Moro,
Tuore Volvon omistaja, joka ihmettelee satunnaisesti, mutta viime päivinä päivittäin ilmenevää raahaavaa ääntä ja kolinaa eturenkaiden alueilla. Volvo V90 T8 2024 Recharge, 20tkm ajettu.
Hitailla nopeuksilla (<50kmh) ajaessa hiekoitetuilla asfalttiteillä on nyt saattanut päivittäin tulla laahaavaa/rahisevaa ääntä ja kolinaa joko vasemman tai oikean eturenkaan alueilta. Laahaava ääni käynnistyy yllättäen ja voimistuu nopeuden kasvaessa, mutta poistuu muutamassa sekunnissa kolinan kera, jonka jälkeen nämä ylimääräiset äänet häviävät. Peruuttaminen ja ajonopeuden nousu ratkaisevat aina akuutin ongelman. Kun tie on luminen, ei tällaista ongelmaa ole ollut. Ajoon, ohjattavuuteen tai ratille tämä tilanne ei tunnu missään ja auto ajaa pehmeästi sekä aivan normaalisti. Kolauksen ääntä voisi kuvailla siten, että kun tämä kuuluu, tulee vaistomaisesti vilkaistua taustapeileihin, että mikähän pultti autosta irtosi.
Eturenkaan otin tänään irti ja silmämääräisesti kaikki näyttää olevan ok - auton nuori ikä huomioiden. Ei ole väljyyttä tai löysyyttä mekaanisissa osissa missään ja kumit jouset hyvässä kunnossa. Hiekkaa on aivan valtava määrä. Nuo kitkat nostavat tosi paljon hiekotusmursketta tieltä ylös ja roiskii sinne tänne.
On hankala todentaa, että missä voisi olla ongelman aiheuttaja, kun tämä mainittu tilanne ilmenee hyvin satunnaisesti - ei väliä ajaako suoraan vai kääntyykö.
Oma veikkaus aiheuttajasta kuitenkin on jarrulevyn ja jarrukilven välinen rako. Kilven yläosassa ja sivussa rako on ihan ok, mutta alhaalla levyn ja kilven välinen rako on todella pieni. Jarrukilvessä on syvennys, joka tekee raon levyyn nähden hyvin pieneksi. Sanoisin ilman mittaustakin, että rako on alle 0,5 cm. Hiekotusmurskeessa on 5mm tai jopa suurempiakin kiviä. Tukivarsien ja muiden mekaanisten osien päällä sen kokoisia kiviä löytyi paljon. Eli, epäilen että sinne rakoon eksyy kiviä, jäävät jumiin ja tekevät muutaman sekunnin edelläkuvattua ääntä ennen kuin putoavat tai murenevat, jonka seurauksena kolina. Tästä voisi kieliä myös raahausjäljet jarrukilvessä siellä kapeimman raon ympärillä.
Soitto Bilian huoltoon ei tuonut nyt sen kummempaa lisäapua. Todettiin, että uudemmissa Volvoissa tuo rako on hyvin pieni. Ja että kivet voisivat olla tähän aikaan vuodesta todennäköinen ongelma. Takajarruilla rako on riittävä ja siellä ongelmaa ei ilmene.
Löytyykö täältä kokemuksia tällaisesta ongelmasta ja sen aiheuttajasta? En poissulje mahdollisuutta siltä, että kyse olisi jostain muusta ongelmasta. Ei millään tohtisi lähteä vääntämään jarrukilpeä, jotta rakoa kasvatettaisiin. Mutta lieneekö muita vaihtoehtoja?