Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V90 kysymyksiä

  • 14 Vastauksia
  • 2131 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Volvo V90 kysymyksiä
« : 08.01.2025, 11:16:10 »
Terve vaan kaikille!

Olen sopinut Volvosta kaupat, ja ensi viikolla ajoon tulee V90 D5 AWD. Auto on -16 käyttöönotettu vuoden -17 malli ja kilometrejä mittarissa n. 320tkm. En ole aiemmin Volvoa omistanut, joten asian parissa uuden opiskelua riittää.

Suhtaudun auton ylläpitoon harrastuksena ja käytössäni on hyvä korjaamokalusto. Ajattelin tehdä topicin kysymyksiäni varten, koska niitä on tullut vastaan jo nyt runsaasti ja tulee varmasti myös jatkossa. En ole ainakaan näihin seuraaviin asioihin suoraa vastausta haulla löytänyt, joten toivotottavasti näistä olisi apua jollekin muullekin.

1. Minkälainen testeri kannattaisi hommata tätä autoa varten? Sen verran olen foorumia tutkinut, että Vida ei ilmeisesti tämän auton kanssa juttele. Testerin ei tarvitse olla halvin, mutta mitä kattavampi, sen parempi. Pitäisi ainakin onnistua vikakoodin luvut ja kuittaukset, sekä tyypillisimmät huoltotyöt, kuten jarruhuollot, akun vaihdot, mahdolliset sopeutukset yms. Kaikista paras vaihtoehto olisi tietysti merkkikohtainen testeri, mutta onko sellaista saatavilla tähän korimalliin harrastajaystävälliseen hintaan?

2. Mitä kautta voi hakea osille varaosanumeroita? Onko jostakin saatavilla kattavaa korjaamosoftaa?

3. Löytyykö jostakin kattavaa listaa hyväksytyistä voiteluaineista? Ensimmäinen homma mikä esimerkiksi pitäisi tehdä, on Haldex-öljyjen vaihto. Käykö sinne mikä tahansa Haldexiin tarkoitettu öljy ja paljonko öljyä suurin piirtein kuluu yhteen vaihtoon?

Muutakin sellaista mallikohtaista vinkkiä saa kertoa, josta voisi olla hyötyä uudelle omistajalle. Auto on aika hyvin huollettu ja pienet havaitut puutteet korjataan myyjäliikkeen piikkiin, joten suht huoleton auto ainakin näin alkuun pitäisi olla tulossa.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 781
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #1 : 08.01.2025, 11:50:34 »
2. Skandix on aika hyvä. Auton VIN syötetään sinne niin löytyy osat. Volvospartswebstore taitaa olla myös osahakuun toimiva.
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #2 : 15.01.2025, 17:14:53 »
3. Haldexiin löytyy Motonestista oma Volvon öljy. Tilavuus taitaa olla jotain 0,6-0,7L max. Se litran pönikkä riittää. Muista vain putsata kunnolla se haldexin suodatin myös samalla.

Mutta jos olet koko voimansiirron öljyjen vaihtoa miettinyt, niin edelliseen V90 d5 AWD malliin oli vaihdelaatikon öljynvaihto huuhtelemalla+kulmavaihteen öljyt+perän öljyt sekä haldexin alta 400€ Öljypisteellä. Laskeskelin että öljyt jo tekee sen verran ison summan että sama oli vaihdattaa kaikki siellä. Muistaa vain muistuttaa tuon haldexin suodattimen/sihdin putsausesta samalla.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2025, 17:21:03 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #3 : 15.01.2025, 21:47:06 »
Kiitoksia molemmille vastaajille!

Voiteluaineasiat ovatkin jo selvinneet, että mitä laitetaan minnekin. Sormet syyhyää uuden lelun huoltamisen suhteen, joten en vie mielelläni öljypisteelle. Tykkään tehdä tälläiset huoltohommat itse senkin takia, että kun itse tekee niin tietää, että ne on tehty kunnolla. Alta 400€ kaikista noista ei kyllä tosiaan ole paha hinta.

Miten muuten tekevät huuhteluvaihdon öljypisteellä? Foorumilta en löytänyt diy-huuhteluvaihtoon oikein mitään muuta ohjetta kuin sen, että uudet öljyt sisään, hetken käyttö ja vaihto. Mersuun huuhtelin siten, että parin litran ylitäyttö ja sit auton pyöritystä tyhjäkäynnillä sen aikaa, että saa irroitetusta jäähdyttimen linjasta pari litraa kanisteriin. En ole vielä perehtynyt, että onko tälläinen vaihto tämän auton tapauksessa edes mahdollista.

