Autoracing  KL-varaosat

Tuomarilin emännän XC70 D5

• 69 Vastauksia
  • 9822 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #60 : 20.01.2025, 16:39:06 »
Sä taisit tehdä saman tempun aiemmin johonkin toiseen volvoon? Mielenkiintoinen proggis.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #61 : 20.01.2025, 18:52:40 »
Juu ITV-4:seen tein vähän vastaavan viritelmän vajaa viitisen vuotta sitten. Se projekti tosin oli toteutettu säilyttämällä alkuperäinen RTI-järjestelmä siten, että kyseisen ohjausyksikön taakse oli liitetty se vanha kunnon iMiv-laite, joka sitten syötti videota RTI-boksin kautta RTI-näytölle, emuloiden olevansa alkuperäinen TV-viritin, jonka näihin on lisävarusteena saanut myös. Nyt olisi tarkoitus suolistaa koko RTI:n ohjausyksikkö/levyasema tyhjäksi ja kokeilla mahtuuko sen sisään siististi asentamaan Raspin ja Arduinon tätä projektia varten, jos ei mahdu niin ei se tietenkään tätä projektia kaada. Mutta tosiaan, Raspiin on tarkoitus asentaa Linuxin pohjalle Open Auto -nimellä kulkeva viritelmä Android Autosta. Raspiin kylkeen olisi tarkoitus sitten laittaa Arduino, joka puolestaa on kytketty CAN-väylään. Sen tarkoituksena on A) Haistella CAN-väylästä RTI-painikkeiden painalluksia ja niiden perusteella ohjata Android Autoa/sulkea tai nostaa näyttö painikkeiden perusteella ja B) tärkein rooli on, että Arduino lähettää CAN-väylään jatkuvasti tarvittavaa signaalia, että RTI-näyttö pysyy aktiivisena.

Itse Raspin ja Open Auton softapuolen virittelyssä tuskin on mitään ihmeellistä, mutta saas nähdä miten käy noiden muiden virittelyjen kanssa. Mitään laitteita en ole vielä ostanut, mutta pitää haalia romuja kasaan tässä kun kerkeää.

Suurin kysymysmerkki on se, että kun alkuperäinen RTI:n ohjaushan menee HU-soittimen kautta (jota tässä ei ole, siis CAN-väylän osalta), niin saakohan tuo Arduino silti herätys-signaalinsa perille RTI:n näytölle. No, se jää nähtäväksi.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #62 : 20.01.2025, 21:27:30 »
Mä olen lukenut joskus Raspilla volvon can-väylää suoraan ilman Arduinoa, jollain pienellä lisäpiirllä muistaakseni, mietin oliko Arduinossa jotain mitä väkisin tarvitset? Leikin kyllä samaa Arduinollakin, mut Raspiin sai wlan-mokkulan ja oli kiva kun canbus tuli autosta wifin yli kotisohvalle läppäriin livenä  ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa aksim97

• De Luxe
  • *
  • IG: dailydriversfi
    • Volvosi arvoisia toimitiloja
« Vastaus #63 : 22.01.2025, 16:28:58 »
Tää proggis ois niin pois omalta mukavuusalueelta  :D

Ihan siisti ajatus modernisoida vanhempaa kalustoa näinkin pitkälle, nimenomaan OEM-puitteissa. Jonkun 2din android-mankan virittely olis vaan liian helppoa ja lopputulos P2 sisustassa on poikkeuksetta ruma.
Ex: V70 TDI, 850 T5, V50 2.0d, S60 D5
Nyt:
850R "Top Gear Special" -edition
C70 T5 Saffron

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #64 : 16.02.2025, 23:35:57 »
Android Auto -projekti ei ole liiemmin tässä edennyt, motivaatio otti ja kuoli kun koko Raspi ei suostunut buuttaamaan Android Autoa, voi olla että tuli ladattua epäsopiva paketti GitHubista, pitää selvitellä, kun motivaatiota ja aikaa on.

Akun vaihdoin eilen tähän. Kontissa oli paistoleimaltaan 2020 vuoden Duracellin 100ah FLA-akku, joka sinänsä on toimittanut virkaansa hyvin ja pyörittänyt Ardicia ilman ongelmia ja startti pyörinyt iloisesti, mutta pakkasella jännite kyykähtää startissa silti mystisesti 6V tienoille. Olen muutenkin hiukan neuroottinen siitä, että kuinka pitkään FLA -akku jaksaa jatkuvaa Ardicin käyttöä, niin tuli haettua Bilteman 95Ah AGM akku tähän ja pyörii kyllä nyt hitusen iloisemmin käyntiin. En tiedä onko tämä sitä shrinkflaatiota, mutta huomasin, että Bilteman 95Ah AGM -akku oli loppuunmyyty Espoota lukuunottamatta kaikkialla ja tilalle oli tuotu samalla rahalla 92Ah akku. :D

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #65 : 17.02.2025, 08:49:57 »
Mä olen vähän sitä mieltä että näissä ei kylmällä virta oikein kulje sieltä kontista asti kunnolla, laitoin sinne lisämaadoitusta, kiristin konehuoneen plussapiuhan ja meinaan kokeilla akkulämmitintä. Nyt vaan on aika lälly talvi menossa. Mistä kohtaa mittasit sen 6v?

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #66 : 17.02.2025, 15:04:52 »
Minkälaisen akunkämmittimen ajattelit viritellä? Oon kanssa tollasia ihmetellyt useamman vuoden, mutta jotenkin vieroksuttaa ajatus, että jo valmiiksi rajallista akun energiamäärää, käytetään kyseisen apraatin lämmitykseen. Tokihan se ottaa sitten virtaa paremmin vastaan verrattuna kylmään akkuun, en tosin tiedä kuinka suuri ero on AGM-akun kanssa. Tuo mun jännitemittaus oli niinkin tieteellinen kuin VDD Donglen mittaustulos, jonka se raportoi sovellukseen jokaisessa käynnistyksessä. Nyt uudella akulla kyykkää vain johonkin 11.5V tasolle jos muistan oikein.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #67 : 17.02.2025, 16:02:28 »
Oon ajatellut ainakin että hyvä olis olla reissussa jossa voi tolpasta ladata 12v akkua, ei liian paljon laturia tehokkaampi lämpöelementti akun alla/kyljessä. Voisi olla päällä myös pätkäajossa kun auto on jo käynnissä. Tällä hetkellä kun tommoinen jossa on termostaatti ja alijännitesuoja valmiina tuotteena maksaa about 150eur, niin kokeilen kympin lämpöelementtiä pelkällä DIY-nappikatkaisijalla ja vastaan itse sen sopivasta käyttöajasta.

Mielessä on viime talven megapakkasten tilanne jossa täyteen ladattu akku seisoi autossa pari päivää ja sitten ei pystynyt antamaan tarpeeksi virtaa ulos Ardicille että olis saanut auton lämmitettyä (vesipumppu ei jaksanut pyöriä ja ardic keitteli heti) ja käyntiin. Toki jos olis ollut toinen akku sisältä lämpimästä antaa niin se olis auttanut, buusteri jaksoi vain hörähdykseen asti.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #68 : 14.04.2025, 03:19:05 »
Pientä harrastelua eilen. Kesärenkaat vaihtuivat alle, nahkajakkarat käsittelin, takavalot myllytin, takaspoileri sujahti paikalleen ja valojen pyyhkijät löysivät tiensä takaisin paikalleen.

Tasan kahden viikon päästä ollaan Balilla/Malediiveillä kuukausi, niin pitäisi sitä ennen vaihdella tähän moottoriöljyt, koska matkan jälkeen tulee taas kilsoja. Nykyisillä on ajettu noin 12 000km kaiketi, joka on minulle paljon. :idiot2:

Pieni elementti, mutta suuri vaikutus auton ulkonäköön.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #69 : 24.04.2025, 12:38:04 »
Leimattu äsken puhtain paperein. :)

Autoracing  KL-varaosat