Futurez  Kulkukoira

Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan

  • 10 Vastauksia
  • 1926 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa priiuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« : 03.07.2024, 02:22:24 »
Oon viimeaikoina selaillut paljon foorumia kun tuo XC60 hankinta on ollut mietinnässä. Yritin etsiä ennen postauksen kirjoittamista tekstihaun avulla myös vastauksia, mutta kaikkeen en oo löytänyt ainakaan ajankohtaisempaa tietoa.

Mikäli et jaksa lukea tätä hervottoman pitkää kirjoitusta niin ihan vaan yleiset kokemukset käytetyn XC60 vm2018+ hankkimisesta ja käytöstä otetaan ilomielin vastaan

Taustatietona:

Tällä hetkellä on meille ensimmäinen volvo alla, joka on käytettynä reilu vuosi sitten hankittu XC40 D3 "business auto" vuosimallia 2019. Eli vastaisikohan varustetasoltaan momentumia ainakin oman tulkintani mukaan. Autossa meillä on aika perustason varustelu, jonka takia kiinnostus olisi päivittää jo parempien varusteluiden kannalta. Ja samalla päivittää tuohon XC60:een. Kilsoja on nyt 1,5 vuoden aikana kertynyt noin 24tkm. Ollaan innostuttu roadtripeistä joten olisi hyvä että auto soveltuisi semmoisiin suunilleen 5500 kilsan road trippeihin kerran tai kaksi vuodessa :)

Toiveita seuraavalta autolta:

- Budjetti karkeasti noin 35 000 € tässä on liikkumavaraa ja muuttunee mikäli saan täältä käsityksen että onko mainistemillani toiveilla edes realistista miettiä autonhankintaa
- varustetasoltaan varmaan jotain inscription luokkaa mikäli olen nämä nyt oikein ymmärtänyt, budjetti ei todnäk riitä niihin uusimpiin joissa oli eri nimellä
- Ajoavustin varusteet, joita meillä ei nykyisessä autossa ole kuten mukautuva vakkari, kuolleenkulman varoitin, pilot assist, peruutuskamera tai tutkat edessä sekä takana yms tulee ensimmäisenä mieleen
- Käyttövoimaltaan jokin hybridi toiveissa, mutta myös muut käyttövoimat käy.
- Kulutuukseltaan mielellään samaa luokkaa kuin nykyinen, joka keskinmäärin taitaa pyöriä 4-5L/100km välillä motarilla ja kaupungissa (Helsingissä) noin 6-7L/100km, toki ymmärtäähän sen, että isompi auto=isompi kulutus todennäköisesti
- Neliveto
- Käytännössä haussa mukava, turvallinen ja pehmeästi kulkeva auto

Kysymykset:

Voitte vastata mihin haluatte tai osaatte, kaikesta lisätiedosta olen kiitollinen :)

Käytetyn volvon hankinta:

- Miten paljon kilsoja on liikaa? Nettiautoa selatessa nuo budjetin mukaiset pyörii suunnilleen 100tkm ja 200tkm välillä niin onko tuo nykyisille volvoille liian paljon?
- Mikäli hybridimallia katsoo, kannattaako silloin erityisesti valita uudempi ja vähemmän ajettu akkukunnon kannalta vai onko merkitystä?
- Onko jotain vuosimalleja vuodesta 2018 eteenpäin joita kannattaa välttää tai onko jotain merkittäviä eroja tiettyjen välillä?
- Muita asioita joita ois hyvä ottaa huomioon käytettyä volvoa hankkiessa?

Käyttövoima:

- Hybridin ja plugarin heikkoudet ja vahvuudet? eli onko noiden välillä muuta kuin se oleellinen erottava tekijä eli lataus
- Onko aivan tuhoon tuomiottua edes miettiä plugarin hankintaa jos ei toistaiseksi ole mahdollisuutta ladata kotona? Läheltä löytyy kyllä latauspaikkoja (maksullisia tietysti), toki jos plugarin hyödyt olisivat parhaimmat niin sitten varmaan yritettäisiin selvittää mahdollisen latauspaikan hankintaa taloyhtiöön
- Onko dieselin hankkiminen vielä järkevää? Onko hybridimalleista jotain selkeitä hyötyjä muutakuin taloudellisuus ja ekologisuus vrt diesel
- Mitä kannattaa ottaa huomioon eri moottoreista? T6 ja T8 vaikuttaneet olevan sieltä kalliimmasta päästä ja D:llä alkavat hieman halvempaa päätä eli perustuuko just käyttövoimaan vai mihin, nää on niitä asioita mistä en todella ymmärrä mitään ;D

Auton tuonti Ruotista:

Mainitsin tuolla aiemmin budjetiksi noin 35 000€, olen nyt katsellut nettiautosta mutta myös ruotsin bytbil -sivustolta. Budjetin mukaisia autoja on laajempi valikoima länsinaapurissa lisäksi vielä paremmin varusteltuja.
 
- Olisiko tuo kannattavaa hakea ruotsista käytetty auto yksityishenkilönä? Tulisiko se halvemmaksi lopulta?

Verotuksen suhteen muuten selkeää, mutta ALV:n perintä jäi epäselväksi. EU:n neuvonta sivulla sanottiin, että suunilleen näin: "ostomaan ALV voidaan periä tai olla perimättä yksityishenkilön ostaessa käytetty auto alv-rekisteröidyltä yritykseltä toisesta EU-maasta, tämä riippuu maan alv lainsäädännöstä". Sen ymmärsin, että käytetystä autosta ei tarvitse sitä maksaa kahteen kertaan.
Kuulostaa kuitenkin käsittämättömältä, että ei muka tarvitsisi yksityishenkilönä ollenkaan alvia maksaa. Tähän kaipailisin kyllä kokemuksia mikäli niitä löytyy tai voi linkata tähän keskusteluja mistä löytyisi tietoa.

Kauheen pitkä viesti pahoittelut, kiitos jos jaksatte vastailla. Saa esittää tarkentavia kysymyksiä koska en tiedä olenko kertonut olennaisia asioita. :D
XC40 D3 Momentum -20

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #1 : 04.07.2024, 13:58:11 »
Voidaan selkeyden vuoksi jättää termi "hybridi" pois, XC60-volvoja kun ei ole oikein sellaisena ollut saatavilla. Vaihtoehdot ovat bensakoneinen lataushybridi T8/T6, tai diesel.

Budjettiin sopivaa T8:ia en ostaisi, jos koti- tai työpaikkalatausmahdollisuutta ei ole. Akku on kuitenkin pieni ja lataus hidasta. MY20-autoissa ja siitä eteenpäin on hieman aiempia suurempi akku, noin 1 kwh. Ero ei ole merkittävä. Akun kuntoa voi olla vaikea päätellä auton iästä tai kilometreistä. Jotkin yksilöt ovat olleet aina piuhassa ja satunnaiset kauppareissut on kitkuteltu sähköllä ilman lämmitystä. Polttomoottori ei ole ikinä käynyt lämpimäksi asti. Toiset taas ovat nähneet paljon maantietä, polttomoottoria on käytetty ja lataussyklejä on vähemmän. Oma valintani olisi jälkimmäinen, mutta käyttöhistoriaa voi olla vaikea selvittää.

Roadtripit edustaa melko suurta osuutta vuosittaisista kilometreistä, niin diesel on myös järkevä vaihtoehto. Tarjontaa on toki vähemmän, käyttövoimavero kiusaa ja viherpesu jää vähemmälle.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #2 : 04.07.2024, 14:23:17 »
Voidaan selkeyden vuoksi jättää termi "hybridi" pois, XC60-volvoja kun ei ole oikein sellaisena ollut saatavilla. Vaihtoehdot ovat bensakoneinen lataushybridi T8/T6, tai diesel.
No jos kerran dieselkin on vaihtoehto, näkyyhän noita diesel-kevythybridejä olevan nettiautossakin useita kymmeniä (B4/B5).

Poissa priiuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #3 : 04.07.2024, 14:40:56 »
Voidaan selkeyden vuoksi jättää termi "hybridi" pois, XC60-volvoja kun ei ole oikein sellaisena ollut saatavilla. Vaihtoehdot ovat bensakoneinen lataushybridi T8/T6, tai diesel.

Budjettiin sopivaa T8:ia en ostaisi, jos koti- tai työpaikkalatausmahdollisuutta ei ole. Akku on kuitenkin pieni ja lataus hidasta. MY20-autoissa ja siitä eteenpäin on hieman aiempia suurempi akku, noin 1 kwh. Ero ei ole merkittävä. Akun kuntoa voi olla vaikea päätellä auton iästä tai kilometreistä. Jotkin yksilöt ovat olleet aina piuhassa ja satunnaiset kauppareissut on kitkuteltu sähköllä ilman lämmitystä. Polttomoottori ei ole ikinä käynyt lämpimäksi asti. Toiset taas ovat nähneet paljon maantietä, polttomoottoria on käytetty ja lataussyklejä on vähemmän. Oma valintani olisi jälkimmäinen, mutta käyttöhistoriaa voi olla vaikea selvittää.

Roadtripit edustaa melko suurta osuutta vuosittaisista kilometreistä, niin diesel on myös järkevä vaihtoehto. Tarjontaa on toki vähemmän, käyttövoimavero kiusaa ja viherpesu jää vähemmälle.

Hei, kiitos paljon vastauksesta! Meinasin tulla katuma päälle koko kirjoituksesta kun siitä tuli aivan liian pitkä, mulla on vielä hakusessa tän foorumin käyttö:D Yritän jatkossa pitää hieman lyhyempänä. Eli T6 voisi olla mahdollinen vaikka ei olisi säännöllistä latausmahdollisuutta. Taloyhtiössä on kyllä tuo perinteinen tolppa, mutta en tiedä saako siitä ladattua autoa kun ei ole semmoinen varsinainen sähköauton latauspiste. Onko noissa diesel tai bensa koneissa esimerkiksi 150+tkm liian paljon? Olettaen, että huoltohistoria näyttäisi muuten hyvältä? Niitä nimittäin näkyy tuossa 30k€ (+-5000€) hintaluokassa runsaasti ja yleensä 2018-19 vuosimalleja.
XC40 D3 Momentum -20

Poissa priiuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #4 : 04.07.2024, 14:59:25 »
No jos kerran dieselkin on vaihtoehto, näkyyhän noita diesel-kevythybridejä olevan nettiautossakin useita kymmeniä (B4/B5).

Mites nää kevythybridit nyt toimikaan? Ymmärsin että jotenkin itsenäisesti avustaa moottoria? Mitkä on hyödyt kevythybridistä vrt esim tuohon meidän nykyiseen D3:een tai pelkkään bensakoneeseen? Tai yleisesti mitä etuja tuo T6, B4/5 sekä muut diesel kun esim D4:sta oon nähnyt paljon nettiautossa, onko se ns parempi kuin tuo D3?
XC40 D3 Momentum -20

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #5 : 04.07.2024, 15:14:40 »
En ole ajanut juurikaan näillä kevythybrideillä ja varsinaista faktaa on rajallisesti tarjolla:

Eikös näissä kevythybrideissä ole perinteisen automaatin tilalla kaksoiskytkinlaatikko, vai muistelenko omiani? Itse ottaisin perinteisen laatikon mieluummin. Toki voihan se kaksoiskytkinlaatikko kestää ihan kiitettävästi, kun liikkeellelähdössä se pieni sähkömoottori taitaa aina "potkasta" auton liikkeelle ja siitä sitten polttomoottori jatkaa.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #6 : 04.07.2024, 16:35:37 »
XC60 kevythybridit taitaa olla kaikki dieseleitä ja niissä on perinteinen laatikko. Bensahybrideissä on osassa DCT vaihteisto.  Kevythybridi on ehkä marginaalisesti tehokkaampi ja kuluttaa vähän vähemmän, mutta ero ei liene suuren suuri. 4-5l/100km kulutukset taitaa tosin jäädä haaveiksi molemmilla, veikkaan että 6l on lähempänä jos mennään satasen alueella.

T6 ja T8 ei ole kumpikaan välttämättä fiksuja valintoja, jos ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Nuo kuitenkin auttaa sitä autoa eteenpäin sen 30-40 kilometriä sähköllä, eli auto pitäisi saada lataukseen käytännössä jokaisen ajomatkan jälkeen.

24tkm 1,5 vuoteen ei ole järin paljon, mutta jos vaihtoehtona on se T8/T6 ilman säännöllistä latausta, on arvonalenema kuitenkin se isoin kuluerä. Eli jos diesel noin niin kuin muuten tuntuu sopivalta ominaisuuksiltaan vanhaan autoon peilaten, niin ei noissa vuosikuluissa kannata ykkössatasiin juuttua, vaan ottaa sen joka hyvältä tuntuu.

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #7 : 04.07.2024, 17:06:40 »
Eli T6 voisi olla mahdollinen vaikka ei olisi säännöllistä latausmahdollisuutta. Taloyhtiössä on kyllä tuo perinteinen tolppa, mutta en tiedä saako siitä ladattua autoa kun ei ole semmoinen varsinainen sähköauton latauspiste. Onko noissa diesel tai bensa koneissa esimerkiksi 150+tkm liian paljon? Olettaen, että huoltohistoria näyttäisi muuten hyvältä? Niitä nimittäin näkyy tuossa 30k€ (+-5000€) hintaluokassa runsaasti ja yleensä 2018-19 vuosimalleja.

T6 ja T8 ovat siis periaatteessa samanlaiset, T8:ssa on bensahevosia n. 60kpl enemmän. Latausmahdollisuus kannattaa selvittää, koska se kääntää mielestäni vakaa lataushybridin puolelle, jos se vain siis sopii päivittäisiin ajomatkoihin. Kilsoja en niin pelkäisi, mutta onhan +5v +150tkm autot jo aina yksilöitä. Voivat olla ongelmattomia toisen samanlaisen, tai voivat hajota viikon päästä ostohetkestä. Pyrkisinkin ostamaan auton, mihin myyjäliike antaisi jonkinlaisen takuun. Volvon Selekt lienee paras. Sinuna miettisin käytövoiman, vaikka excelin kanssa, etsisin pari hyvää yksilöä ja lähtisin autokaupoille potkimaan renkaita.


No jos kerran dieselkin on vaihtoehto, näkyyhän noita diesel-kevythybridejä olevan nettiautossakin useita kymmeniä (B4/B5).

Joo, ilmaisin vähän huonosti, mutta mielestäni kevythybridien pitäminen hybridinä on vähän niin ja näin ja termi vain sotkee autoista vähemmän tietäviä. Kevythybridit eivät kuitenkaan liiku metriäkään ilman polttomoottorin päälläoloa, niin sopivampi termi olisi vain "nykyaikainen polttomoottori" tms. Ymmärtänet pointin.

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #8 : 04.07.2024, 17:16:47 »
E: tuplat

Poissa priiuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #9 : 04.07.2024, 23:25:53 »
XC60 kevythybridit taitaa olla kaikki dieseleitä ja niissä on perinteinen laatikko. Bensahybrideissä on osassa DCT vaihteisto.  Kevythybridi on ehkä marginaalisesti tehokkaampi ja kuluttaa vähän vähemmän, mutta ero ei liene suuren suuri. 4-5l/100km kulutukset taitaa tosin jäädä haaveiksi molemmilla, veikkaan että 6l on lähempänä jos mennään satasen alueella.

Okei, mielenkiintoista oppia uutta! Hyvä tietää, että lähtökohtaisesti nykysestä pois vaihtamalla kulutukset mahdollisesti nousee, se toki on ymmärrettävää myös kun kyseessä on isompi auto ja eri tekniikka.

Eli jos diesel noin niin kuin muuten tuntuu sopivalta ominaisuuksiltaan vanhaan autoon peilaten, niin ei noissa vuosikuluissa kannata ykkössatasiin juuttua, vaan ottaa sen joka hyvältä tuntuu.

Juu ainahan sitä toivoisi että käyttökustannukset itsessään olisi mahdollisimman matalat, mutta jos noista hybrideistä tai muutenkaan uusimmista ja/tai isoimmista volvoista haaveilee niin on selkeetä, että kustannukset nousevat. Ja kyllähän sen tietää, että jos kaikinpuolin taloudellisen auton haluaisi niin ainakaan nämä volvon mallit tai volvot muutenkaan ei silloin olisi edes harkinnassa. Mutta minkäs voi kun kerran meni hankkimaan volvon niin nyt sitä ollaan tällä tiellä sitten. ;D Valintojahan nämä ovat eikä loppupeleissä ole nyt satasista kiinni, jos olisi niin sillon en olisi täällä foorumilla tämän aiheen tiimoilta ainakaan :D

T6 ja T8 ovat siis periaatteessa samanlaiset, T8:ssa on bensahevosia n. 60kpl enemmän. Latausmahdollisuus kannattaa selvittää, koska se kääntää mielestäni vakaa lataushybridin puolelle, jos se vain siis sopii päivittäisiin ajomatkoihin.

Yritän selvittää tuon latausaseman hankkimis mahdollisuuden tai jos sen käyttämättömänä olevan lämpötolpan muuttamisen sellaiseksi.  Mikäli se plugari vaihtoehto sen myötä aukeaisi niin se voisi olla ideaali? Olen siis lukiessani täältä ja muualta saanut käsityksen että nuo plugarit sopisivat ainakin tämmöiseen kaupunkiasumiseen jossa tulee useasti ajettua lyhyitä pyrähdyksiä (keskinmäärin ehkä n.20km/päivä), mutta ei pitkiä matkoja kovin säännöllisesti. Eli pelkkää sähköä käyttäen pystyisi tekemään päivittäisiä välimatkoja. Mutta ymmärtääkseni nuo ilmeisesti myös soveltuisi sitten tuohon road trippailuun kanssa.

Kilsoja en niin pelkäisi, mutta onhan +5v +150tkm autot jo aina yksilöitä. Voivat olla ongelmattomia toisen samanlaisen, tai voivat hajota viikon päästä ostohetkestä. Pyrkisinkin ostamaan auton, mihin myyjäliike antaisi jonkinlaisen takuun. Volvon Selekt lienee paras. Sinuna miettisin käytövoiman, vaikka excelin kanssa, etsisin pari hyvää yksilöä ja lähtisin autokaupoille potkimaan renkaita.

Se kuitenkin on ns. lohduttavaa tietää, etteivät ne ole automaattisesti käyttökelvottomia vaan niitä uskaltaa mahdollisesti varauksella harkintaa käyttäen katselemaan. Toki tässä ei nyt ole mikään kiire hankinnan kanssa nykyinen pelaa oikein hyvin, ja voisi mahdollisesti hieman kerätä budjettia suuremmaksi. Tietämättömänä sitä vain haluaa olla ajoissa liikkeellä, ja omalla tavallaan kuitenkin valmiina tekemään nopeitakin liikkeitä. Samalla budjettiin tottakai liittyy myös olennaisesti se paljonko nykyisestä saa vaihdossa.
XC40 D3 Momentum -20

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Neuvoja käytetyn XC60 2018+ hankintaan
« Vastaus #10 : 23.07.2024, 21:08:55 »
Jokos olet priiuska Volvoa vaihtanut?!? Vastailen priiuska nyt sinulle tuon 3.7. eka listan mukaisiin kysymyksiisi suunnilleen näin :
- mielestäni ehkä +150tkm voi olla jo vähän liikaa peilaten nykyiseesi, mutta usein enemmän ajetussa on lastentauteja tai ainakin softapäivityksiä tms ehkä voitu jo tehdä joten voi olla ihan luotettavakin ja ostohintakin alempi, kilsoja ei liikaa kannata pelätä, koska olen nähnyt useita +200tkm ajettujakin myynnissä, 100tkm molemmin puolin ajetut voisivat silti olla ihan ok hankintoja ja vuosimallikin toki hieman vaikuttaa pyyntihintaan
- oma XC60 T8 malli on 2020 ja siinä on vähän parempi/tai siis ainakin hieman isompi akusto, mutta tuskin suurta merkitystä vaikka olisikin se 2018 tai 2019 mallinen (joissa vähän pienempi akku n. 10kW), 2020 pitäisi olla kyllä hyvä vuosikerta ADAC testienkin mukaan eli itse valitsisin just tuon 2020 vuosimallin 11,6kW akustolla ja kohtuukilsoilla
- käytetyn Volvon hankinnassa kannattaa ehkä eniten kiinnittää huomio, että jakohihna olisi jo vaihdettu ja akun kunnon voi testauttaa tai ainakin ne latausjännitteet voi testerissä tarkistuttaa, kertoo sekin aika paljon kunnosta
- omasta mielestä hybridin ja plugarin vahvuus on siinä, että pienet matkat voi ajella täysin sähköllä ja Volvokin latautuu omasta mielestä kohtuu nopeasti jopa suko-pistokkeesta ja voimavirtaakin voi käyttää, mutta kannattaa sen latausaseman hankinnassa pohtia sitä, että Volvo pystyy ottamaan maksimissaan vain 3,7kW teholla per tunti eli jos latausasemaa miettii/hankkii, niin vastaavia niitä saa kyllä muutamalla satasella myös sellaisia johtoja missä on se latausäly jo valmiina esim. eLOAD ja NordicPlug myyvät käytännössä samaa kampetta (itellä molemmat noista ja hyvin ovat toimineet, sukossa ei kannata käyttää yli 8A virta-arvoa!!!)
- jos kotilatausta ei lähitulevaisuudessa ole mahdollista laittaa, niin kulutus voi kyllä nousta liikaa eli silloin kevythybridi voisi olla järkevin Volvolta tai joku toinen merkki/malli esim. Toyota RAV4 itselataava, Volvolla XC60 itselataavat/kevythybridit taitavat järkiään olla dieseleitä joko B4 tai B5? On myös sitä perusdieseliä D4 jota suosittelen, koska D5 kulutus nousee kyllä jo varmaan reilun litran/100km
- diesel kannattaa vielä, jos on pitkää ajoa paljon ja jos osaa punnita sen käyttövoimaveron erotuksen sitten esim. mitä sillä saisi bensaa (meidän ajoilla käyttövoimaverojen erotus on n. 8000km verran vuosiajoa bensalla eli kannattaa, kun edellinen auto oli V90CC D4 AWD ja sillä ajeltiin n. 70tkm 3,5v)
- Volvonkin ladattavissa hybrideissä on kyllä iso etu siinä, jos voi ladata kotona, niin siinä tulee selvää säästöä käyttökuluissa/vuosi, mutta jos ei lataa, niin kyllä sitten päästöt ja kulutukset nousevat aika reilustikin vastaavan mallin dieseliä isommiksi eli ei ole kovin ekologista... Volvoahan voi ladata jopa ihan tavallisesta lämmitystolpasta, testattu on ja latausnopeudet ihan samoja kuin kotona. Joissakin taloyhtiöissä/työpaikoilla se on kiellettyä, mutta toimii ainakin ok... Sähköä kuluu, mutta esim. sisälämmitin haukkaisi jo sekin esim. 2h ajastuslämmityksellä.
- T6 ja T8 voimalinjoissa ei juurikaan normiajossa eroa, mutta kokonaisuus/varusteet/hinta/väliraha varmaan ratkaisevimpia? Uusimman mallin XC60 T6 olis (varmaan long rangena) kaikkein paras ja taloudellisin, mutta ne ovat aika kalliita vieläkin... Suorituskyky ja esim. ohituskiihtyvyys molemmissa T6/T8 vähintäänkin riittävät, molemmat kiihtyvät alta 6s sataseen, jos haluaa leikitellä :D T6sia on myös nyt hyvin tarjolla esim. 2019-2021 malleja, toki niissä hinta voi suhteessa olla jopa sama kuin T8seissa.
- omasta mielestä Volvon ajotilat/moodit tekevät ajamisesta mukavaa, kun voi tilanteiden mukaan valita itselleen parhaan ajotuntuman. Talvella Volvo on kyllä takavetonakin ihan ok jopa kitkoilla, kun oppii ajamaan ja neliveto tulee kyllä tarpeen mukaan sitten avuksi (ainakin hybrid-ajotilassa), ei ole ollut suurempia ongelmia! Talvikäytöstä muuten sen verran, että -20/25C pakkasillakin XC60lla pääsee ihan keveästi n. 20-25km työmatkat täysin sähköllä, joskus moottori voi hetkiseksi tulla avustamaan lähinnä matkustamon lämmityksen takia, mutta olen syystalvella ja talvellakin päässyt todella pienillä kulutuslukemilla sekä meidän autossa webasto lämmittää nykyään myös moottoria (pienellä tuunauksella sen saa tehtyä!) joten ei ole huolta siitä, että moottori jotenkin kärsisi, jos se pitää normaalisti kovilla pakkasilla "lyödä raakana käyntiin" eli senkin suhteen Volvo XC60 plugari on todella hyvä talviauto!!! Kaverilla RAV4 plugin ja jo -10C pakkasissa pitää aina ajella moottorin voimin, kun ite vaan vingutan sähköllä. Eli aika vähän on talvella päiviä, että ei voisi täyssähköllä ajella. XC60 T8 talvikulutus on kyllä matka-ajossakin hämmästyttänyt, ei juuri yli 6-7L vie vaikka kuinka olisi pakkasia!!! Olen ajellut tiettyjä maantiepätkiä jopa 5-6L tuntumaan ihan normaaleissa talvipakkaskeleissä ehkä n. -10/15kin asteissa.
- Ruoåttintuontiin lyhyesti, että oma kokemus oli se, että ainakin itse me saatiin parhaat varusteet omiin tarpeisiin (mm. sähköinen koko etulasin lämmitys!), mutta hinnallisesti ei juuri kannattanut, mutta annettin 2 muuta Volvoa vaihdossa joten välirahan suhteen oli ihan ok kauppa! Olet oikeassa siinä, että Ruoåttisa Volvo-autojen varusteet voivat yleisesti ottaen olla hieman paremmat kuin Suomessa, mutta jokainen auto on kyllä yksilö eli ei voi yleistää.
- ERAD (sähkötakamoottori) homma on ihan oma lukunsa eli sekin kyllä kannattaa huomioida eli ottaisin vaihdokkiin kyllä sellaisen 1-2v lisäturvan ja se kyllä helposti maksaa itsensä takaisin kuten meillä eli on aika huoletonta ajoa sen suhteen ollut. Vien nyt 31.7. autoa huoltotarkistukseen juuri tuon ERAD suhteen koska vaihtotakuu siitä päättyy syyskuussa 2024 eli sen suhteen olen ollut vähän varuillani..
XC60 eri vuosimalleja voi lueskella tästä ja katsoa mm. nuo akustojen speksit yms :
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/models/xc60/2020
Ohje : oikealta vaihtaa vuosimallin ja ruksii vertailtavat autot ja "Technical data" kohdasta pääsee vertailemaan!!!
Tuli minullakin pitkä viesti, mutta halusin joka kohtaasi ainakin jotain vastailla ;)
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

 

KL-varaosat  Race.fi