla olis joku yhteys kun samoihin aikoihin ilmaantui. Vaihteiston öljyn lisääminen tapahtuu ilmaputsarin kotelon alta. Eli ilmanputsarin kansi siirretään kuikkaan ja siinähän sijaitsee ECM. Itse irrotan suosiolla imuputken ettei hajoa mutta on tuota muoviletkua voitu huollossa vääntää sivuun sellaisenaankin. On siis mahdollista, että tuossa hommassa on voinut mysööntyä ECM:n johdot tai liitin, IMM:n johto tai liitin tai muoviputki turbolle on saanut liikaa possua. Tai liitos jäänyt vuotamaan, siinähän on normi klemmari.

Ihan mielenkiinnosta, onko venttiilikoneisto jo korjattu kun on noin paljon ajettu harmaakoppa?

Poissa Mörssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« Vastaus #2 : 03.12.2021, 18:57:20 »
Itsestäkin tuntui että olisiko huollolla ja vialla syy-yhteys, kun muutoin auto pelittänyt moitteettomasti. Kun aloin tutkimaan niin huomasin että ECM:n tuulilasin puoleisesta liittimestä oli se lukitusklipsi rikki ja lukitussalpa heilui jonkun verran (itselläni meni sit lukitusklipsi rikki siitä toisestakin kun avasin, nyt kiristin lukitussalvat kiinni nippusiteillä) ja liitin tuntui hieman väljältä. Lisäksi ilmansuodatinkotelon pohjan lukitusmutteri puuttui(vai onko mutterilla kiinni, näyttää niin harvakierteiseltä ruuvilta siinä lokarissa) ja IMM:sta lähtee se muovikoukku josta pujotetaan johtokimppu, niin oli jäänyt moottorin ja ilmaputken väliin johtonippu eikä ollut siinä koukussa. En tiedä oliko mennyt nyt huollossa vai oliko jo pitkään olleet, ei ole vielä tullut aiemmin ite ropattua.

Ei oo vielä rempattu venttiilikoneistoa, juuri tuossa huollossa mekaanikko sanoi että äänen perusteella kuulostaisi siltä että on kyseinen remppa edessä. Tarkotus oli tehdä se ensi vuoden mittaan, kun se pyörreläppäsysteemikin vaatii korjausta ja venakoppa hikoilee öljyä siitä ylävesiletkun lähdön yläpuolelta.

Poissa Rokka45

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« Vastaus #3 : 20.03.2022, 09:27:40 »
Alkoi otsikon mukainen kulkine temppuilemaan kaksi viikkoa sitten. Käytin auton huollossa paria päivää aiemmin, jossa tehtiin määräaikaishuolto + vaihteiston ja nelivetojärjestelmän öljyjen vaihto, mittarissa nyt 405tkm. Aamulla töihin ajaessa alkoi tuntua nykimistä vakkari päällä, ja työtehtäviä hoitaessa alkoi nykimään pahemmin, kunnes lopulta tuli ilmoitukset "ajonvakautus vaatii huollon" ja "vaihteisto vaatii huollon". Hetki eteenpäin niin punainen kolmio ja "moottorijärjestelmä huolla heti".

Nyt on tutkittu ja ropattu, tuli liuta vikakoodeja aina niin eräiksi vian aiheuttajaksi paljastui laturin jännitteensäädin, josta oli hiilet loppu ja väsähtänyt akku. Nyt vaihdettu uusi jännitteensäädin ja akku, lisäksi vaihdettu moottorin kampiakselin asentotunnistin ja se n. 20cm pituinen johto asentotunnistimelta imusarjan alle pistokkeeseen. ECU:n, IMM:n ja konehuoneesta liittimiä ja maadoituksia käyty läpi ja putsailtu ja suihkuteltu kontaktisprayta. Auto nykii edelleen, ja hetken ajon jälkeen menee vaihteisto vikatilaan ja tulee taas ilmoitukset "ajonvakautus vaatii huollon" ja "vaihteisto vaatii huollon". Hommasin tuon iCarsoftin VOL V3.0:n ja sen mukaan järjestelmässä on koko ajan ECM-0000 päällä, Impulse sensor faulty signal. Nyt viimeisimpien huoltotoimien jälkeen antoi käyttämisen jälkeen myös vikakoodit ECM-23D0, Cylinder 4 signal missing (liitin suuttimesta irroitettu ja herkistelty, ei näyttänyt hapettuneelta ja vaikutti hyvältä), TCM-0A31 ja ABS-0101, eli tiedonsiirtohäiriötä ECM:n ja ohjainyksiköiden välillä. Kaikkien vikakoodien kohdalla lukee state-kohdassa None, ja muut sain viimeiseksi nollattua paitsi ECM-0000 ja ECM-23D0 (eikä auto kuulostanut käyvän vajaapyttyisenä).

Alkaa itsestä hieman tuntumaan että voisiko johtosarjassa olla jossain vikaa tai ohjainyksiköissä, onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia ja vikatilanteita? Onko suositella Volvon sähköjen asiantuntijaa pääkaupunkiseudun lähistöllä, johon viedä auto tutkittavaksi? Sinisen toiminta ei ole ihan vakuuttanut näiden jo hieman vanhempien kanssa, vein auton ostaessani nelivetojärjestelmän öljyjen vaihtoon niin soittivat perään etteivät pystykään vaihtamaan Haldexiin, kun heillä ei ole oikeita työkaluja.

100tkm tullut nyt kulkineella rullailtua ja on mennyt ilman vikoja tähän asti. Ei tohtisi ihan vielä luopua kun on niin hyvä ajaa ja sopii omaan käteen mutta alkaa vähän jännittää että alkaako sähköviat häiritsemään näillä kilsoilla jo enemmänkin.


Löytykö tähän selvyyttä? Omassa xc90:ssä tismalleen samat oireet ja vikaa ei toistaiseksi ole löytynyt. Cemmi ja johtosarjat yms liittimet läpi käyty.

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« Vastaus #4 : 31.01.2023, 23:05:04 »
Mulla xc:ssä aika lailla samat oireet. Kiinnostaisi kovasti miten tämä on ratkaistu?

Poissa Mörssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« Vastaus #5 : 02.03.2023, 10:26:17 »
En muistanut näköjään päivittää, mutta kävin lopulta jokaisen suuttimen sähköliittimen läpi ja kahdesta liittimestä paljastui vikaa, toisessa oli johdin poikki ja toisessa hapettuneet liitinpinnit. Vaihtamalla uudet liittimet on pelittänyt taas hienosti ja reilu 50tkm ajettu lisää. Finjectorilta sai liittimet ja työpaikalla oli onneksi krimppaustyökalu pinneille. Johtimet jäi nyt hieman kireäksi kun katkaisin vanhat piuhat ja laitoin liittimet kiinni katkaisukohdasta, pitää tutkia onko suuttimien johtosarja vaihdettavissa tai sitten vetää vähän uutta piuhaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7621
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« Vastaus #6 : 02.03.2023, 11:06:52 »
Johtimet jäi nyt hieman kireäksi kun katkaisin vanhat piuhat ja laitoin liittimet kiinni katkaisukohdasta, pitää tutkia onko suuttimien johtosarja vaihdettavissa tai sitten vetää vähän uutta piuhaa.
Tarvikkeena on saatavilla liittimet johdonpätkien kanssa. Suuttimien johdoissa ei ole erillistä väliliitintä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa xcysikymppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 -09 vikakoodeja ja nykimistä
« Vastaus #7 : 17.07.2023, 20:23:30 »
Tarvikkeena on saatavilla liittimet johdonpätkien kanssa. Suuttimien johdoissa ei ole erillistä väliliitintä.
mistä näitä saa?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron