Race.fi  Puotilan autokorjaamo

volvo dpf

  • 27 Vastauksia
  • 1328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #15 : 04.12.2024, 21:26:27 »
DPF-diesel vaatii säännöllistä pidempää (maantie)ajoa, vähintään 2-3 varttia kerrallaan. Mikäli oma ajoprofiili ei tuohon taivu, niin silloin on tullut valittua väärä voimanlähde.

Vaihda ennemmin bensaan, mikäli on yo. on ongelma - tulee sulle halvemmaksi. Nythän peukaloimisesta tulee sakot, käyttökielto ja ohjelmointifirmalle rapsut myöskin. Autoa ei myöskään (periaatteessa) voi myydä eteenpäin, ennen peukaloinnin palauttamista ja vaikka myisitkin, seuraavaa omista voi laittaa sulle laskun järjestelmän uusimisesta.

Höpö höpö tuon pidemmän ajon suhteen. Meillä ollu uudesta, ja nyt 10 vuotta s60 D4, eli 5 cyl kone. Nyt ajettu 220 tkm. Ajettu jatkuvasti lyhyttä (15km) matkaa, emännys töihin ja takas. Yhtään kertaa ei ole ajettu dpf polton takia pidempään, saati jätetty tyhjäkäynnille. Ihan huuhaata on et pitäis ajella pitkin kyliä tai seurailla polttoa.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: volvo dpf
« Vastaus #16 : 04.12.2024, 21:55:07 »
"Lyhyt" matka on suhteellista. Toi 15km on jo ihan kohtuullinen matka. Itse miellän tuon lyhyen ja DPF:n kannalta ongelmalliseksi matkaksi jonkun muutamien kilometrien siirtymisen mitä varsinkin PK-seudulla moni harrastaa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #17 : 04.12.2024, 22:15:50 »
Höpö höpö tuon pidemmän ajon suhteen. Meillä ollu uudesta, ja nyt 10 vuotta s60 D4, eli 5 cyl kone. Nyt ajettu 220 tkm. Ajettu jatkuvasti lyhyttä (15km) matkaa, emännys töihin ja takas. Yhtään kertaa ei ole ajettu dpf polton takia pidempään, saati jätetty tyhjäkäynnille. Ihan huuhaata on et pitäis ajella pitkin kyliä tai seurailla polttoa.
Jos se polttotapahtuma ei pääsee loppuun saakka niin ei se niin vakavaa ole, se ei vaan polta pönttöä tyhjäksi saakka, käynnisttää kyllä sen taas tietyssä täyttöasteessa. Tuossa täyttyminen  näkyy harmaana viivana, poltto alkaa noin 27g kohdalla, tuossa pelkkää kaupunki ajoa.




Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #18 : 04.12.2024, 22:20:28 »
"Lyhyt" matka on suhteellista. Toi 15km on jo ihan kohtuullinen matka. Itse miellän tuon lyhyen ja DPF:n kannalta ongelmalliseksi matkaksi jonkun muutamien kilometrien siirtymisen mitä varsinkin PK-seudulla moni harrastaa.

Joo, meillä on se paljon manattu automaatti käyttö webassa. Just se mikä kuulemma varmasti särkee lämmittimen. Haluan nähdä henkilön kuka meidän mammalle opettaa miten webaa pitää käyttää ;D Ei sille voi sanoo et laita lämmitin päälle ajassa x ja sammuta se ajassa y :D Tai voi mut ei se siitä mitään ymmärrä.

Eli ehkä tuon weban automaatti käyttö nostaa lämmöt nii dpf polttaa. Ehkä. Tai sit se et aina kotoa lähtö lämpimästä tallista? Ja on orkkis mitenkään huoltamaton webasto.

Auto on huollettu aina merkkihuollossa, jos se jotain kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2024, 22:30:23 kirjoittanut juho82 »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10035
  • Teiden tukko
Vs: volvo dpf
« Vastaus #19 : 04.12.2024, 23:23:59 »
Jäähdytysnesteen pitää olla vähintään 65⁰C (?) että poltto lähtee päälle. Webaston käytöllä polton todennäköisyys kasvaa kun ei tuo oma ainakaan lämpiä 10km työmatkalla ilman Webastoa.

Tyhjäkäynnille jättäminen on yhtä tyhjän kanssa, poltto loppuu hetken seisomisen jälkeen. Miksi se ei lopu liikenteessä esim. valoissa seistessä? Vaihde D:llä? Itse laitan aina P:lle jos nousen autosta ulos, niin silloin poltto ainakin loppuu hetken päästä.

Täysi poltto vaatii 20-30km ajoa maantiellä (oma kokemus). Jos poltto tapahtuu esim. 10km matkalla, on se jo melkein puolet tarvittavasta määrästä ja se siirtää seuraavaa polttoa pitkän matkan päähän.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: volvo dpf
« Vastaus #20 : 05.12.2024, 06:13:36 »
Varovaisesti hieman ohi aihealueen autojen, mutta onko varmaa tietoa tuosta kulutusnäytön toiminnasta SPA-korisissa? P3:ssa tuli seurattua siitä milloin poltto päällä mutta nykyisessä en ole saanut aikaiseksi tilannetta ettei kulutusnäyttö menisi nollille moottorijarrutuksessa. :idiot2:

Täysi poltto vaatii 20-30km ajoa maantiellä (oma kokemus). Jos poltto tapahtuu esim. 10km matkalla, on se jo melkein puolet tarvittavasta määrästä ja se siirtää seuraavaa polttoa pitkän matkan päähän.

Jotain tuota luokkaa se on, ei mullakaan 16km työmatkalla ole maaliin asti poltot menneet. Heitin pikku lisälenkin aina päälle jos huomasin että on tyhjennys meneillään. Polttojen väli alkoi edellisessä D5:ssa kyllä huomattavasti tihentyä kun mentiin yli 250tkm.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2024, 06:17:59 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: volvo dpf
« Vastaus #21 : 05.12.2024, 06:50:35 »
Vähän samaa kokemusta V90:n kanssa, DPF-polttoa on mielestäni lähestulkoon mahdoton havaita kulutusnäytöstä. Ulkona toki haisee ja flekti voi huutaa, mutta auton sisältä katsottuna lähes ainoa indikaattori on se, että jäähdytysnesteen lämpötila tipahtaa sieltä ~95°C tasolta 80°C kieppeille.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #22 : 05.12.2024, 07:45:39 »
Tää meni nyt poltto ketjuksi. Aloittaja hakkaa pöntön tyhjäksi ja etsii ohjelmoijan joka tuon ohjelmoi pois käytöstä, itselläkin tuo mahdollisuus tehdä mutta jätän väliin..

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #23 : 06.12.2024, 10:55:55 »
Höpö höpö tuon pidemmän ajon suhteen. Meillä ollu uudesta, ja nyt 10 vuotta s60 D4, eli 5 cyl kone. Nyt ajettu 220 tkm. Ajettu jatkuvasti lyhyttä (15km) matkaa, emännys töihin ja takas. Yhtään kertaa ei ole ajettu dpf polton takia pidempään, saati jätetty tyhjäkäynnille. Ihan huuhaata on et pitäis ajella pitkin kyliä tai seurailla polttoa.

Teillä mennyt ilman ongelmia, toisilla taas ongelmia on, ei näistä muuten puhuttaisi. Oman kokemuksen mukaan V60 5 cyl kone toimi tämän puolesta erinomaisesti, kun taas V50 1.6D koneessa tuo aiheitti ihan tarpeeksi ongelmia ja kuluja. Taitaa ongelmia olla enemmän edullisemmissa/pienemmissä autoissa ja varmaan tekniikkakin kehittynyt vuosien saatossa.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #24 : 06.12.2024, 12:13:06 »
Teillä mennyt ilman ongelmia, toisilla taas ongelmia on, ei näistä muuten puhuttaisi. Oman kokemuksen mukaan V60 5 cyl kone toimi tämän puolesta erinomaisesti, kun taas V50 1.6D koneessa tuo aiheitti ihan tarpeeksi ongelmia ja kuluja. Taitaa ongelmia olla enemmän edullisemmissa/pienemmissä autoissa ja varmaan tekniikkakin kehittynyt vuosien saatossa.
Tuo 1.6D on lienee PSA:n kone. Muistelen ko. DPF:lle määritelty 120tkm vaihtoväli, eli on ns. kulutustarvike.

Poissa niekkku

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #25 : 07.12.2024, 06:05:29 »
Kysymys kuuluu, että miksi pitäisi ottaa pois? Pakkopoltolla alkuun tai sitten pesu ja kovaa ajoa.
Onko dpf sitten tiensä päässä jos esim 250km ajon jälkeen voi keskustassa pari kiekkaa heittää ja alkaa sitten uudestaan polttamaan ja ylipäätään polttoväli on todella lyhyt? Dpf pesty kesällä toimi normaalisti kuukauden

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #26 : 07.12.2024, 06:35:33 »
Riippuu siitä mikä tilanne oli ennen 250 kilsan lenkkiä. Jos se on sen aikana tehnyt polton alusta loppuun, niin vähän kuulostaa oudolta. Mutta jos se ei tuon 250 kilsan aikana polttanut ollenkaan, niin hyvin voi sitten alkaa tuprutella nurkka-ajossakin.

Mulla 2.0 VEA D3 ja polttoväli vähän ajosta riippuen tonnin kahta puolen. Joskus alkaa polttamaan aika nopeasti edellisen polton jälkeen, mutta tällöin on jäänyt edellinen poltto kesken.

Poissa Diisseliätankkiin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo dpf
« Vastaus #27 : 07.12.2024, 12:12:44 »
Minusta autoteollisuus on toiminut naurettavan ylimieleisesti, kun ei ole mahdollistanut polttoa kuljettajan aloitteesta: tyyliin nappi kojelautaan; ohjekirjaan sivun mittainen teksti, mitkä ehdot pitää täyttyä että poltto voidaan aloittaa; ko. Nappia painamalla näyttöön tulee ohjeistus-teksti luomaan parempia olosuhteita poltolle(pienempi vaihde/korkeammat kierrokset jne.) poltto kesken jatka ajoa; poltto valmis suodatin puhdistettu. Poltto-nappia painamalla auto voisi myös ilmoittaisi suodattimen täyttöasteen ja arvioisi tarvittavan kilometrimäärän, milloin viimeistään poltto tulisi käynnistää ja automaationa, jos sitä ei muuten ei tapahdu...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo