Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 -04 Sähköä katoaa *HOMMA SELVISI - AKKU VIALLINEN*

  • 11 Vastauksia
  • 7617 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Terve,

Aika vähänlaisesti ollut ongelmia Volvon kanssa (koputtaa puuta) mutta nyt olisi visainen pulma:

Auto ei käynnistynyt ja akun jännite todettiin noin 8,0V:n pintaan jossa se seilailee koko ajan. Kun otan moottoritilassa olevan akulta tulevan kaapelin irti, nousee akun jännite välittömästi lähelle normaalia. Eli nohevasti päättelen, että virtaa pakenee jonnekin. Seuraavia asioita on kokeiltu:

-Antaa lisävirtaa toisesta akusta mutta jännite putoaa myös toisesta akusta samalle tasolle.
-Yritetty haarukoida vikaa jännitemittarilla akussa irroittamalla jokainen sulake yksitellen jolloin olisin löytänyt "vuotavan" laitteen. Mitään ei löytynyt mutta kuitenkin heti kun irroitan akun auton järjestelmästä, sen jännite kohoaa välittömästi.
-Virtalukon pohja irroitettu, ei vaikutusta jännitteeseen
-Kaikki muutkin johtosarjat rattiakselin ympäriltä käytetty irti, ei vaikutusta akkujännitteeseen.
-Jäähdyttimen flektin johtosarja käytetty irti, ei vaikutusta.

Onkohan joku törmännyt vastaavaan vikaan tai ainakin osaisi antaa paikkoja josta tutkia mahdollista vuotoa?

Kiitos etukäteen...

Mikko

« Viimeksi muokattu: 18.11.2011, 18:12:18 kirjoittanut mriihi »

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #1 : 17.11.2011, 18:17:06 »
Terve,

Aika vähänlaisesti ollut ongelmia Volvon kanssa (koputtaa puuta) mutta nyt olisi visainen pulma:

Auto ei käynnistynyt ja akun jännite todettiin noin 8,0V:n pintaan jossa se seilailee koko ajan. Kun otan moottoritilassa olevan akulta tulevan kaapelin irti, nousee akun jännite välittömästi lähelle normaalia. Eli nohevasti päättelen, että virtaa pakenee jonnekin. Seuraavia asioita on kokeiltu:

-Antaa lisävirtaa toisesta akusta mutta jännite putoaa myös toisesta akusta samalle tasolle.
-Yritetty haarukoida vikaa jännitemittarilla akussa irroittamalla jokainen sulake yksitellen jolloin olisin löytänyt "vuotavan" laitteen. Mitään ei löytynyt mutta kuitenkin heti kun irroitan akun auton järjestelmästä, sen jännite kohoaa välittömästi.
-Virtalukon pohja irroitettu, ei vaikutusta jännitteeseen
-Kaikki muutkin johtosarjat rattiakselin ympäriltä käytetty irti, ei vaikutusta akkujännitteeseen.
-Jäähdyttimen flektin johtosarja käytetty irti, ei vaikutusta.

Onkohan joku törmännyt vastaavaan vikaan tai ainakin osaisi antaa paikkoja josta tutkia mahdollista vuotoa?

Kiitos etukäteen...

Mikko
Mittasitko virran, mikä akusta lähtee kun kaikki on seis, suoraan siitä akun navasta? 8V tarkoittaa ihan tyhjää akkua, ja ihmeellistä jos apuakulla sama ilmiö... Ettei olisi ollut se apuakkukin sökö?
EDIT: Mittasit siis jännitteen moottoritilan liittimeltä? Oletko tsekannut akun kaapelikenkien kiinnitykset ettei olisi löysää? Tai jännitteen suoraan akun navoista?
« Viimeksi muokattu: 17.11.2011, 18:21:37 kirjoittanut noviisivolvoilija »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #2 : 17.11.2011, 18:40:24 »
Se, että jännite kyykähtää noin paljon, tarkoittaisi tosi suurta virran kulkua jonnekkin... silloin varmaan akun napa kytkettäessä kipinöikin aika paljon..?
Jos mittaat, paljonko virtaa lähtee akusta, en itse tekisi sitä tässä tilanteessa yleismittarilla, niiden kesto kun yleensä on siinä 10A paikkeilla, mieluummin siis virtapihdillä.

Koititko irroittaa laturilta + kaapelia..  entä startilta..
Noi voisi olla sellaisia, joissa voisi noin massiivinen vika olla, ihan mikä tahansa kun ei saa jännitettä noin paljon akusta putoamaan, jos akussa vain on virtaa.

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #3 : 17.11.2011, 19:47:46 »
Vastauksia:
-Akun kaapelit ovat kiinni.
-Mittasin vain jännitteen, yleismittarilla ei oikein virtoja voi mitata.
-Kipinöitä tulee, varsinkin jos on toinen akku kiinni, nyt alkaa auton akun potku olemaan lopussa mutta kyllä sieltä kipinää tulee.
-Starttia en ole kokeillut vielä, pitääpä käydä katsomassa jos sinne ylettäisi
-Kaikki sulakkeet on käytetty irti, samoin kaikissa sulaketauluissa olevat releet ym irti lähtevät mustat pienet ja vähän isommat "laatikot".
-Jännite sekä akun navoilta että moottoritilan liittimestä on melkolailla sama.

Johonkin sitä virtaa kuluu koska kun raapaisen akulta tulevan kaapelin moottoritilan sulakerasian takapuolelta irti niin jännite nousee heti lähelle 11-12V. Akku on tyhjä, siitä ei epäilystäkään mutta kun ei se myöskään vastaanota mitään vian ollessa päällä vaan kaikki valuu johonkin lyhentämättömänä.

Laturista on irroitettu sekä paksu punainen kaapeli, että ohut heräte(?), ei vaikutusta mihinkään. Samaten olen irroittanut sen sulakerasian takana olevan päälimmäisen kaapelin (rajatakseni vikaa esim juuri laturille tai startille) mutta kun en valitettavasti sähkökuvia oikein osaa lukea niin en tiedä onko laturi / startti juuri tuon karvan takana vai lähtevätkö ne suoraan sulakerasian pohjasta? Joka tapauksessa se päälimmäinen johtosarja, joka isoilta osin näyttäisi menevän moottorille, on käytetty irti eikä sillä ollut vaikutusta jännitteeseen.

Akku on reilun puoli vuotta vanha eikä sen toimivuudesta ole epäilystä. Tämän voi varmentaa sillä, että sama vika tuli ensimmäisen kerran noin 1,5 kk sitten. Nykäistiin auto kylmästi käyntiin pari kertaa jonka jälkeen vika poistui eli auto on toiminut useamman tuhatta kilometriä ja nyt vasta vika uusiutui. En mielellään repisi autoa käyntiin koska sen jälkeen viasta ei ota kukaan selvää ennenkuin se taas sitten joskus uusii.

Autokorjaamo epäili laturia mutta kun sillä laturilla ei näytä olevan mitään vaikutusta irroitettuna tai kiinnitettynä niin enpä vaihtaisi sitä ainakaan vielä. Mittarissa on toki yli 300tkm samalla laturilla joten kaipa sekin alkaa jossain vaiheessa olemaan tiensä päässä.

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #4 : 17.11.2011, 19:51:32 »
sellainen vielä, että kun auto seisoo vähän aikaa niin akun jännite alkaa hiipimään ylöspäin päätyen parhaimmillaan jopa 12V pakeille mutta heti kun käytän virrat päällä niin putoaa sinne 8V:n tuntumaan josta taas sitten alkaa noin 10min jälkeen hiipimään ylöspäin.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #5 : 17.11.2011, 20:26:43 »
Mittaa suoraan akun navasta, et edes akun kengästä. Jos siellä on jännite lähellä 12 V mittaa miinusnavasta jonnekin auton runkoon jännite. Jos jännite on pieni eli alle 0,1 V epäilys siirtyy plusnavalle. Yleinen vika autoissa yleensä on akun navan ja kengän välinen hapettuma. Varsinkin näin kosteilla keleillä. Tai sitten maakaapelin kontakti auton runkoon on hapettunut. Missä sitten lieneekään, en ole omastani etsinyt.

Jos akusta otettaisiin virtaa niin, että jännite putoaisi 8 V:iin, pitäisi virran olla satoja ampeereja. Jos siis akku on edes jotenkin kunnossa. Ymmärsin että jännite putosi lisävirrallakin. Kipinöintiä voi tulla kytkentähetkellä vaikka eri sähkölaitteiden kondensaattorien jännitteiden tasaantumisista.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #6 : 17.11.2011, 20:47:35 »
sellainen vielä, että kun auto seisoo vähän aikaa niin akun jännite alkaa hiipimään ylöspäin päätyen parhaimmillaan jopa 12V pakeille mutta heti kun käytän virrat päällä niin putoaa sinne 8V:n tuntumaan josta taas sitten alkaa noin 10min jälkeen hiipimään ylöspäin.
Mitäs tuossa odottamaan, uusi akku paikoilleen ja homma on siinä  :)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1994
  • S60 T6 AWD -11
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #7 : 17.11.2011, 20:50:52 »
Mitäs tuossa odottamaan, uusi akku paikoilleen ja homma on siinä  :)
Aivan samaa mieltä, akku on lopussa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #8 : 17.11.2011, 21:50:50 »
Voisiko olla sittenkin näin yksinkertaista?
Laitoinpa sitten vanhan viime talvena käytöstä poistetun mutta juuri ladatun akun autoon ja sain auton käyntiin. Ihmetystä aiheutti tässä kohtaa tosin se, että kun laitoin akun kiinni, niin autoa ei voinut käynnistää reiluun 5 minuuttiin. Kun avaimesta käänsi 2-asentoon, ei sytytysvirta mennyt päälle lainkaan. Sitten yhtäkkiä virrat tuli päälle ja tärähti käyntiinkin. Onko tämä normaalia vai mikähän tuossa sitten oli?

Laturi lataa akunnavoista mitattuna 14,3-14,5V? Ymmärtääkseni ihan kelpo luku eli laturin kai pitäisi olla kunnossa?

Kaipa se on lähdettävä autosalpaan akkuvalitusreissulle...




Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #9 : 18.11.2011, 03:54:50 »
autoa ei voinut käynnistää reiluun 5 minuuttiin. Kun avaimesta käänsi 2-asentoon, ei sytytysvirta mennyt päälle lainkaan. Sitten yhtäkkiä virrat tuli päälle ja tärähti käyntiinkin. Onko tämä normaalia vai mikähän tuossa sitten oli?

Ei ole normaalia, mutta voinee johtua noista sun räpläilyistä kun oot repiny sulakkeita ja johtoja irti.

Akku nyt on ihan selkeesti paskana. Ei kestä kyykkäämättä edes virtojen päälle laittamista plus jos se olisi täynnä ja 12 V tippuisi 8V niin se tarkottaa että siellä jossain olisi ihan kunnon oikosulku ja amppeerit rupee oleen sellasia että tossa jo piuhat käryää.

Poissa mriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa
« Vastaus #10 : 18.11.2011, 18:11:53 »
Homma selvisi. Akkuhan se oli viallinen ja testauksen jälkeen sain uuden.

Nyt on sitten vielä se miettiminen avaimen 2-asentoon kääntämisen jälkeen. Taas tänä aamuna mietti hetken ennekuin varoitusvalot syttyivät. Olisiko virtalukon pohja kuitenkin?

Poissa karhun-poika

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04 Sähköä katoaa *HOMMA SELVISI - AKKU VIALLINEN*
« Vastaus #11 : 04.01.2012, 00:31:20 »
Mulla vastaavia oireita. Mutta ei auttanut akusta. Mitä sulla tapahtu enne kun virrat syttyivät jos käänsit starttipuolelle? Mulla pimeni nekin vähät valot mitä sytty :)

 

RallyBaron  Samppasport