Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113

  • 8 Vastauksia
  • 649 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Kesken ajon toissapäivänä maaseudulla ilmestyi mittaristoon moottorinohjauksen vikavalo λ, ja luin sitten myöhemmin vikakoodit, vain yhden sain: 113 eli 1-1-3.

Heinäkuussa 2014 on vaihdettu lambda-anturi autoon. Alle 5 kk tällä on menty ja ei ole muistaakseni tätä vikakoodia ennen ollut. Oli kauhea nykimisvika, ja auto kulki aika hiljaa, noin 60 km/h, ei enempää. Tähän auttoi vanha Bosch-lambdan vaihto uuteen, olisiko ollut Valeo-merkkinen. Se vaati muutospalikan väliin jotta sen sai liitettyä Boschilaisen tilalle. Se taisi olla yliajalla, eli varmaan ainakin 200000 km ajettu sillä. Nyt on mittarissa yli 460000 km. Bosch suosittelee anturin vaihtoa 160000 km jälkeen.
Pakokaasujen päästömittaus elokuussa ennen katsastusta antoi erinomaiset lukemat.

Enpä tuolle osannut oikein mitään tehdä, yritin tutkia onko pakoputkissa ennen kattia vuotoja moottorin käydessä. Minulla on mökillä hyvät rampit ja niiden alla noin 180 cm korkeaa työtilaa. En huomannut vuotoja. Onneksi vielä ei ole lunta maassa, koska sitä voi tulla paljon ja ei sitten voi mökille mennä noin vaan.
 
Siis vaikuttaa siltä, että seos on liian laiha tai rikas? Ehkä pakokaasujen päästömittaus kertoisi jotain.
Vikakoodin nollaus ei onnistunut, yritin kolme kertaa. Nollaus näytti tekevän jotain, mutta lambda symboli merkkivalorivillä pysyi ja samoin vikakoodikin. En huomaa mitään ongelmia moottorin tehossa enkä käynnissä. Uskaltaisiko sillä ajaa yli 100 km matkaa Helsinkiin ja vielä takaisin maaseudulle pikkukaupunkiin, jossa enimmäkseen nykyään majailen kun olen eläkkeellä?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2024, 23:33:40 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #1 : 02.12.2024, 08:04:54 »
Jos auto käy hyvin niin ajaa vaan. Kyllä sen huomaisi kun seokset olisi niin pielessä että jotain muuta vahinkoa tapahtuisi.

Tuo vikakoodi voi johtua ihan mistä tahansa. Bensanpaine, joku anturi viallinen, huono johto tai liitos hapettunut, ilmavuodot.. siis ihan mistä vaan mutta ei nää osaa tarkkaan kertoa mikä vaivaa.

Vikakoodin voit nollata myös ottamalla akunkengän tai ruiskun sulakkeen irti (olikohan sulake nro 1).
Tarkista ensin myös sytytyspuolen vikakoodit pistokkeesta 6.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #2 : 03.12.2024, 14:59:45 »
Jos auto käy hyvin niin ajaa vaan. Kyllä sen huomaisi kun seokset olisi niin pielessä että jotain muuta vahinkoa tapahtuisi.

Tuo vikakoodi voi johtua ihan mistä tahansa. Bensanpaine, joku anturi viallinen, huono johto tai liitos hapettunut, ilmavuodot.. siis ihan mistä vaan mutta ei nää osaa tarkkaan kertoa mikä vaivaa.

Vikakoodin voit nollata myös ottamalla akunkengän tai ruiskun sulakkeen irti (olikohan sulake nro 1).
Tarkista ensin myös sytytyspuolen vikakoodit pistokkeesta 6.

Kiitos vastauksesta. Mietin, pitäisikö antaa viimeksi käyttämäni erikoiskorjaamon tutkia, mikä nyt on vikana. Siellä on ehkä sössitty jotain viime kesänä, joten vetoaisin takuuseen. Oli kyllä aika kovan tuntuinen ukko ihan jyränä tiskillä vastassa. Oikeastaa olen jo ajanvarauksen tehnyt. En tiedä, voinko luottaa heihin vai keksivätkö niin paljon jotain lisää tutkittavia asioita, että olisi halvempi hommata tämä ao. Bosch:n katti ja itse kokeilla sillä. Oliko liitin oikealla puolella vai missä se ECU nyt onkaan matkustamossa, jossain kojelaudan alapuolella, vai?
Eikö korjaamon pitäisi katsoa ihan ekaksi yleismittarilla, onko lambda-kunnossa? Netistä löytyi joku kolmen eri asian mittausohje. Joskus pari vuotta sitten ei mitään vuotoja ollut letkuissa yms.

Volvo nro 6842910, vastaa Bosch 0 258 003 308, joka siinä aiemmin oli.
https://iparts.fi/parts/volvo/m3926/t4091/s100048
Hintaa postin pakettiautomaattiin toimitettuna kuluineen on 88€.
Alvadi.fi ja trodo.fi ovat kalliimpia. Alvadissa on 1 kpl nopeasti saatavana ja hinta on kovin korkea, 168€ postikuluineen.

Kesällä laittoivat lambdaksi Vemo (nimi korjattu), johon piti laittaa joku liittimen muutoskappalekin. Samalla se lambda laitettiin hiukan toiseen paikkaan kuin alkuperäinen ja vanhan lambdan jämät jäivät paikalleen. Eivät uskaltaneet kiertää sitä pois. Katti on kuitenkin aika uusi, tarvike, joka oli laitettu aiemmin kesällä yleiskorjaamossa. Samoin down pipe. Vanhan Bosch lambdan kierteissä oli silloin havaittu vähän syöpymää. Siksi tämä erikoiskorjaamon asentaja jätti sen vanhan lambdan myös paikalleen. No tietysti ei siinä kaapelia ole kytketty, mutta uusi lambda tietysti on.   Noin 4,5 kk:n ja alle 5000 km ajon jälkeen tuli tämä virhe 113 ja virhevalo palaa sitkeästi koko ajan.

Onko merkitystä, mihin kohtaan se ruuvataan, jos lambdalle on kaksi paikkaa katissa?
« Viimeksi muokattu: 10.12.2024, 00:04:47 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #3 : 03.12.2024, 15:39:47 »
Lambda on kai laitettu ennen kattia? Siinä tapauksessa ei pitäisi olla isoa eroa jos se on lähellä orkkispaikkaa. Tarvikekatti ei anna vikakoodeja näissä missä ei ole kakkoslambdaa, korkeintaan voi tulla sanomista päästöistä leimalla jos on huono katti. Tuo Valeo lambda muutoskappaleella kuulostaa siltä, että se olisi hyvä tarkistuskohde.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #4 : 03.12.2024, 17:03:58 »
Lambda on kai laitettu ennen kattia? Siinä tapauksessa ei pitäisi olla isoa eroa jos se on lähellä orkkispaikkaa. Tarvikekatti ei anna vikakoodeja näissä missä ei ole kakkoslambdaa, korkeintaan voi tulla sanomista päästöistä leimalla jos on huono katti. Tuo Valeo lambda muutoskappaleella kuulostaa siltä, että se olisi hyvä tarkistuskohde. Edit: Tarkistin anturin merkin, on VEMO.

Tässä oli kai tarkoitus puhua vain lambda-anturista, joten siivoan pois katalysaattorista juttua. Ilmeisesti ajatukseni harhaili. Edit: Siis korjaan:
Meinaatko että juuri vanhoissa Volvoissa vikakoodi 113 ei oikeastaan kerrokaan lambda-anturista oikeastaan mitään (LH 2.4 ohjaus). Päästötestissä lambda-arvo poikkesi kovasti arvosta 1, se taisi olla tulosteessa 0,707 tyhjäkäynnillä ja  2290 rpm nopeudella 0,673. Muutkin mittausarvot olivat sallittujen rajojen ulkopuolella.
 
Downpipen jälkeen tulee katalysaattori, jonka alussa melko lähellä laippaa muistaakseni ne molemmat lambda-anturin paikat ovat. Toinen taitaa olla sivulle päin ja toinen aika lähellä, ehkä vinosti alaspäin. En ole nyt mökillä ja en pääse katsomaan autoa alakautta. Pieni piru on mielessä, rahastaako erikoiskorjaamo minulta mahdollisen huonolaatuisen lambdan / lambdan liitinten virheen minulta. EDIT: Lambda-anturin pystyy kai testaamaan kolmella tai neljällä eri yleismittaritestillä. Eikö se pitäi sitten tehdä ekana? Onhan tietysti mahdollista, mutta tosi pieni todennäköisyys, että on useampi vika tuolle virhekoodille ja myös niin, että lambda-anturi olisi yksi niistä. 

Turhia osia ei kannata vaihtaa, sanovat kaikki korjaamot yleisesti. Mutta jos autosähkötöissä on korkea velotus halvemmilla alueillakin, niin kyllä niillä hinnoilla turha varaosakin voi tulla halvemmaksi vaihtoehdoksi, jos työn tekee itse tai joku tuttu. Pelkän lambda-anturin vaihto on aika nopsa pikkutyö yhden miehen yleiskorjaamollekin.
En taida nyt sitä korjausaikaa perua. Kirjoittelen lisää myöhemmin miten kävi.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2024, 00:20:54 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #5 : 03.12.2024, 17:29:49 »
Joo ei mitään väliä auton toiminnalle vaikka katti puuttuisi. Ei ole minkäännäköistä valvontaa sille eli ei aiheuta vikavaloa.
 Jos katalysaattori on vaihdettu vikakoodien perusteella niin sit ei ole tiedetty mitä tehdään.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #6 : 03.12.2024, 17:32:33 »
Meinaatko että juuri vanhoissa Volvoissa vikakoodi 113 ei oikeastaan kerrokaan katista oikeastaan mitään (LH 2.4 ohjaus). Kai huono katti tai sen puutekin voisi aiheuttaa tuon ohjausohjelmiston säätävän seokset melko poskelleen. Päästötestissä lambda-arvo poikkesi kovasti arvosta 1, se taisi olla tulosteessa 9,99.
Jep, 113 ei kerro mitään katalysaattorista. Koska lambda putkessa on ennen kattia, LHn kannalta ei ole mitään väliä onko katti kunnossa tai ylipäätään paikallaan (niin kauan kun lambda ei jää ihan putken loppuun). Muistaakseni koodi 113 kertoo pielessä olevasta seoksesta. Syy voikin sitten olla vaikka mitä, esim. imu/pakovuoto, huono ecu lämpöanturi, suuttimet, sytytysosat yms.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #7 : 04.12.2024, 00:47:48 »
Joo ei mitään väliä auton toiminnalle vaikka katti puuttuisi. Ei ole minkäännäköistä valvontaa sille eli ei aiheuta vikavaloa.
 Jos katalysaattori on vaihdettu vikakoodien perusteella niin sit ei ole tiedetty mitä tehdään.

