Alkoi otsikon mukainen kulkine temppuilemaan kaksi viikkoa sitten. Käytin auton huollossa paria päivää aiemmin, jossa tehtiin määräaikaishuolto + vaihteiston ja nelivetojärjestelmän öljyjen vaihto, mittarissa nyt 405tkm. Aamulla töihin ajaessa alkoi tuntua nykimistä vakkari päällä, ja työtehtäviä hoitaessa alkoi nykimään pahemmin, kunnes lopulta tuli ilmoitukset "ajonvakautus vaatii huollon" ja "vaihteisto vaatii huollon". Hetki eteenpäin niin punainen kolmio ja "moottorijärjestelmä huolla heti".
Nyt on tutkittu ja ropattu, tuli liuta vikakoodeja aina niin eräiksi vian aiheuttajaksi paljastui laturin jännitteensäädin, josta oli hiilet loppu ja väsähtänyt akku. Nyt vaihdettu uusi jännitteensäädin ja akku, lisäksi vaihdettu moottorin kampiakselin asentotunnistin ja se n. 20cm pituinen johto asentotunnistimelta imusarjan alle pistokkeeseen. ECU:n, IMM:n ja konehuoneesta liittimiä ja maadoituksia käyty läpi ja putsailtu ja suihkuteltu kontaktisprayta. Auto nykii edelleen, ja hetken ajon jälkeen menee vaihteisto vikatilaan ja tulee taas ilmoitukset "ajonvakautus vaatii huollon" ja "vaihteisto vaatii huollon". Hommasin tuon iCarsoftin VOL V3.0:n ja sen mukaan järjestelmässä on koko ajan ECM-0000 päällä, Impulse sensor faulty signal. Nyt viimeisimpien huoltotoimien jälkeen antoi käyttämisen jälkeen myös vikakoodit ECM-23D0, Cylinder 4 signal missing (liitin suuttimesta irroitettu ja herkistelty, ei näyttänyt hapettuneelta ja vaikutti hyvältä), TCM-0A31 ja ABS-0101, eli tiedonsiirtohäiriötä ECM:n ja ohjainyksiköiden välillä. Kaikkien vikakoodien kohdalla lukee state-kohdassa None, ja muut sain viimeiseksi nollattua paitsi ECM-0000 ja ECM-23D0 (eikä auto kuulostanut käyvän vajaapyttyisenä).
Alkaa itsestä hieman tuntumaan että voisiko johtosarjassa olla jossain vikaa tai ohjainyksiköissä, onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia ja vikatilanteita? Onko suositella Volvon sähköjen asiantuntijaa pääkaupunkiseudun lähistöllä, johon viedä auto tutkittavaksi? Sinisen toiminta ei ole ihan vakuuttanut näiden jo hieman vanhempien kanssa, vein auton ostaessani nelivetojärjestelmän öljyjen vaihtoon niin soittivat perään etteivät pystykään vaihtamaan Haldexiin, kun heillä ei ole oikeita työkaluja.
100tkm tullut nyt kulkineella rullailtua ja on mennyt ilman vikoja tähän asti. Ei tohtisi ihan vielä luopua kun on niin hyvä ajaa ja sopii omaan käteen mutta alkaa vähän jännittää että alkaako sähköviat häiritsemään näillä kilsoilla jo enemmänkin.