Autoa pyörittäessä tulee pikkusen pakokaasun hajua välillä kabiiniin. Katsoin egr:n peltiputken pakosarjan puoleista laippaa peilin avulla ja näyttäisi siltä, että laippa on kirkas, mutta laipalta lähtevän putken juuressa näkyy mustaa. Onko tämä juuri se tyypillinen egr-putken vuoto, joita näissä ilmenee? Pidän tuota melko todennäköisenä paikkana, koska näyttää siltä, että se musta on tullut laipan ja putken saumasta.

Muuten onkin jo alkuun askarruttavat asiat selvinneet, mutta vielä yksi, joka ei ole selvinnyt. Onko Volvoihin saatavilla korjaamomanuaalia mitään kautta? Mersun kanssa touhutessa oli helppoa, kun "virallinen" korjaamomanuaali oli suht helposti saatavilla harrastajakäyttöön.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #4 : 15.01.2025, 22:12:45 »
Kuulostaa juuri siltä tyyppipaikalta egr:n vuotoon.
Juuri oli pajalla saman ikäinen ja vuoto oli jatkunut pitkään ja puhaltanut kaasuja niin että muoviosat sulaneet siitä vuodolta kuskin reunaa kohti.
Niitähän siinä riittää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #5 : 15.01.2025, 22:28:44 »
Tuo vuoto on onneksi vielä todella pieni, koska esimerkiksi näkyvää savua tms. merkkejä ei ole havaittavissa. Ainoastaan pieni ajoittainen käry ja sekään ei ole läsnä koko aikaa. Vaan tuopa laitetaan kuntoon ihan lähiaikoina.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #6 : 17.01.2025, 14:03:29 »
Tuo vuoto on onneksi vielä todella pieni, koska esimerkiksi näkyvää savua tms. merkkejä ei ole havaittavissa. Ainoastaan pieni ajoittainen käry ja sekään ei ole läsnä koko aikaa. Vaan tuopa laitetaan kuntoon ihan lähiaikoina.
Voi olla myös kyse venttiilikopan tiivisteen vuodosta, kuten minulla on. Kuulemma joutuu dieselin ruiskutusputket irrottamaan tiivisteen vaihdon takia. Tämä todettiin marmorilla , kun pyysin selvittämään ajoittaisen käryn lähdettä.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #7 : 18.01.2025, 21:03:19 »
Venttiilikoppakin on hyvin hyvin vähän mehinyt ajan saatossa, mutta ei varsinaisesti edes hikoillut saati vuotanut. Tuo käry tulee pakokaasusta aivan selkeästi.

Kuinka polttoainesuodattimen vaihto näissä menee ilmauksen suhteen? Youtubesta löytyi vain kohtalaisen huonoja videoita eikä oikein foorumiltakaan löytynyt selkää ohjeistusta. Tuo auton pohjan alla vaaka-asennossa oleva suodatin lienee kohtalaisen hankalaa täyttää ja tyhjiltään jos lähtee starttailemaan, niin taitaa olla melko pitkät starttailut. Saattaisi sen ehken osittain saada täyteen letkun pätkällä ja ruiskulla ennen viimeisen letkun paikalleen kytkemistä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #8 : 18.01.2025, 21:26:02 »
Venttiilikoppakin on hyvin hyvin vähän mehinyt ajan saatossa, mutta ei varsinaisesti edes hikoillut saati vuotanut. Tuo käry tulee pakokaasusta aivan selkeästi.

Kuinka polttoainesuodattimen vaihto näissä menee ilmauksen suhteen? Youtubesta löytyi vain kohtalaisen huonoja videoita eikä oikein foorumiltakaan löytynyt selkää ohjeistusta. Tuo auton pohjan alla vaaka-asennossa oleva suodatin lienee kohtalaisen hankalaa täyttää ja tyhjiltään jos lähtee starttailemaan, niin taitaa olla melko pitkät starttailut. Saattaisi sen ehken osittain saada täyteen letkun pätkällä ja ruiskulla ennen viimeisen letkun paikalleen kytkemistä.
Uusi tyhjä suodatin paikoilleen, virrat päälle pariin kertaan hetkeksi, jotta tankkipumppu pyörii ja kunnes ilmarutinat loppuu, ja sitten vaan auto käyntiin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #9 : 02.02.2025, 23:56:21 »
Suodattimet vaihdettu onnistuneesti. Tilasin suodattimet aeromotorsilta ja kylläpäs harmitti jälkikäteen kun huomasi miten edullisesti olisi biltemasta saanut raikkarin ja moottorin ilmansuodattimen. No eipä ne onneksi kovin paljo kalliimpia olleet aeromotorsiltakaan merkkiosina.