Siinä oli joku halkeama juuri kai molemmissa putkistokokonaisuudenn osissa, down pipen liittymä katalysaattoriin ja katti myös. Itse huomasin toisen vuodon ja se yleiskorjaaja toisen. Liitoskohdassa oli molemissa noista joku reikä. Itse huomasin Volvon ollessa mökillä rampeilla, katsottuani auton alle, sen toisen vuodon. Sitten kun korjaaja huomasi että se oli rikki myös katin päästä, niin hommasin molemmat uudet. Piti mennä kahteen eri pääkaupunkiseudun Motonettiin, joista toisessa oli se down pipe ja toisessa katti. Vuoto ei tullut kovempana äänenäkään autoon,  ja ainakin tyhjäkäynnillä (olin yksin) ramppien alla ei kuulunut vuotoääntä.

Täytyy sanoa, että en muista, miksi en ehdottanut hitsausta eikä korjaajakaan sitä halunnut tehdä. Ei ollut kyse ainakaan virhekoodista 113. Ehkä tajusin, että pakokaasuarvot ovat nyt huonot. Katsastus painoi päälle.
 
Tuolle pikkukorjaamon omistajalle kelpaa minun hommaamani osat. Hänkin tilailee myös joillekin asiakkaille ihan samoista verkkokaupoista osia kuin minäkin.
Jotkut korjaamot, varsinkin tuollainen kalliimmat erikoiskorjaamot, eivät halua ottaa asiakkaalta osia. Hyvä kate pitää saada osista työveloituksen lisäksi. Tulipa mieleen hintaero. Löysin mainitsemani lambda-anturin myös Bilian verkkokaupasta, koska myös Volvon tuotenumero on minulla tiedossa. Hinta oli 303 €. Alin hinta on ollut virolaisessa iparts.fi kaupassa, noin 88€ postikuluineen. Saksalaisissa nettikaupoissa on varmasti kalliimpaa, mutta Bilian hinta on järjetön. Se on varmasti oikeasti tuo sama Bosch, jonka kirjoitin jutun alkuun.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 gl vm. 1993, B230FD farmari 85 kW vikakoodi 113
« Vastaus #8 : 10.12.2024, 00:32:48 »
Lambda on kai laitettu ennen kattia? Siinä tapauksessa ei pitäisi olla isoa eroa jos se on lähellä orkkispaikkaa. Tarvikekatti ei anna vikakoodeja näissä missä ei ole kakkoslambdaa, korkeintaan voi tulla sanomista päästöistä leimalla jos on huono katti. Tuo Valeo Vemo-merkkinen lambda-anturi muutoskappaleella kuulostaa siltä, että se olisi hyvä tarkistuskohde.
OK, olit oikeassa, hyvä !!!

Vika selvisi.
No, lambdan merkki olikin VEMO. Virhe 113 johtuikin siitä lambda-anturista tai liitinten muuttamisesta. Kun maanantaina  eli 9.12.2024 saapui Bosch:n lambda-anturi, ja sen laittoivat paikalleen, ja lisäksi poistivat myös sen ylimääräisen lambdan tukkeena olevan melkoisen vanhan Bosch-lambdan ja sen jättämään reikään laittoivat "tulpan", niin jopa seokset paranivat, vikavalo sammui ja vikakoodi 113 hävisi. Ylimääräinen turha labda-anturi ilman liitosjohtoja olisikin ollut hämäävä ja turha jämä katissa.

Vian korjaus meni takuuseen. Maksoin hiukan lisää kalliimmasta mutta suoraan oikealla liittimellä varustetusta Bosch:sta, niin vika tuli korjatuksi ja takuu käytetyksi. Ajoa tuolla Vemon labdalla oli vain noin 4400 km heinäkuusta -24 alkaen tähän joulukuun alkupuolelle, kuukausissa noin 4,5. Sitten jotain siinä virityksessä hajosi!
« Viimeksi muokattu: 10.12.2024, 00:37:14 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

RallyBaron  Samppasport