Vastauksia:
-Akun kaapelit ovat kiinni.
-Mittasin vain jännitteen, yleismittarilla ei oikein virtoja voi mitata.
-Kipinöitä tulee, varsinkin jos on toinen akku kiinni, nyt alkaa auton akun potku olemaan lopussa mutta kyllä sieltä kipinää tulee.
-Starttia en ole kokeillut vielä, pitääpä käydä katsomassa jos sinne ylettäisi
-Kaikki sulakkeet on käytetty irti, samoin kaikissa sulaketauluissa olevat releet ym irti lähtevät mustat pienet ja vähän isommat "laatikot".
-Jännite sekä akun navoilta että moottoritilan liittimestä on melkolailla sama.
Johonkin sitä virtaa kuluu koska kun raapaisen akulta tulevan kaapelin moottoritilan sulakerasian takapuolelta irti niin jännite nousee heti lähelle 11-12V. Akku on tyhjä, siitä ei epäilystäkään mutta kun ei se myöskään vastaanota mitään vian ollessa päällä vaan kaikki valuu johonkin lyhentämättömänä.
Laturista on irroitettu sekä paksu punainen kaapeli, että ohut heräte(?), ei vaikutusta mihinkään. Samaten olen irroittanut sen sulakerasian takana olevan päälimmäisen kaapelin (rajatakseni vikaa esim juuri laturille tai startille) mutta kun en valitettavasti sähkökuvia oikein osaa lukea niin en tiedä onko laturi / startti juuri tuon karvan takana vai lähtevätkö ne suoraan sulakerasian pohjasta? Joka tapauksessa se päälimmäinen johtosarja, joka isoilta osin näyttäisi menevän moottorille, on käytetty irti eikä sillä ollut vaikutusta jännitteeseen.
Akku on reilun puoli vuotta vanha eikä sen toimivuudesta ole epäilystä. Tämän voi varmentaa sillä, että sama vika tuli ensimmäisen kerran noin 1,5 kk sitten. Nykäistiin auto kylmästi käyntiin pari kertaa jonka jälkeen vika poistui eli auto on toiminut useamman tuhatta kilometriä ja nyt vasta vika uusiutui. En mielellään repisi autoa käyntiin koska sen jälkeen viasta ei ota kukaan selvää ennenkuin se taas sitten joskus uusii.
Autokorjaamo epäili laturia mutta kun sillä laturilla ei näytä olevan mitään vaikutusta irroitettuna tai kiinnitettynä niin enpä vaihtaisi sitä ainakaan vielä. Mittarissa on toki yli 300tkm samalla laturilla joten kaipa sekin alkaa jossain vaiheessa olemaan tiensä päässä.