Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??

  • 9 Vastauksia
  • 1830 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« : 07.07.2023, 16:45:08 »
Eli Volvo V70 2.0 Flexifuel 2008 manuaali.

Moottorikoodi B4204S4.

Molemmat lambdat vaihdettu, kampiakselin asentotunnistin vaihdettu.

Vika tulee takaisin. Joka on randomisti tuleva tyhjäkäynnin / vedon kuoleminen.

Luulen, että olen lopulta onnistunut paikallistamaan vian, mitä mekaanikot eivät löytäneet.

Autossa ei viimeiseen 5 vuoteen olla käytetty kertaakaan etanolia, vaan pelkkää 98/95-oktaanista.

Icarsoftin mukaan etanolipitoisuus vaihtelee 5% ja 50% välillä ja heittelee tuossa välissä jatkuvasti.

Vertailun vuoksi otettiin täysin identtisestä autosta, jossa käytetään pelkkää etanolia se pitoisuus, jossa se pysyi täysin stabiilina koko ajan saman lukijan mukaan.

Ilmiselvästi jossain on joku viallinen anturi/sensori, joka säätelee tuota etanolipitoisuutta ja se aiheuttaa tyhjäkäynnin ajoittaiset ongelmat. Ironisesti tuolla pitoisuudella ei näytä olevan vaikutusta käyntiin, vaan se tulee randomisti. Ei kai ysikasia tankissa olevassa autossa voi olla bensan etanolipitoisuus koskaan 50%?

Onko täällä tietäjiä, missä se kyseinen sensori sijaitsee? Korjaan itse, kun autokorjaamot eivät näköjään saa tätä kuntoon. Alimpana moottorista kuva. Jos se sensori on mahdollisti tuolla, niin piirrä se kohta minulle. Tai onko mahd. auton alla?

Googlesta ei löydy yhtään mitään. Mikä osa säätelee polttoaineen etanolipitoisuutta?

Ainoastaan tällainen osa löytyi googlella Ebaysta jostain virolaisesta nettikaupasta josta en varmasti tilaa.
https://www.ebay.com/itm/174805188175

Suurkiitos.





« Viimeksi muokattu: 07.07.2023, 17:35:41 kirjoittanut V70_mies »

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #1 : 07.07.2023, 23:07:24 »
Soitin Biliaan. Sanoivat vaan että eivät löydä mitään tällä varaosanumerolla. Eikä löytynyt mitään noista moottorin räjäytyskuvistakaan.

Mietin, että onkohan tuo Volvon osa ollenkaan, kun Mazda ja Ford ovat käyttäneet samaa moottoria. Hmm...

Eli tuo on englanniksi "Fuel Composition Sensor". Mikähän olisi suomenkielinen nimi? Polttoaineen koostumussensori?

KELLÄÄN ei varmaan mitään hajua? Saati siitä, missä se sijaitsee (luulisi, että jossain auton pohjassa kiinni).

VOK part
DEM#1602739
Features
Easy Installation
Reference OE/OEM Number
22113962, 1405200005
Brand
Volvo
Manufacturer Part Number
22113962

« Viimeksi muokattu: 07.07.2023, 23:18:31 kirjoittanut V70_mies »

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #2 : 08.07.2023, 13:09:29 »
Continentalin anturilta tuo kovasti näyttää.
https://laga.se/visa-produkt?part=AL-L1072413

Uudemmassa anturissa ainakin erilainen sähköliitin, että käviskö se sitten muuten suoraan tuon vanhan tilalle ???
https://www.finjector.com/fin/ethanol_content_flex_fuel_sensor_genuine_gm_freq_output-p-722484

Tuo moottori ilmeisesti Mazdan suunnitelua.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_L_engine

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #3 : 08.07.2023, 13:15:06 »
Suurkiitos vastauksesta.

Tuo voisi selittää, että se on joku ns. generic-osa, että ei löydy Volvolta varaosaa.

Suurin osa Flexifueleista on tuotu Ruotsista, mutta 2.0F mallia tuotiin kuitenkin Suomeen vuonna 2009, eli vähän outoa että Bilialta ei löytynyt mitään. Kyseessä kuitenkin 100% alkuperäinen Volvo, ei mikään jälkiräpellys.

Mistä voimme nähdä, että sopiiko tuo juuri tähän minun autooni? Tuossahan ei ole mitään specsejä automerkeistä tai malleista. Vai käykö tuo sama anturi kaikkiin Flexifuel-moottoreihin? Se olisi outoa.

Se on varmaan pakko mennä auton alle katsomaan, että missä tuollainen osa ylipäätään on ja ottaa se irti/kuvata. Korjaamoillakaan ei minkäänlaista hajua. No, kolme eri korjaamoa ei ole vuoden aikana tätä vikaa edes löytäneet. Ilmeisesti niillä ei ole iCarsoftin tasoisia lukijoita sitten tai sitten on ammattitaito hakusessa. Aika uskomatonta. No, itse on tehtävä, jos jonkun haluaa Suomessa oikeasti kuntoon. Tuli taas todistettua.

Uskon kyllä, että esim. Debiili tai Bilia olisi vian löytänyt. Täytyy tästä lähtien viedä suoraan ammattimiehille.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2023, 13:25:19 kirjoittanut V70_mies »

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #4 : 09.07.2023, 15:16:36 »
Sen verran olen saanut selkoa, että autossa ei ole erillistä polttoaineen pitoisuussensoria. Joku muu säätelee etanolin pitoisuutta.



Perinteistä MAF-sensoriakaan ei ole, vaan ns, "MAP"-sensori. Mikähän lienee suomenkielinen termi tuolle. Voisiko se olla "ahtopaineen tunnistin" vaikka autossa ei turboa tietenkään ole.
https://www.autodoc.fi/autlog/10676344

Jonkun kuvan löysin Volvon MAP-sensorista, mutta en ole varma olisiko se jossain tuolla alla (kts. kaksi seuraavaa kuvaa)

Netistä löytämäni kuva. En varma, onko samanlaisesta Volvon moottorista.


Omasta autosta kuvat. Voisiko olla tulla alhaalla jossain? Jostain pitäisi löytyä.




Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #5 : 09.07.2023, 15:26:33 »
Imusarjan painetunnistin.

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #6 : 09.07.2023, 15:28:24 »
Imusarjan painetunnistin.

Eli tämä osa?

https://www.autodoc.fi/autlog/10676344

Motonetistäkin löytyy näköjään hyllystä.

Nyt vaan enää pitää löytää, että missä se on tuolla moottorissa.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2023, 15:38:06 kirjoittanut V70_mies »

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #7 : 12.07.2023, 15:14:08 »
Sain tämän kuntoon lopulta itse.

Näin tuo eteni:

1. Vaihdoin MAPin ja uuden lambdan (taas). Vanha oli pikimusta. Vanha MAP oli öljyinen, kuluneen näköinen ja paskainen.
2. Lähdin ajelemaan ja nyki edelleen.
3. Ajoin takaisin pihaan katsoin tulpat. Aivan pikimustat.
4. Vaihdoin tulpat ja uudet puolat samalla. Olivat alkuperäiset niin mikäs tuossa. 263 tonnia ja 15 vuotta ihan sopiva käyttöikä puolille.
5. Nykiminen loppui mutta etanolipitoisuus edelleen 50%
6. Menin tankkaamaan puolityhjään tankkiin ysikasia.
7. iCarsoftin livedata näytti kuinka etanolipitoisuus alkoi lopulta pudota. Ensin 60%.... 50%... 40%... 30%.... 20%.... 10%.... 3%... sitten nousi tasaiseen 15%. Tänään 40 km lenkin aikana laski 7.45%, joka vaikuttaisi aika lähellä oikeaa, kun tankissa on noin 15 litraa ysivitosta ja loput ysikasia.

Eli summa summarum:

Viallinen MAP sensori oli ongelmien juurisyy, joka aiheutti ilman/bensan seoksen rikkauden, joka taas puolestaan tuhosi tulpat ja lambdat. On tietysti varmaan teoreettinen mahdollisuus, että jossain puolassakin oli jotain vikaa, ei vain antanut vikakoodia. En tiedä voiko puola olla "osittain paskana", mutta enpä usko että niissä oli mitään ongelmaa. Hyvä kuitenkin oli vaihtaa ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä vanhaan autoon.

Väärä etanoliarvo ei sinänsä aiheuttanut ongelmia, mutta teoriani on että kun viallinen MAPT-sensori syöttää Lambdalle? viallista tietoa eikä bensa pala oikein, ECU (jossa muuten etanolipitoisuus mitataan, ei mitään erillistä sensoria) sai siitä vääriä arvoja ja sekosi.

Mutta iCarsoftilla pystyi mittaamaan tuota pitoisuutta, jolla pystyi päättelemään toimiiko auto oikein. Siinä mielessä se oli hyvä indikaattori.

Flexifuel kalibroi tuon etanolipitoisuuden TANKKAUKSEN yhteydessä heti. Eli kun auto saa uutta kakkua tankkiin, kalibrointi alkaa.

Nyt toimii taas kuin junan vessa. Bensarosvohan se on ja laiska peli, mutta muuten ollut helvetin hyvä auto 6 vuotta.

Laitoin tämän vielä, koska joku muu voi joutua samojen ongelmien eteen ja löytää tämän hakukoneilla. Erikoista on, että korjaamot eivät olleet tajunneet liian rikasta seosta ja ihan selkeää bensanhajua kylmäkäynnistyksessä. Korjattiin vain vian seurauksia, ei juurisyytä. Itse nämä on tehtävä.

Vanha MAP. Onhan se selvä että kun Fordin osia laitetaan, niin pettävät heheheh (no vitsi vitsi). Motonetistä löytyivät kaikki osat hyllystä. Tuli BOSCHin MAPT & Lambda ja NGK:n tulpat ja puolat. Olisko maksanut kaikkineen jotain 350 euroa koko lysti.



« Viimeksi muokattu: 12.07.2023, 15:28:42 kirjoittanut V70_mies »

Poissa zuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #8 : 13.07.2023, 15:10:03 »
Tämä on aina hyvä juttu, kun tulee kuntoon niin myös asia raportoidaan. Kuten kirjoitit.

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2.0F 2008 etanolin pitoisuusanturi??
« Vastaus #9 : 13.07.2023, 19:48:33 »
Juu. Toivottavasti tämä auttaa 2.0F:n omistajia jos tulee sama vika. Ei näissä muuten isompia ongelmia ole ollut.

Sen verran vielä, että tuo MAPT-sensori on aika paskamaisessa paikassa imusarjan neljännen putken kyljessä kiinni siellä alapäässä. Se on yhdellä torx-ruuvilla kiinni, mutta pienellä räikällä sen saa auki.  Tilaa on juuri sen verran, ettei mitään tarvitse purkaa. Se sensori kannattaa irroittaa ensin, ennen kuin alkaa kiskomaan muoviliitintä irti. Eli sensori irti räikällä siitä imusarjan kyljestä ja sitten kun johto on löysä, voi keskittyä sen veemäisen muoviliittimen irroittamiseen. Vanhat muoviliittimet menevät usein rikki jos on liian kovakourainen. Kun johto on löysällä ja on tilaa irroittaa, niin pieni ruuvari sinne muoviliittimen kielekkeen väliin ja kun vetää niin irtoaa.

Sensorin tuo soikiomainen osa on reiässä ja kun torx on irti, se lähtee ihan sormilla vetämällä pois sieltä. Uusi tietysti asennetaan painamalla se sinne reikään.

 

RallyBaron  Samppasport