Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu

  • 9 Vastauksia
  • 1174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« : 04.11.2023, 16:42:25 »
Elikkä jakopääremontin yhteydessä huomasin että ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu aikalailla. Kuuluuko tehdä noin vai onko laakeri paskana?

Ilmastointi on toiminut hyvin enkä ole huomannut ylimääräisiä ääniä.

Uhri on XC70 D5 2008 ja moottori muistaakseni D5244T4 (missä päin moottoria tuo muuten lukee?).

Tässä vielä video aiheesta:
https://youtu.be/G0_V01XTThA?feature=shared

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #1 : 04.11.2023, 16:50:46 »
Magneettikytkimen laakerihan siellä on sökö. Saa vaihdettua pelkän laakerin kohtuullisen helposti, maksaa muutaman kympin. Löytyy kyllä haulla juttua, taisin itsekin jotain tarinaa tänne kirjoitella kun omaani aikanaan vaihdoin tuon laakerin.

edit:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=127831.msg1061586024#msg1061586024
Tuossa jonkunlaista ohjeistusta aiheeseen
« Viimeksi muokattu: 04.11.2023, 16:54:01 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #2 : 04.11.2023, 16:56:04 »
Kiitos!

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #3 : 04.11.2023, 17:42:32 »
Moro,
Se on aivan "valmis". Kannattaa vaihtaa joko se koko AC:n kytkinpaketti laakereineen tai pelkkä kytkimen laakeri ns. ASAPpina. Seuraava vaihe, mikä voi tulla nopeastikin ja aina yllätyksenä,  on laakerikuulien hyppiminen laakeriurista pois, laakeri jumiin, AC-remmisulput ja -murut hammashihnakoteloon, ja kansiremppa 'a >>1500EUR riippuen kuinka paljon tekee itse tai mistä remontoidun kannen hankkii, jollei nyt satu kotoa löytymään tiggejä ja jyrsimiä... Samalla menee sitten kompressorin laakerikaula sellaiseen kuntoon, ettei sitä uutta kytkinasetelmaa saa enää keskitettyä niin, että se kestäis edes muutamaa viikkoa. Siis uusi ehjäkaulainen kompressorikin sitten hommattava kun kansiremppa valmis.
t. Kokemusasiantuntija

Elikkä jakopääremontin yhteydessä huomasin että ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu aikalailla. Kuuluuko tehdä noin vai onko laakeri paskana?

Ilmastointi on toiminut hyvin enkä ole huomannut ylimääräisiä ääniä.

Uhri on XC70 D5 2008 ja moottori muistaakseni D5244T4 (missä päin moottoria tuo muuten lukee?).

Tässä vielä video aiheesta:
https://youtu.be/G0_V01XTThA?feature=shared

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #4 : 04.11.2023, 17:46:52 »
Niin, nyt jos siinä oli erikseen AC-remmi, ja laturille ja ot:lle oma, niin AC-remmi äkkiä pois - poikki. Kympin tappiolla säästää tonneja. Nyt on jo niin kylmät kelitkin, että pärjää hienosti ilman coolereita.


Moro,
Se on aivan "valmis". Kannattaa vaihtaa joko se koko AC:n kytkinpaketti laakereineen tai pelkkä kytkimen laakeri ns. ASAPpina. Seuraava vaihe, mikä voi tulla nopeastikin ja aina yllätyksenä,  on laakerikuulien hyppiminen laakeriurista pois, laakeri jumiin, AC-remmisulput ja -murut hammashihnakoteloon, ja kansiremppa 'a >>1500EUR riippuen kuinka paljon tekee itse tai mistä remontoidun kannen hankkii, jollei nyt satu kotoa löytymään tiggejä ja jyrsimiä... Samalla menee sitten kompressorin laakerikaula sellaiseen kuntoon, ettei sitä uutta kytkinasetelmaa saa enää keskitettyä niin, että se kestäis edes muutamaa viikkoa. Siis uusi ehjäkaulainen kompressorikin sitten hommattava kun kansiremppa valmis.
t. Kokemusasiantuntija

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #5 : 04.11.2023, 17:56:22 »
Kiitos vastauksesta! Tosiaan on nuo hihnat jo irti niin aattelinki että jätän ilmastoinnin hihnan toistaiseksi pois, niin ei mene moottori sentään.

Niin, nyt jos siinä oli erikseen AC-remmi, ja laturille ja ot:lle oma, niin AC-remmi äkkiä pois - poikki. Kympin tappiolla säästää tonneja. Nyt on jo niin kylmät kelitkin, että pärjää hienosti ilman coolereita.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #6 : 04.11.2023, 18:01:41 »
5-pyttyset Volvon nokivasarat on niin hienosti rakennettu, ainakin noi T5 ja sinnepäin, että apuremmin katketttua hyvässä lykyssä menee "vain" kansi. Sitten isompi vahinko tulee kun blokin kyljestä lähtee hammashihnan kiristinrulla ja haukaa palan mennessään. En tiiä, mitä tosta hammashihnakotelon suunnittelusta pitäs olla mieltä, premium-auto...

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #7 : 06.11.2023, 15:00:13 »
Tuli vielä lauantai-illan ratoksi irroiteltua tuo laakeri.
Tässä muutama kuva aiheesta, jos vaikka olisi myöhemmin jollekin hyödyksi.

Kompressori on merkiltään Valeo ja 36002747 Volvon osanumero:


Kompressorin sai tiputettua paikaltaan irroittamalla kolme pulttia.
Laitoin roikkumaan auton rungosta "mustekalalla".
Keskipultti aukesi pulttipyssyllä.
Yritin puhdistaa pultin reikää paineilmalla niin kytkimen levy "tipahti" paikaltaan (kuva rekonstruoitu):


Seuraavaksi oli vastassa kaksi lukkorengasta joista ulompi lähti suht helposti parilla pienellä ruuvimeisselillä.
Sisämpää lukkorengasta ei olisi tarvinnut irroittaa ollenkaan, mutta kun oli liikaa intoa niin sekin nyt lähti taistellen ja hieman vääntyneenä irti:


Tämän jälkeen varsinainen hihnapyörä laakereineen lähti ihan vetämällä irti.
Tässä kuva kompressorista ilman hihnapyörää, sähkömagneetti paikallaan:


Tässä taas kaikki kytkimen osat irrallaan.
Laakerin hakkasin irti hihnapyörästä samalla hylsyllä jolla saa öljynsuodattimen kannen auki:


Uusi laakeri löytyi paikallisesta laakerikaupasta hintaan 25€.
Koko on 35x55x20 ja merkki uudessa ja vanhassa laakerissa japanilainen Nachi:


Laakerin ulkokehällä oli väri muuttunut aikalailla eli varmaankin on käynyt kuumana.
Epäilen että kompressorin kytkinlevy on luistanut kesähelteellä kun ilmastointi ollut kovalla käytöllä ja se sitten kuumentunut ja kuumentanut tuon laakerin joka sitten siinä vanhentunut pikavauhtia.
Myös laakerin sisäkehällä näkee että on pyörähtänyt jonkin verran, joten on ollut rikkoutuminen todella lähellä.
Taidan ottaa asentaessa sieltä yhden säätöprikan pois että on pienempi välys kytkimessä sitten.
Varmaankin myös mittaan tuon kytkimen lämpötilaa käytössä niin näkee josko luistaa vielä.

Edellisen kerran oli jakohihna ja apulaitehihnat uusittu vajaa 5v ja 64tkm sitten.
Yhteensä kilometrejä takana tuolla kompressorilla 245tkm elikkä ei niin hirveästi.

