Sain tämän kuntoon lopulta itse.
Näin tuo eteni:
1. Vaihdoin MAPin ja uuden lambdan (taas). Vanha oli pikimusta. Vanha MAP oli öljyinen, kuluneen näköinen ja paskainen.
2. Lähdin ajelemaan ja nyki edelleen.
3. Ajoin takaisin pihaan katsoin tulpat. Aivan pikimustat.
4. Vaihdoin tulpat ja uudet puolat samalla. Olivat alkuperäiset niin mikäs tuossa. 263 tonnia ja 15 vuotta ihan sopiva käyttöikä puolille.
5. Nykiminen loppui mutta etanolipitoisuus edelleen 50%
6. Menin tankkaamaan puolityhjään tankkiin ysikasia.
7. iCarsoftin livedata näytti kuinka etanolipitoisuus alkoi lopulta pudota. Ensin 60%.... 50%... 40%... 30%.... 20%.... 10%.... 3%... sitten nousi tasaiseen 15%. Tänään 40 km lenkin aikana laski 7.45%, joka vaikuttaisi aika lähellä oikeaa, kun tankissa on noin 15 litraa ysivitosta ja loput ysikasia.
Eli summa summarum:
Viallinen MAP sensori oli ongelmien juurisyy, joka aiheutti ilman/bensan seoksen rikkauden, joka taas puolestaan tuhosi tulpat ja lambdat. On tietysti varmaan teoreettinen mahdollisuus, että jossain puolassakin oli jotain vikaa, ei vain antanut vikakoodia. En tiedä voiko puola olla "osittain paskana", mutta enpä usko että niissä oli mitään ongelmaa. Hyvä kuitenkin oli vaihtaa ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä vanhaan autoon.
Väärä etanoliarvo ei sinänsä aiheuttanut ongelmia, mutta teoriani on että kun viallinen MAPT-sensori syöttää Lambdalle? viallista tietoa eikä bensa pala oikein, ECU (jossa muuten etanolipitoisuus mitataan, ei mitään erillistä sensoria) sai siitä vääriä arvoja ja sekosi.
Mutta iCarsoftilla pystyi mittaamaan tuota pitoisuutta, jolla pystyi päättelemään toimiiko auto oikein. Siinä mielessä se oli hyvä indikaattori.
Flexifuel kalibroi tuon etanolipitoisuuden TANKKAUKSEN yhteydessä heti. Eli kun auto saa uutta kakkua tankkiin, kalibrointi alkaa.
Nyt toimii taas kuin junan vessa. Bensarosvohan se on ja laiska peli, mutta muuten ollut helvetin hyvä auto 6 vuotta.
Laitoin tämän vielä, koska joku muu voi joutua samojen ongelmien eteen ja löytää tämän hakukoneilla. Erikoista on, että korjaamot eivät olleet tajunneet liian rikasta seosta ja ihan selkeää bensanhajua kylmäkäynnistyksessä. Korjattiin vain vian seurauksia, ei juurisyytä. Itse nämä on tehtävä.
Vanha MAP. Onhan se selvä että kun Fordin osia laitetaan, niin pettävät heheheh (no vitsi vitsi). Motonetistä löytyivät kaikki osat hyllystä. Tuli BOSCHin MAPT & Lambda ja NGK:n tulpat ja puolat. Olisko maksanut kaikkineen jotain 350 euroa koko lysti.

