Autoracing  KL-varaosat

V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?

  • 14 Vastauksia
  • 1167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaywalker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
Aina neuvottu, että hyvä otsikko riittää.. ;)

Eli onko mitään erikoista mitä pitäs ottaa huomioon kun moiseen hommaan ryhtyy?
Katsastusmies ei tykänny ku volvossa ei käppäri ota kunnolla, joten vaihetaas sitte vaikka ne kengät ja katotaa miten käy.
Eli mites tuo tapahtuu?

Kiitos.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #1 : 03.07.2024, 08:32:56 »
Muuta en tiedä, paitsi että suosisin OEM kenkiä ja jättäisin tarvikemalliset pois laskuista.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #2 : 03.07.2024, 08:51:56 »
Omassa Volvossa oli pyörän laakeri rikki ja se varmaan tuhosi jarrukengän. Laakeri oli tosiaan pitänyt ääntä kurveissa.
Jostain syystä katsastusmies ei huomannut laakerivikaa, vain käsijarrusta tuli hylkäys. Ehkä jarrurumpu jotenkin tuki pyörää tms.
Vein auton pajalle korjattavaksi, joten työohjeita en osaa antaa.
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #3 : 03.07.2024, 10:30:44 »
FAQissa on tällainen https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.0 Kuvat valitettavasti ovat karisseet vuosien saatossa pois.

Ohjeessa mainitun lisäksi käsijarrukenkiin kannattaa laittaa nämä https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true , niin saa ne paremmin säätöihinsä.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #4 : 03.07.2024, 10:34:14 »
Joo, orginaaliosia kannattaa käyttää, kestävät sitten vuosia ja sopivuus on taattu. Irtoilevat kitkapinnat tarvikeosissa voivat olla hyvinkin hankalat.

Tuossa mallissa ei välttämättä ole säätöpalaa, hyvä tulee ilmankin, mutta laittaisin sellaiset, kun eivät paljoa maksa.

Säätö ensin levyn rakosesta kiinni, niin ettei levy käsivoimin liiku, sitten Olikohan noin 7 naksua auki, ja levy pyörii helposti kahisematta.

Kannattaa ottaa kuva ennen jousien irroittelua. Jouset saa paikallaan ilman erikoistyökaluja. Kunnon putsaus ja levittimeen kunnon jarrurasvaa.

Varmista, säätä vaijerit liikkuu hyvin. Voi olla, että joutuu löysäämään vaijerin sieltä käsijarrukahvan takaa. Muutoin kuluneet levyt ei lähe irti. Uudet levyt on halvat, jos kuluneet kannattaa ostaa uudet samalla. Jos uusit levyt, niin toki sitten myös uudet jarrupalat.

Omat muistikuvat on S70 vm -98 autosta, joten virheitä voi olla
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #5 : 03.07.2024, 11:34:17 »
Youtubessa löytyy monta hyvää ohjetta miten nuo saa tehtyä. Perusidea kumminkin on että vaijeri löysätään käsijarrukahvan päästä  ja säädetään kengät lähelle rumpua rummun päässä ensin ja sitten kiristetään vaijeri. Rummmun sisältä toki putsataan pölyt ja herkistetään se linkku joka liikuttaa kenkiä. Omasta mielestä tuohon kannattaa laittaa H-rautojen tilalle säätöpalat https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true. Olen laittanut Motonetin OEM-tason osilla takajarrut uusiksi kai 7 vuotta sitten ja pari kertaa pyöränpultin reiästä säätänyt kenkiä lähemmäksi. Yhä on mennyt katsastuksesta läpi ja kestänyt veneen laskun joka kevät.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #6 : 03.07.2024, 12:20:51 »
Sitten kun säätää kengät niin lähelle ettei enää pyöri niin ei kannata 7 naksua löysätä vaan sen verran että pyörii hankaamatta. Ehkä joku 3-4 naksua, sen kyllä tuntee kun on vapaa pyörintä.

Nimim. Ikinä en oo naksuja laskeskellu. *taavih->
Lopuks kahvan ruuvista säätö niin että nousee n. 5 naksua ( kumoaa edellisen nimimerkin) :2funny:

Niin ja tarvikekengillä oon aina jarrun sinne saanu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #7 : 03.07.2024, 13:53:53 »
Ja jos rummussa kulumaa, levy vaihtoon. Uudet kengät kestää hioutua aika kauan että istuvat koko kehältä helevetisti kuluneeseen rumpuun.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #8 : 03.07.2024, 18:01:46 »
voisin sellaisen huomion tähän laittaa, oli mk1 v70 kerran puoliksi irronnut jarrukengästä pinta. siitä on jo aikaa mutta lueskelin silloin aiheesta ja muistelen että jonkin verran tyypillistä olisi näille volvoille missä "rumpu hatun sisällä" tyyppiset takajarrut. ite en tykkää ajatuksesta että jarrurummun sisällä irtoaa mitään, pahimmillaan lukittaa takapyörän umpilukkoon. näin kävi kerran itsellä opel astran kanssa, onneksi tosi hitaassa vauhdissa. sen takia olen ostanut vähän paremman merkkisiä osia rumpujarrujen kengiksi, myös volvoissa.
voisi myös olla fiksua ylipäänsä tarkastaa nuo rumpujarrut joskus, vaikka ei oliskaan vikaa, nehän ei varsinaisesti kulu ollenkaan oikein käytettynä jos ei vaijeri jumita. en ihmettelis jos joku 20vuotta vanhasta rumpujarrun kengästä pinta irtoaisi...

ja sellanen huomio vielä, että yhessä autossa (ei volvo) turposi halvan malliset rumpujarrun kengät aina kostealla kelillä.. jumitti, koska automaattisäätö tapahtuu vain kiinnipäin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #9 : 03.07.2024, 18:19:41 »
Mulla tossa V70mk1 edellinen omistaja oli teettänyt vuosi sitten käsijarrun, no kun ostin se ei pitänyt yhtään. Yritin ekana herkistellä mutta avaamaanhan sen joutui ja kitkapinta oli irronnut niistä vuoden vanhoista kengistä. Ei sen enempää vaadi jos leikki käsijarrukäännöksillä veikkaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #10 : 03.07.2024, 18:42:48 »
joo, voi hyvinkin olla että vauhdista käsijarrun vetäminen rikkoo noita erityisen helposti, kolahtaa kunnolla kun siinä on pieni välys siihen kiinteeseen stoppariin. soveltuu erittäin huonosti pelleilyyn tuon mallinen jarru.

normaalisti ainoa tilanne missä tuolla käsijarrulla pelleillään on kun katsastusukkeli vetäsee jarrudynolla vauhdissa käsijarrua. sekin voi sen palan rikkoa varmaan.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1002
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #11 : 03.07.2024, 19:18:38 »
voisi myös olla fiksua ylipäänsä tarkastaa nuo rumpujarrut joskus, vaikka ei oliskaan vikaa, nehän ei varsinaisesti kulu ollenkaan oikein käytettynä jos ei vaijeri jumita.
Tuleehan nuo pakosta huollettua, kun levy rumpuineen menee vaihtoon tasaiseen tahtiin. Ainakin omissa ovat kulutustavaraa, kuten etujarrutkin.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #12 : 03.07.2024, 19:51:45 »
nojoo tottahan tuo, monet levyt jo esimerkiksi 20 vuodessa taaksekin vaihdettu. se vaan että vanhan auton kun hankkii ja vaikka jarrut oiskin laitettu, niin helposti joku jobbari on jättänyt tuon käsijarrun täysin tekemättä ja tutkimatta jos se vaan toimii. eikä tarvi olla edes jobbari, viet auton huoltoon käyttöjarrujen laittoon niin on aivan mahdollista että jää kaikki ylimääräinen työ sitten tekemättä. tietty jos on itte laittanu niin tietää tarkalleen mitä siellä on.

Poissa Jaywalker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #13 : 10.07.2024, 10:46:17 »
Juu, sepä oli loppujen lopuksi aika simppeli homma.
vanhat pois ja uudet tilalle, levyt ja kengät ja palat. Satulat vielä hyvät.
hankalia oli vain ne jouset mitkä piti venyttää paikalleen..

Kiitos vastanneille  :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Vs: V70 II Käsijarrukenkien vaihto, onko mitään erikoista?
« Vastaus #14 : 10.07.2024, 12:23:34 »
Ne jouset menee sopivalla ruuvimeisselillä. Jousen koukku meisseliin ja meisseli reikään  :o sitten vaan väännetään niin jousikoukku liukuu paikalleen, ehkä joutuu napauttaan perille.

Elekää tehkö helposta asiasta vaikeeta.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Kulkukoira  Proturbo