Carcom Oy  Elekma

V70 -02 Korottaminen

  • 37 Vastauksia
  • 20799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #30 : 07.11.2022, 17:23:21 »
Onko kukaan korottanut autoa apurungolle? Sopivan paksuiset korokkeet kiinnityspisteiden väliin ja pidemmät pultit auton ja  etu / takakelkan väliin. Esim. 30-50mm.  Millaista muuta muutettavaa tästä voisi seurata?
Edessä ei vaikuta auton korkeuteen, koska tolpat on kiinni korissa. Eli apurungon korotuksen lisäksi pitäisi saada tolppiin lisää pituutta tai lisäpalat yläpään ja korin väliin.

Korottavan jousen kanssa muistettava tietysti se, että saman pituisella iskarilla ulosjoustoa on vähemmän kuin vakiona.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #31 : 07.11.2022, 23:37:50 »
Edessä ei vaikuta auton korkeuteen, koska tolpat on kiinni korissa. Eli apurungon korotuksen lisäksi pitäisi saada tolppiin lisää pituutta tai lisäpalat yläpään ja korin väliin.

Korottavan jousen kanssa muistettava tietysti se, että saman pituisella iskarilla ulosjoustoa on vähemmän kuin vakiona.

Hyvä kommentti. Juuri näinhän se on.

XC90 etujouset näytti nettikaupan mittoja vertailemalla lyhyemmälle kuin XC70 jouset. Ysikymppinen vaikuttaisi kuitenkin korkeammalle? Voisko ysikympissä olla pidempi tolppa tai iskari? Periaatteessa edessä iskarin yläpään jousikupin voisi muotoilla uusiksi sen 30mm. Mutta mieltäisin sen jo liian laittomaksi viritykseksi.

Pidemmällä iskunvaimentimella pyörä tulisi alemmas ja kelkan välissä olevilla sovitteilla pyörän kulmat pysyisi kohtuullisina. Maavara kasvaisi

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #32 : 10.10.2023, 15:31:59 »
Tein korotuksen tänään, kiitos käyttäjälle V7 noista ylläolevista tiedoista! Eli 475 mm pitkät XC70:n jouset, Autodocin osanumero 188C0215 (24,54 €/kpl). Kyllä tuli makea korotus, eipä raavi enää pohja mihinkään tämän jälkeen. Noin 3 h meni kaiken kaikkiaan tässä hommassa. Kuolemanloukkujousenpuristimien käyttö on aina vähän jännittävää, mutta eipä siinä mitään kun rauhaksiin tekee ja pitää sormet ja kädet ristissä.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nyt on muutama yksityisviesti tullut asiasta muutaman kiinnostuneen taholta, joten laitan vastaukset niihin kysymyksiin myös tähän ketjuun:

1. Mitkä jouset laitoit eteen?
Eli 475 mm pitkät XC70:n jouset, Autodocin osanumero 188C0215 (24,54 €/kpl).

2. Mitkä taakse?
Taakse en vaihtanut eli ne pysyivät samana. Jos joku tietää pidempiä jousia, jotka soveltuvat V70:ään, niin saa vinkata.

Poissa VolvoV70 mies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #33 : 07.01.2024, 22:19:06 »
Nyt on muutama yksityisviesti tullut asiasta muutaman kiinnostuneen taholta, joten laitan vastaukset niihin kysymyksiin myös tähän ketjuun:

1. Mitkä jouset laitoit eteen?
2. Mitkä taakse?
Taakse en vaihtanut eli ne pysyivät samana. Jos joku tietää pidempiä jousia, jotka soveltuvat V70:ään, niin saa vinkata.

Poissa VolvoV70 mies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #34 : 07.01.2024, 22:24:57 »
Korotus keulaan myös tehty mutta takapää mietityttää myös

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #35 : 07.09.2024, 22:32:56 »
Sattuipas googlaamalla löytymään sopiva keskustelun aihe jonka viimeiset postaukset ei näytä kauhean vanhoiltakaan keskusteluilta.

Itsellä samat syyt kuin aloittajalla, eli tulee kierreltyä milloin mitäkin kinttupolkuja, ja tuo minulle viime talvena "puolivahingossa" tullut madallettu '01 V70t5 on ihan liian matala.  Nimim. Tämänkin päivän seikkailuilla tuli useita pohjakosketuksia  ;D

Saman korimallisen XC70:n etujouset siis käy suoraan, tuleeko alustasta miten kova noilla vai säilyykö alkuperäinen pehmeys?

Takana tuossa omassa ei ole nivoja.    Nousisiko perä perus V70:n niinsanottujen kuormajousten kanssa jo samalle tasolle kuin keula jossa olisi xc70 jouset? Oliko teillä aikaisemmin saman muutoksen tehneillä nivomatit takana?