Uuden kytkimenkin siihen saisi internetistä varsin kohtuulliseen 65€-85€+postikulut hintaan (yhteensopivuudesta ei täyttä varmuutta):
ACAUTO AC-06ZX26 Magneettikytkin, ilmastointikompressori ZEXEL, VOLVO DCS-17, KC
https://www.autodoc.fi/acauto/18581888?
A/C Compressor Clutch for Volvo S60 I V70 II S80 XC70 XC90 I VALEO DKS17
https://www.ebay.co.uk/itm/275707823779?

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #8 : 06.11.2023, 17:11:20 »
On siinä kaulan ja laakerin välissä vielä uudellakin laakerilla ihan selvää välystä ja uuden laakerin kanssa hihnapyörä meni paikalleen ihan laittamalla, eli ei tarvinnu mitään puristinta tai vasaraa käyttää.

Onko se sitten järkevin uusia koko kompressori kerralla?

Edit: Suunnilleen 0.5mm heiluu kehällä se hihnapyörä uuden laakerin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2023, 17:36:30 kirjoittanut vtolonen »

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä heiluu
« Vastaus #9 : 06.11.2023, 22:02:44 »
Joku on tässä tarinassa Hannu Hanhi ja toinen Aku Ankka :)
No joo, omalla kompressorilla tuli melkein 350kkm täyteen, kun kompuran laakeri petti ja siitä sitten kansiremppaa tekemään. Taiteilin kansiremontin jälkeen tuon soikeaksi sorvatun kompressorin laakerikaulan ja uuden kytkinasetelman kanssa suht pitkään. Sehän toimii niin pitkään hyvin kun kytkimessä ei ole "veto päällä". Kompuran akselin ja hihnapyörän laakerin keskiöt kun eivät enää aivan kohtaa, niin kompressorin kytkinlevyn lilliputtipultti, oliko nyt 6 vai 8mm, menee poikki sitä nopeammin mitä lämpimämmät kelit, just silloin kun sitä AC-tarvitaan... Sitten kompressorin kytkinlevy hyvässä lykyssä pötköttää joko pohjamuovin päällä, tai sitten takana tulevan tuulilasissa. Voihan sitä laakeria yrittää keskittää jollain kemiallisilla metalleilla ja/tai kaljapurkista tehdyillä shimmiliuskoilla, muttei ainakaan mulla onnistunut. Parit levyt meni, ennenkuin uskoin, ettei se näillä kotikonsteilla tuu pelaamaan kuin max. muutaman viikon kerrallaan. Ja oikein huonosti kun olis käynyt, niin olishan tossa voinut tulla heti toinen kansiremppa perään, näillä Aku-tuureilla...
Jos jostain löytää hyväkuntoisen kompressorirungon/ kompressorin, missä laakerikaula vielä sorvaamaton, niin meneehän se niinkin. Mutta aikamoista pakartelua toi on, tietysti jos intoa riittää. Osat on jo sitten  valmiiksi käytettyjä.
Tuliterä Valeo "Kompressori, ilmastointilaite VALEO ORIGINS NEW 12V 813140 Tuotenumero: 813140 EAN: VARUOSA" 'a 295,01EUR alveineen ja posteineen virolaisessa AK24 - nettikaupassa syyskuussa -22, mukana kytkin. Uuden osan paikalleenlaitto helppo juttu. Kuivurin jätin vaihtamatta, kun systeemi oli kuitenkin tiivis, eikä kylmäaineputket vaihtohetkellä olleet auki kuin muutaman minuutin. Homma tietty vaatii ensin järjestelmän tyhjennysreissun, kun ympäristöihmisiä olemme, ja sitten täyttö, kun osat paikallaan. Näillä nurkin tyhjennys ja uusiotäyttö, l. 2 reissua kaasumiehen pajaan, ja Volvon kaasumäärillä, oli muistaakseni 80...90EUR. Menee kuulemma enemmän kaasuja kuin normaaliautoissa.

 

 

Futurez  Kulkukoira