Autodiagnoosi  Carcom Oy

Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM

  • 7 Vastauksia
  • 1482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pinkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« : 09.03.2023, 16:07:04 »
Terrve, eli en saa selvitettyä mikä autoa vaivaa. Auto siis XC-70 vm.2006 aisin 6 portainen automaatti. Moottori on 163hp diesel, vakiotehoinen. kaikki muutoin pelaa hyvin mutta ikäänkuin turbo ei oo aina mukana tai muuten tehot häviää tai kone puutuu. Välillä vetää moitteetta mutta välillä koneen suorituskyky on erittäin heikko. Ajotietokone ilmoittaa kuljettajalle jotenkin että moottori vaatii huoltoa. Koneen alla turbolta välijäähdyttimelle kulkevan putken kannake oli rikki ja siellä putken liitos oli enään vain "huulella" kiinni joten tilasin siihen uuden putken ja vaihdoin- Mikään ei muuttunut miksikään. Luetutin vikakoodeja ja jonkin aikaa auto on ilmoittanut että ECM-135 ilmamassamittari - liian pieni signaali, no vaihdoin uuden ilmamassamittarin ja mikään ei muuttunut vieläkään. Kaikki putket ja liitokset olen nyt tarkistanut ja ne pitäs olla kunnossa. Imuilmaa säätää jokin servo jossa on noin 7cm pitkä välitanko ilmeisesti johonkin läppien kääntäjään. Tämä välitanko oli imusarjan päästä irti sillain että se työntää mutta ei vedä koska pää on siinä halki, sidoin sen nyt väliaikaisesti o-renkaalla kiinni joten senkin pitäisi pelata. MUTTA EI. Edelleenkin voima häviää, aikansa ku polettaa niin kyllä ne palaa mutta taas tuommonen perus 80-90km/h vauhti puuduttaa koneen nopeiten.

Taas mutka vian haussa ja nyt oli tullut ilmoitus 437: TCM-0A31 Tiedonsiirto, ohjasyksikkö. Moottorinohjausyksikön (ECM) signaali puuttuu. Joten mietin että onko tällä ilmamassa mittarin ja tcm:ssä jotain yhteistä.

Kertauksena:

-ECM-135 ilmamassamittari - liian pieni signaali, ilmamassa mittari vaihdettu ja edellee sanoo että liian pieni signaali.
-putket tarkistettu vaurioiden ja huonojen liitosten varalta.
-uusimpana TCM-0A31  Tiedonsiirto, ohjasyksikkö. Moottorinohjausyksikön (ECM) signaali puuttuu.
-moottorissa vaihteleva teho, puutuu etenkin 80-90km/h vauhdissa. Sitten taas kun vetää niin kaikki tehot löytyy.
-moottori käynnistyy hyvin ja käy hyvin
-Tietokoneeseen yhdistettynä ja paikallaan kaasutettuna ja kuormitettuna ei tule vikakoodia ja hienosti kiertää ja turbokin pelaa moitteetta, vasta ajossa (kuormituksessa) tulee ilmoitus moottori vaatii huoltoa.

Eli jos jotain ois vielä kotikonstein tehtävissä nii saapi sanoa.

 

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« Vastaus #1 : 09.03.2023, 16:42:03 »
Tuossa sama vaiva ja jos sulla on ollut ahtoputken kannakkeet rikki niin vuotoa hakisin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14221.0

Poissa pinkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« Vastaus #2 : 09.03.2023, 21:31:13 »
Tuossa sama vaiva ja jos sulla on ollut ahtoputken kannakkeet rikki niin vuotoa hakisin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14221.0

Olen uusinut tuon ahtoputken ja muutoinkin putket on tarkistettu.

Täytyneen alkaa tsekkaa nuita ohjain moduulien sähkö liittimiä jos niistä vika löytyisi.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« Vastaus #3 : 10.03.2023, 08:53:22 »
Nuo ahtovuodot on välillä vaan tuskaisia löytää. Monesti suhinat kuuluu vasta kun vedättäessä ikkunat ovat auki, paikoillaan kierrätettäessä harvoin löytyy mitään koska ahtoa ei synny. Saippuavesi ja pieni lenkki ajoa niin monesti vaahtoa on jo riittävästi vuotopaikan löytämiseksi, yleensä vuotopaikka on kuitenkin todella pieni.

Poissa pinkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« Vastaus #4 : 11.03.2023, 08:02:03 »
Nuo ahtovuodot on välillä vaan tuskaisia löytää. Monesti suhinat kuuluu vasta kun vedättäessä ikkunat ovat auki, paikoillaan kierrätettäessä harvoin löytyy mitään koska ahtoa ei synny. Saippuavesi ja pieni lenkki ajoa niin monesti vaahtoa on jo riittävästi vuotopaikan löytämiseksi, yleensä vuotopaikka on kuitenkin todella pieni.

Okei, pitää tuota vielä kokeilla. Mökille tulin eilen ja vikatila jäi lopullisesti päälle joten mentiin sitten lähes koko matkan semmosella teholla että kärry perässä ei ennää hampaita naurattanu.

Poissa Markku Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« Vastaus #5 : 11.03.2023, 08:27:45 »
Voiskohan vika olla siinä venttiilissä mikä on moottorin edessä egr:lle menevän paksun putken takana moottorin lohkossa kiinni. Itselläni se teppuili aikanaan ja sitä kun puhdistelin jarruputsilla niin toimi jonkin aikaa ihan hyvin sitten vaihdoin uuden niin ei sen jälkeen oo pudottanu tehoja. Nyt D5 on pelannu kuin kello ja mittarissa 514 000km.

Poissa mikkopekka

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« Vastaus #6 : 05.12.2023, 22:42:40 »
Onkohan tähän tullut selvyyttä Aplla? Täällä täysin samat ongelmana ja samat ensiavut tehty. Auto xc90 -12vm

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorissa vaihteleva teho ja viat ECM ja TCM
« Vastaus #7 : 06.12.2023, 08:16:41 »
Onkohan tähän tullut selvyyttä Aplla? Täällä täysin samat ongelmana ja samat ensiavut tehty. Auto xc90 -12vm
Livedataa tutkimaan jos osia vaihdettu jne ja kuntoon ei ole tullut, sillä se selviää mitä pellin alla tapahtuu.

 

Carcom Oy  Elekma