"Miksei suoraan SUV?" No tuon auton hinnalla ei XC70:iä saa ja Aasialaiset katumaasturit ei oikein houkuttele.

Neliveto se ei toki ole, mutta vajaavetoisella on tähänkin asti pärjätty kunhan vain maavaraa ois  :)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2024, 22:34:38 kirjoittanut 1st »
V70 '01
Caprice Classic '84

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #36 : 08.09.2024, 08:47:22 »
En sano muuta kuin että XC70 jonka myin nyt pois, sai minulta korotuksen pisimmillä ja jäykimmillä Max-Gear/Lesjöforss palikoilla sekä yläpään koropaloilla. Nivot heivasin hevon kuuseen ja tein muutossarjan normeille.

Eipä ollut todellakaan mikään mukava enää ajella. Tietenkään. Ei jäykempi jousi ikuna ole niin mukava, eikä mukavampi pehmeämpi jousi ole ikuna niin korottava.

Luovuin autosta suosiolla kun se on sellainen kuin tehtaalla alunperin on suunniteltukin elikkä henkilöauto.

Elikkäs seuraavaksi ostan joko Rav-4 tai Land Cruiserin kun maavaraa haluan.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #37 : 08.09.2024, 09:07:32 »
Sattuipas googlaamalla löytymään sopiva keskustelun aihe jonka viimeiset postaukset ei näytä kauhean vanhoiltakaan keskusteluilta.

Itsellä samat syyt kuin aloittajalla, eli tulee kierreltyä milloin mitäkin kinttupolkuja, ja tuo minulle viime talvena "puolivahingossa" tullut madallettu '01 V70t5 on ihan liian matala.  Nimim. Tämänkin päivän seikkailuilla tuli useita pohjakosketuksia  ;D

Saman korimallisen XC70:n etujouset siis käy suoraan, tuleeko alustasta miten kova noilla vai säilyykö alkuperäinen pehmeys?

Takana tuossa omassa ei ole nivoja.    Nousisiko perä perus V70:n niinsanottujen kuormajousten kanssa jo samalle tasolle kuin keula jossa olisi xc70 jouset? Oliko teillä aikaisemmin saman muutoksen tehneillä nivomatit takana?

"Miksei suoraan SUV?" No tuon auton hinnalla ei XC70:iä saa ja Aasialaiset katumaasturit ei oikein houkuttele.

Neliveto se ei toki ole, mutta vajaavetoisella on tähänkin asti pärjätty kunhan vain maavaraa ois  :)

No siis itsellä ei varsinaisesti korotus kokemuksesta ole kyse, mutta…

Viime vuonna laitettiin kuormajouset taakse, kun ”alunperäiset” ei jaksanut kannatella juuri minkäänlaista painoa. Jousien myyntiilmoituksessa mainittiin, että jouset on normijousen mittaiset ja takapää pysyy alkuperäisellä korkeudella. Tämä sanottuna kuitenkin takapää nousi selvästi ylemmäs ja nyt saa taakse pakata painoa vaikka kuinka, eikä takapää juuri laske. Ei mielestäni muutenkaan vaikuta, ainakaan huononna, ajo-ominaisuuksia. Eli ei mitään pahaa sanottavaa noista.

Sitten tänä kesänä vaihdettiin matalalla seilaavaan etupäähän jousia ja iskareita ym. etupäänosia ihan urakalla ja nyt etupääkin nousi, noh, takapään tasolle. Eron huomasi ajoasennossa ja autosta noustessa. Nämä osat myös normaali mittaisia, netissä osien valmistajien mukaan.

Näillä osilla ajoominaisuudet muuttui selvästi ”pirteämmäksi” tai miten sen nyt laittais. Muutos niihin vanhoihin kulahtaneihin oli merkittävä, juurikin esim. maavaran osalta. Ennen pohja otti kiinni joka kynnykseen. Mutta tietenkin on kiinni siitä, onko kuinka finaalissa vanhat osat.

Vaan olipa etujousten laitto työn ja tuskan takana! Se vajaa 45cm (en muista enää tarkkaa mittaa) piti pusertaa siihen johonkin 25cm:iin. Ei ihan perus jousipuristimet riittänyt (tai luotto niihin).

Mulla siis -05 mallinen bensa V70… noita ”samaan autoon” olevia jousia näytti olevan vähän useampi, suurinpiirtein samanmittaisena, mutta mulla tuli juurikin nuo virallisen mittaiset omaan.
Kunnes ruoste meidät erottaa…

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo