Jokos olet priiuska Volvoa vaihtanut?!? Vastailen priiuska nyt sinulle tuon 3.7. eka listan mukaisiin kysymyksiisi suunnilleen näin :
- mielestäni ehkä +150tkm voi olla jo vähän liikaa peilaten nykyiseesi, mutta usein enemmän ajetussa on lastentauteja tai ainakin softapäivityksiä tms ehkä voitu jo tehdä joten voi olla ihan luotettavakin ja ostohintakin alempi, kilsoja ei liikaa kannata pelätä, koska olen nähnyt useita +200tkm ajettujakin myynnissä, 100tkm molemmin puolin ajetut voisivat silti olla ihan ok hankintoja ja vuosimallikin toki hieman vaikuttaa pyyntihintaan
- oma XC60 T8 malli on 2020 ja siinä on vähän parempi/tai siis ainakin hieman isompi akusto, mutta tuskin suurta merkitystä vaikka olisikin se 2018 tai 2019 mallinen (joissa vähän pienempi akku n. 10kW), 2020 pitäisi olla kyllä hyvä vuosikerta ADAC testienkin mukaan eli itse valitsisin just tuon 2020 vuosimallin 11,6kW akustolla ja kohtuukilsoilla
- käytetyn Volvon hankinnassa kannattaa ehkä eniten kiinnittää huomio, että jakohihna olisi jo vaihdettu ja akun kunnon voi testauttaa tai ainakin ne latausjännitteet voi testerissä tarkistuttaa, kertoo sekin aika paljon kunnosta
- omasta mielestä hybridin ja plugarin vahvuus on siinä, että pienet matkat voi ajella täysin sähköllä ja Volvokin latautuu omasta mielestä kohtuu nopeasti jopa suko-pistokkeesta ja voimavirtaakin voi käyttää, mutta kannattaa sen latausaseman hankinnassa pohtia sitä, että Volvo pystyy ottamaan maksimissaan vain 3,7kW teholla per tunti eli jos latausasemaa miettii/hankkii, niin vastaavia niitä saa kyllä muutamalla satasella myös sellaisia johtoja missä on se latausäly jo valmiina esim. eLOAD ja NordicPlug myyvät käytännössä samaa kampetta (itellä molemmat noista ja hyvin ovat toimineet, sukossa ei kannata käyttää yli 8A virta-arvoa!!!)
- jos kotilatausta ei lähitulevaisuudessa ole mahdollista laittaa, niin kulutus voi kyllä nousta liikaa eli silloin kevythybridi voisi olla järkevin Volvolta tai joku toinen merkki/malli esim. Toyota RAV4 itselataava, Volvolla XC60 itselataavat/kevythybridit taitavat järkiään olla dieseleitä joko B4 tai B5? On myös sitä perusdieseliä D4 jota suosittelen, koska D5 kulutus nousee kyllä jo varmaan reilun litran/100km
- diesel kannattaa vielä, jos on pitkää ajoa paljon ja jos osaa punnita sen käyttövoimaveron erotuksen sitten esim. mitä sillä saisi bensaa (meidän ajoilla käyttövoimaverojen erotus on n. 8000km verran vuosiajoa bensalla eli kannattaa, kun edellinen auto oli V90CC D4 AWD ja sillä ajeltiin n. 70tkm 3,5v)
- Volvonkin ladattavissa hybrideissä on kyllä iso etu siinä, jos voi ladata kotona, niin siinä tulee selvää säästöä käyttökuluissa/vuosi, mutta jos ei lataa, niin kyllä sitten päästöt ja kulutukset nousevat aika reilustikin vastaavan mallin dieseliä isommiksi eli ei ole kovin ekologista... Volvoahan voi ladata jopa ihan tavallisesta lämmitystolpasta, testattu on ja latausnopeudet ihan samoja kuin kotona. Joissakin taloyhtiöissä/työpaikoilla se on kiellettyä, mutta toimii ainakin ok... Sähköä kuluu, mutta esim. sisälämmitin haukkaisi jo sekin esim. 2h ajastuslämmityksellä.
- T6 ja T8 voimalinjoissa ei juurikaan normiajossa eroa, mutta kokonaisuus/varusteet/hinta/väliraha varmaan ratkaisevimpia? Uusimman mallin XC60 T6 olis (varmaan long rangena) kaikkein paras ja taloudellisin, mutta ne ovat aika kalliita vieläkin... Suorituskyky ja esim. ohituskiihtyvyys molemmissa T6/T8 vähintäänkin riittävät, molemmat kiihtyvät alta 6s sataseen, jos haluaa leikitellä

T6sia on myös nyt hyvin tarjolla esim. 2019-2021 malleja, toki niissä hinta voi suhteessa olla jopa sama kuin T8seissa.
- omasta mielestä Volvon ajotilat/moodit tekevät ajamisesta mukavaa, kun voi tilanteiden mukaan valita itselleen parhaan ajotuntuman. Talvella Volvo on kyllä takavetonakin ihan ok jopa kitkoilla, kun oppii ajamaan ja neliveto tulee kyllä tarpeen mukaan sitten avuksi (ainakin hybrid-ajotilassa), ei ole ollut suurempia ongelmia! Talvikäytöstä muuten sen verran, että -20/25C pakkasillakin XC60lla pääsee ihan keveästi n. 20-25km työmatkat täysin sähköllä, joskus moottori voi hetkiseksi tulla avustamaan lähinnä matkustamon lämmityksen takia, mutta olen syystalvella ja talvellakin päässyt todella pienillä kulutuslukemilla sekä meidän autossa webasto lämmittää nykyään myös moottoria (pienellä tuunauksella sen saa tehtyä!) joten ei ole huolta siitä, että moottori jotenkin kärsisi, jos se pitää normaalisti kovilla pakkasilla "lyödä raakana käyntiin" eli senkin suhteen Volvo XC60 plugari on todella hyvä talviauto!!! Kaverilla RAV4 plugin ja jo -10C pakkasissa pitää aina ajella moottorin voimin, kun ite vaan vingutan sähköllä. Eli aika vähän on talvella päiviä, että ei voisi täyssähköllä ajella. XC60 T8 talvikulutus on kyllä matka-ajossakin hämmästyttänyt, ei juuri yli 6-7L vie vaikka kuinka olisi pakkasia!!! Olen ajellut tiettyjä maantiepätkiä jopa 5-6L tuntumaan ihan normaaleissa talvipakkaskeleissä ehkä n. -10/15kin asteissa.
- Ruoåttintuontiin lyhyesti, että oma kokemus oli se, että ainakin itse me saatiin parhaat varusteet omiin tarpeisiin (mm. sähköinen koko etulasin lämmitys!), mutta hinnallisesti ei juuri kannattanut, mutta annettin 2 muuta Volvoa vaihdossa joten välirahan suhteen oli ihan ok kauppa! Olet oikeassa siinä, että Ruoåttisa Volvo-autojen varusteet voivat yleisesti ottaen olla hieman paremmat kuin Suomessa, mutta jokainen auto on kyllä yksilö eli ei voi yleistää.
- ERAD (sähkötakamoottori) homma on ihan oma lukunsa eli sekin kyllä kannattaa huomioida eli ottaisin vaihdokkiin kyllä sellaisen 1-2v lisäturvan ja se kyllä helposti maksaa itsensä takaisin kuten meillä eli on aika huoletonta ajoa sen suhteen ollut. Vien nyt 31.7. autoa huoltotarkistukseen juuri tuon ERAD suhteen koska vaihtotakuu siitä päättyy syyskuussa 2024 eli sen suhteen olen ollut vähän varuillani..
XC60 eri vuosimalleja voi lueskella tästä ja katsoa mm. nuo akustojen speksit yms :
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/models/xc60/2020Ohje : oikealta vaihtaa vuosimallin ja ruksii vertailtavat autot ja "Technical data" kohdasta pääsee vertailemaan!!!
Tuli minullakin pitkä viesti, mutta halusin joka kohtaasi ainakin jotain vastailla
