Ajattelin kirjoittaa tänne jutun S80 mallin tavaratilan 12V pistokkeen asennuksesta.
Tahdoin tavaratilaan pistokkeen johon tulisi virta jatkuvasti sen takia että palvelee erinomaisesti jääkaappia kesällä. Aiemmassa autossa tällainen oli ja oli kyllä helppoa kun ei tarvinnut reissussa miettiä lämpeneekö eväät jos vaikka tuleekin helteissä ylimääräisiä välipydähdyksiä. Aiemmassa autossa ainakin kesti helposti pitää helteillä jääkaappi iltapäivästä aamuun käynnissä, eikä ollut pelkoa akun tyhjenemisestä (kompressori jääkaappi käytössä).
Mutta itse asennukseen. Yritin aiheesta etsiä tietoa ja tietoa löytyikin lähinnä Ruotsin foorumeilta ja Englannin kielisillä foorumeilta. Näiden perusteella asennus pitäisi onnistua tilaamalla Volvon originaali jälkiasennussarja: 31435603. Tämän sarjan tilasinkin ja sisältö oli johtosarja, pistorasia ja tarvikkeet.
Kun sitten tavaratilan verhoiluja aloin purkaa oikealta puolelta, pisti silmään saman näköinen liitin kuin pistorasian liittimet. Ei muuta kuin liitin kiinni ja pistorasia kiinni jolloin pistorasia olikin jo toiminnassa! Liittimessä oli siis jo valmiiksi virta ja kaikki.
Ainoa mitä asennukseen olisi tarvinnut, oli itse pistorasia. Varaosanumero: 31324708. Johtosarjakin jäi siis täysin tarpeettomaksi. Verhoiluun tuli luonnollisesti tehdä pistorasian vaatima reikä, joka sekin oli merkitty kohokuviolla verhoilun taustapuolelle.
Oli siis niin helppo homma että en olisi edes uskonut. Auto siis 2012 vuosimallin S80, rekisteröity 2011.
Jospa siis joku pääsisi tiedon etsimisessä helpommalla ettei tarvitse ulkomaisella kielellä etsiä mikäli samaan hommaan ryhtyy.
Foorumilta yritin tietoa myös etsiä mutta en aikakaan löytänyt. Vähän aihetta sivuavaa keskustelua toki, muttei itse pistorasian jälkiasennusta.
Vielä lisäyksenä että peräkontin pistorasiaan tulee siis jatkuva 12V jännite riippumatta avaimen asennosta, juuri kuten toivoinkin.