RallyBaron  Samppasport

XC90 T8 mystinen vika

  • 7 Vastauksia
  • 798 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Krüger

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
XC90 T8 mystinen vika
« : 19.01.2025, 23:24:20 »
Moikka,

Auto on nyt käynyt neljällä eri korjaamolla / vianselvityksessä. Kukaan ei ole vielä osannut kertoa missä vika voisi olla. Löytyisikö täällä ideoita, missä vika voisi olla?

Eli auto ei kulje, kun nopeus on +100km/h ja kierrokset yli 2500rpm.
Kun hybridin akkua on mukana, esim Power modella ajaessa auto toimii lähellä normaalia jos nopeus on noin 70km/h ja kierrokset ovat alle 2500rpm.

Korkeammilla kieroksilla autosta puuttuu vääntö kokonaan. Kickdownilla joskus saa kiihtymään muutaman kilometrin, mutta ei paljoa. Kierroksetkaan eivät nouse yli 5500rpm vaikka miten painaa kaasua. Kun sähköä on mukana toimii paremmin, ilman sähköä ei jaksa mennä ja hyytyy useamman kymmenen kilometriä nopeudessa matka-ajossa.

Vikakoodeja ei tule, kun välillä yliahtaa ja välillä aliahtaa.

Ahtopaine anturi / mittari vaihdettu
Turbon by pass venttiili vaihdettu

Muuten tarkistettu:
Turbot
Katalysaattori
ym.


Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 999
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 mystinen vika
« Vastaus #1 : 20.01.2025, 08:42:23 »
Arvaan, että yhdelläkään neljästä korjaamosta ei ollut VIDAa? Sillä minä lähtisin liikkeelle.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 mystinen vika
« Vastaus #2 : 20.01.2025, 08:43:18 »
Moikka,

Auto on nyt käynyt neljällä eri korjaamolla / vianselvityksessä. Kukaan ei ole vielä osannut kertoa missä vika voisi olla. Löytyisikö täällä ideoita, missä vika voisi olla?

Eli auto ei kulje, kun nopeus on +100km/h ja kierrokset yli 2500rpm.
Kun hybridin akkua on mukana, esim Power modella ajaessa auto toimii lähellä normaalia jos nopeus on noin 70km/h ja kierrokset ovat alle 2500rpm.

Siis onko toi vika tullut yht äkkiä vai pikkuhiljaa? Ihan kuin joku softa rajoittaisi tuolla kierroksia, jos kerran toimii ihan normaalista 2500 rundiin saakka. Oletko käynyt ihan Volvon valtuutetuissa vai jossain "joka merkki" korjaamoilla?

Korkeammilla kieroksilla autosta puuttuu vääntö kokonaan. Kickdownilla joskus saa kiihtymään muutaman kilometrin, mutta ei paljoa. Kierroksetkaan eivät nouse yli 5500rpm vaikka miten painaa kaasua. Kun sähköä on mukana toimii paremmin, ilman sähköä ei jaksa mennä ja hyytyy useamman kymmenen kilometriä nopeudessa matka-ajossa.

Vikakoodeja ei tule, kun välillä yliahtaa ja välillä aliahtaa.

Ahtopaine anturi / mittari vaihdettu
Turbon by pass venttiili vaihdettu

Muuten tarkistettu:
Turbot
Katalysaattori
ym.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 mystinen vika
« Vastaus #3 : 20.01.2025, 20:10:10 »
Arvaan, että yhdelläkään neljästä korjaamosta ei ollut VIDAa? Sillä minä lähtisin liikkeelle.

Mikä on VIDA?

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 mystinen vika
« Vastaus #4 : 20.01.2025, 20:17:14 »
Oho. Mun vastaus meni tonne väliin. jonnekin?

Mä jo ihmettelin et mikä muoviämpäri siel palleis nipistelee. No se oli se VIDA.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 999
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 mystinen vika
« Vastaus #5 : 20.01.2025, 20:17:54 »
Vehicle Information and Diagnostics for Aftersales eli diagnostiikka ja tukiohjelma Volvoille.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: XC90 T8 mystinen vika
« Vastaus #6 : 20.01.2025, 21:23:29 »
Vehicle Information and Diagnostics for Aftersales eli diagnostiikka ja tukiohjelma Volvoille.
Eipä VIDAsta(kaan) ole suuremmin iloa, jos vikakoodeja ei ole. Mekaanikon täytyisi ymmärtää jotakin myös livedatasta. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Krüger

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 mystinen vika
« Vastaus #7 : 20.01.2025, 21:32:50 »
Vika tuli kertalaakista.

Auto loppuu kulkemasta kun kaasua painaa enemmän. Eli vika liittyy kaasun painamiseen jotenkin. Pintakaasulla auto menee hyvin tuohon 2500-3000 kieroksille saakka ja jaksaa vetää Power modella kun on sähköä mukana. Ilman sähköä ei jaksa lähtee kovasti vaan joutuu painamaan kaasua enemmän, että saa kulkemaan auton eteenpäin.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin ensimmäinen remmiturbo ottaa johonkin 2500rpm saakka ja sen jälkeen tulee tämä pakokaasuahdin, joka ei väliä tässä tapauksessa tehoja ulos.

Tänään ajelin eri modeilla, esim. Hybrid, niin ei jaksa mennä yhtään samalla tavalla kuin power modella.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron