Autodiagnoosi  Carcom Oy

Syyspimeään valoa,H7 Philips +200% vai Laittomat Led polttimot ?

  • 21 Vastauksia
  • 8845 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
No niin, nyt on lyhyet ja pitkät vaihdettu ledeiksi. R15 tehovastukset (teho noin 10W 12V:lla) ei hämää lähivalo polttimovika -valvontaa - haitta "keltainen kolmio". Tarvike-xenon aikakaudella nuo samat vastukset esti vikailmoitukset.
Olikos tähän jokin muu konsti kuin laittaa suuremmat sähkölämmittimet (isompitehoiset vastukset tai useampi) konetilaan? Voiko Vidalla maskata tuota vikaa?  Myynnissä on 50W vastuksia mutta huomautuksissa varoitellaan, että lämpiää jopa 230 C ja asennusta metalliseen levyyn suositellaan.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2024, 11:45:46 kirjoittanut Jorma »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ne vastukset tuottavat ihan yhtä paljon lämpöä kuin samantehoinen lamppukin.

IMO on vähän kiikunkaakun kannattaako vaihtaa halogeenin tilalle led lamppu, niistä ledeistä ei yleensä lähde niin paljoa luumeneita kuin halogeeneistä.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2024, 15:37:48 kirjoittanut Jule »

Poissa Kamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Mikäli oikein muistan niin lyhyissä omassa kulkineessa on otsikon mukaiset polttimot. En oikein varmuudella kykene kehumaan niiden hyödystä. Umpiot on kyllä kirkkaat. Lisänä keulalla on lisäpitkät joissa 100w polttimet. Tuolla yhdistelmällä näkeminen on ihan riittävä. Suosin halogeenia koska talven kehnoilla keleillä ne pysyy sulana. Toki onhan paneeleja joissa sulatus. 

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Mikäli oikein muistan niin lyhyissä omassa kulkineessa on otsikon mukaiset polttimot. En oikein varmuudella kykene kehumaan niiden hyödystä. Umpiot on kyllä kirkkaat. Lisänä keulalla on lisäpitkät joissa 100w polttimet. Tuolla yhdistelmällä näkeminen on ihan riittävä. Suosin halogeenia koska talven kehnoilla keleillä ne pysyy sulana. Toki onhan paneeleja joissa sulatus.

Tarkennan vähän LED tyyppiä, koska otsikossa asia ei ole selvästi ilmaistu.
Asensin lähivaloihin Philips Ultinon Pro 3022 LED H7 tuikut.
Pitkissä on vastaavat HB3 kannalla.
Rekkarikilven päällä on lisäksi led bar.
En ole päässyt settiä pimeässä vielä kokeilemaan.
Jossain oli Philipsin oma vertailu LED tuikut vs Night Breaker vs Standard H7 mutten löytänyt sitä tähän.
Normi H7 on huomattavan keltainen kun vertaa LED väriä, sillä saattaa olla jokin merkitys näkyvyyteen. Toki markkinoilta löytyy kuumempana käyviä +150 .. +200% polttimoita jotka valaisevat kirkkaasti, joskin monesti melko lyhyt elinikä.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuohon värisävyyn se ledin suurempi "kirkkaus" usein perustuukin. Silmä valehtelee ja luulee että valoa on enemmän kun se on värisävyltään sinertävää, tosin lopputuloksen kannltahan sillä ei ole merkitystä.

Se huono puoli tuossa on että kun tulee se äärikeli, eli joulukuinen kaatosade säkkipimeässä, niin ainoa jolla on enää merkitystä on se ajovalon tuottama absoluuttinen valovoima, jolloin se keltainen himmeältä vaikuttava, mutta enemmän luumeneita antava halogeeni näyttääkin paremmin.

Se huono noissa extrakirkkaissa halogeeneissa on että käyttötunteja niistä lähtee hyvin rajoitetusti, erityisesti jos kantajännite on hyvä. Huomiovalot ovat ihan hyvä varuste noiden kanssa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Lumenista voisi tarkentaa, että 1 lumen = 1 lux/m2.  Halogenipolttimo on ympärisäteilevä ja Led säteilee kahdelle puolelle joten määritelmän vuoksi halogenin lumen arvo on suurempi. Se kuinka hyvin polttimon valo auttaa näkemään, riippuu paljon umpiosta. Paraskaan umpio ei pysty 100% polttimon säteilyä kohdistamaan halutulle alalla auton edessä. Edelleen en ole päässyt pimeällä liikenteeseen, mutta eilen huomasin, että klo 20, pilvisessä säässä, ledien valon erotti tien pinnasta. Volvon normilähivalot halogeneilla on valitettavan huonot.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Lumenista voisi tarkentaa, että 1 lumen = 1 lux/m2.  Halogenipolttimo on ympärisäteilevä ja Led säteilee kahdelle puolelle joten määritelmän vuoksi halogenin lumen arvo on suurempi. Se kuinka hyvin polttimon valo auttaa näkemään, riippuu paljon umpiosta. Paraskaan umpio ei pysty 100% polttimon säteilyä kohdistamaan halutulle alalla auton edessä. Edelleen en ole päässyt pimeällä liikenteeseen, mutta eilen huomasin, että klo 20, pilvisessä säässä, ledien valon erotti tien pinnasta. Volvon normilähivalot halogeneilla on valitettavan huonot.
No luxejahan ne ovat tienpinnassa, ja halogeenilampulle suunnitellussa umpiossa se valo kulkee aina heijastimen kautta, myös led lampussa.

Kyllä laadukas led lamppu varmaan suuremman valovoiman myös tienpintaan antaa kuin perus halogeeni. Led antaa lähtökohtaisesti aina saman valomäärän, kun halogeenilampun valovoimaan vaikuttaa käyttöjännite voimakkaasti, eli varsinkin huonolla johdotuksella eroa tulee helposti ledin eduksi, mutta jos haluaa maksimaalisen valon, niin "extra kirkas" halogeeni riittävällä käyttöjännitteellä kyllä voittaa.

 

Kulkukoira  Proturbo