Ihan muuten tiedoksi, että moottorin ilmansuodatin on vielä kohtuu hyvässä kunnossa 170tkm ajon jälkeenkin näköjään. Sen sijaan polttoainesuodattimesta 250tkm ajon jälkeen ei enää puhaltamalla ilma läpi kulje. Hieman ihmetyttää, että miten tuo auto on ilman mitään polttoaineen loppumiseen viittaavaa ongelmaa edes toiminut.

Jarrut alkaa olla etenkin edestä melko loppu. Biltemasta saisi jarrupaloja edullisesti. Onko nuo bilteman jarrupalat hyviä vai sellaisia vanteet sotkevia? Henk. koht. vihaan yli kaiken sellaisia jarrupaloja, jotka paskovat vanteet sillä irtoavalla pölyllä.

Mitä jarrulevyjä suosittelisitte jos haluaa hyvät ja pitkäikäiset? Viimeksi tein sen virheen, että ostin olevinaan viimeisen päälle hyvät saksalaisvalmisteiset Zimmermanit, jotka sitten kieroutuivat alle 10tkm ajon aikana. Asia tympi niin paljon, että ostin joltakin torista ajamattomat halvimmat mahdolliset Ridexit tilalle ja niillä on ajettu nyt varmaan 100tkm ilman mitään ongelmaa. Ridexien ainoa ongelma on ollut pinnoittamattomuus ja ruoste kitkapinnan ulkopuolella.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #10 : 03.02.2025, 20:50:04 »
EBC:n vihreät lienee vähiten pölyävät yleisesti saatavilla olevista jarrupaloista.
Volvon alkuperäiset levyt on hyvät, ehkä pari kymppiä / kulma kalliimmat kuin ns. tunnetun tarvikevalmistajan levyt netistä tilattuna.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #11 : 03.02.2025, 21:14:38 »
Bosch levyihin oon ollu tyytyväinen, ei niissäkään kyllä muistaakseni pinnoitetta ollut.

Taitaa monasti olla ihan tuuria minkälaiset sattuu saamaan vaikka olis samaa merkkiä. Niitä kun valmistetaan eri halpamaissakin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #12 : 03.02.2025, 21:36:21 »
Brembon jarrupaloilla saa sotkettua vanteet kaikista tehokkaimmin. Viimeksi laitoin SKF merkkiset palat eikä ne ainakaan sotke läheskään yhtä paljon kuin Brembot toisella akselilla.

Jarrulevylotossa oon suosinut likimain halvimpia: ei ota niin paljon päähän vaihtaa halpoja kuin kalliita levyjä, jos sattuvat kieroutumaan. Yleensähän nuo 150 tkm menee ilman murheita.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #13 : 03.02.2025, 23:18:26 »
Auto menee keskiviikkona egr-putken vaihtoon, niin taidan samalla kysäistä hintaa orkkislevyille. Nuo 323tkm ajetut alkuperäiset levyt ovat vieläkin päälle oikein hyvän näköiset ja tasaisesti kuluneet, mutta kuluneet jo liikaa. Juuri kun haukuin Zimmermanin levyt, niin saman valmistajan palat ovat kyllä olleet aiemmin hyviä. Eivät ole vanteita sotkeneet.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Volvo V90 kysymyksiä
« Vastaus #14 : 17.02.2025, 13:04:54 »
Keulasta kuuluu mielestäni hyvin hyvin pientä kopinaa nimismiehen kiharoissa oikealta puolelta. Ääni ei ole mitenkään kovin selkeä, mutta korva kun on tarkka ylimääräisille äänille. Mielestäni ääni kuulostaa ihan koiranluukolinalle, mutta koiranluusta en löytänyt äkkiseltään selkeää välystä, kuten en mistään muualtakaan. Sen voin ainakin varmaksi sanoa, että suurta välystä ei ole missään, mutta eipä ole äänikään vielä kova. Onko kellään vinkkiä, että mistä muualta ääni voisi kuulua pallonivelten lisäksi näissä? Ottaen huomioon missä ja miten ääni kuuluu, olen 80% varma, että kyseessä on koiraluu. Meyle HD:t ei näköjään mahdottomia edes maksa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi