0
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
En oo ollu tarvetta mittailla nykyautoista latausjännitettä, mutta eikös tuo mainittu latausjännite 14.6-15V ole normi lyijyakulle liian korkea latausjännite?Aikanaan "harrastevehkeissä" latausjännite oli ok, kun oli 14.2-14.3V
Noin 15 vuoden ajan uusissa Volvoissa on ollut AGM akku, joka tarvii hieman perinteistä lyijyakkua korkeamman latausjännitteen. Ja filosofia on kerätä jarrutusenergiaa talteen moottorijarrutuksessa. Suomeksi se tarkoittaa, että akku pidetään aina vajaana, jotta moottorijarrutuksessa akkua voidaan ladata jopa 15,8 voltin jännitteellä. Kiihdytyksessä akkua ei ladata lainkaan. Siksi latausjännitteen pitäisi vaihdella suunnilleen 12,8 ja 15,8 voltin välillä ajotilanteesta riippuen. Pääsääntöisesti latausjännitteen pitäisi kait olla jotain 14,7 V.
Meinaatko että jo 15v vanhoissa Volvoissa on ollut tuo jarruerergian talteenotto akkuun?
Ainakaan vuoden 2017 S60:ssä ei ollut alkujaan AGM akkua, vaan EFB. Jos nyt ei ihan perinteinen lyijyakku, niin ei varsinaisesti AGM akkukaan.