Moi,
vanhempien 2002 vuoden V70 2.4 (140hv) kyseessä, jossa syttyi moottorin vikavalo ja rupesi tyhjäkäynnillä kierrokset seilaamaan n.500-1200rpm välillä. Ajossa toimii ok, ehkä pienoista "epäröintiä" havaittavissa kaasua painaessa.
Katsoin iCarsoft EU-testerillä koodit ja oli koodi ECM-1300, Mass air flow (MAF) sensor. Vika esiintyi vain lämpimällä/kuumalla moottorilla, kylmällä moottorilla tyhjäkäynti pysyy nätisti n. 1000rpm. Irroitin MAF:n johdon ja tyhjäkäynti tasaantui.
Tämän ja vikakoodin perusteella vaihdoin uuden tarvike MAF:n tilalle (Vemo) ja nollasin koodit.
MAF:n vaihdon jälkeen auto toimi muutaman päivän, mutta sama vika tuli takaisin muutaman päivän päästä ilman vikakoodeja ja vielä muutama päivä tästä myöhemmin palasi tuo sama ECM-1300 koodi. Irrotin jälleen MAF:n liittimen, mutta käynti oikeastaan vain paheni, auto meinasi sammua.
Suihkin imupuolen liitokset, suuttimien ympäristöt ja muutamat alipaineletkut jarrukliinerillä, mutta en havainnut imuvuotoja. Putsasin CRC:n Air Sensor Clean Prolla vanhan alkuperäisen MAF:n, vaihdoin ilmansuodattimen, putsasin kaasuläpän (en tosin irroittanut imusarjasta) ja putsasin MAF:n kotelon. Tarkastin MAF:n johtosarjan liittimen juuresta ja vaikuttaisi olevan ihan ok, mitä nyt johtojen kuoret hieman jo kovettuneet.
Laitoin vanhan alkup. MAF:n paikalleen ja tyhjäkäynnin kierrokset tasaantuivat lämpimällä koneella n.900rpm, kunnes painoin kaasupoljinta.
Kun koskee kaasupolkimeen, kierrokset nousevat 2000rpm ja pysyvät noissa kierroksissa n. 5-10s, tämän jälkeen kierrokset seilaavat 500-1200rpm välillä ehkä n.5-10 kertaa kunnes kierrokset tasaantuvat takaisin 900rpm. Sama toistuu taas, jos kaasupoljinta painaa.
Vaihdoin takaisin tarvike MAF:n, jolla tyhjäkäynnin kierrokset seilaavat 500-1200rpm, mutta tuota kierrosten pomppaamista 2000rpm ei tapahdu.
Onko tietoa, onko nämä kuinka tarkkoja tuosta MAF:sta, pitääkö olla alkuperäinen? Muistelisin, että jossain 90-luvun lopun Volvoissa (940,960,850) oli tarkkaa, että jos MAF:n joutui vaihtamaan, piti korvaava olla juuri samalla numerolla ja alkuperäinen.
Toinen, mitä epäilen, on kaasuläppä. Kaasuläppä näyttää olevan Marellin valmistama...
Kummallakaan MAF:lla, en saa enää vikakoodia palaamaan vaikka oire jatkuvasti päällä, joten vaikea päästä kiinni. Ajatuksia, mistä jatkaa tutkimista?