Futurez  Kulkukoira

D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys

  • 23 Vastauksia
  • 3644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #15 : 01.11.2024, 14:55:23 »
Tuota pölyongelmaa on ratkottu ihan kuluttajariitalautakuntaa myöten, kun uusi auto vuotaa pölyt matkustamoon. Sinulle on sattunut hyvä yksilö, kun muilla eivät edes lisälipareet ole poistaneet ongelmaa.

No miten kuluttaja-asiamies ratkaisi tuon riidan?

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #16 : 01.11.2024, 17:28:00 »
No miten kuluttaja-asiamies ratkaisi tuon riidan?

"Lautakunta suositti yksimielisesti, että myyjäliike antaa ostajalle 2 500 euron hinnanalennuksen ja 30 euron vahingonkorvauksen."

https://www.is.fi/autot/art-2000008260587.html
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Larssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #17 : 04.11.2024, 15:18:22 »
Vähän jo rönsyilee, mutta Volvoandy siirryit ilmeisesti diesel V90CC:stä bensahybridi XC60:een. Miten koit erot tiloissa, ajettavuudessa ja käyttökustannuksissa? Muutkin tietysti saa mielellään kommentoida.

Itsellä varmaan ajojen kannalta tuo bensahybridi olisi järkevin, mutta jostain syystä itsellä tuo Cross Country himottaa kovasti ja siihen ei plugarivoimalinjaa saa. Ehkä sekin vaikuttaa että aina on ollut farmariautoja omistuksessa. Tuossa CC:ssä yhdistyisi parhaiten farkun tilat, kunnon maavara sekä ajettavuus. Toki XC60 on hieno auto, mutta hieman siinä saa takatiloissa ja varsinkin tavaratilan koossa tinkiä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #18 : 04.11.2024, 20:56:12 »
Vähän jo rönsyilee, mutta Volvoandy siirryit ilmeisesti diesel V90CC:stä bensahybridi XC60:een. Miten koit erot tiloissa, ajettavuudessa ja käyttökustannuksissa? Muutkin tietysti saa mielellään kommentoida.

Itsellä varmaan ajojen kannalta tuo bensahybridi olisi järkevin, mutta jostain syystä itsellä tuo Cross Country himottaa kovasti ja siihen ei plugarivoimalinjaa saa. Ehkä sekin vaikuttaa että aina on ollut farmariautoja omistuksessa. Tuossa CC:ssä yhdistyisi parhaiten farkun tilat, kunnon maavara sekä ajettavuus. Toki XC60 on hieno auto, mutta hieman siinä saa takatiloissa ja varsinkin tavaratilan koossa tinkiä.

XC90 onkin V90 veroinen tiloiltaan. XC60 on V60 kokoa
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #19 : 05.11.2024, 17:30:25 »
Vähän jo rönsyilee, mutta Volvoandy siirryit ilmeisesti diesel V90CC:stä bensahybridi XC60:een. Miten koit erot tiloissa, ajettavuudessa ja käyttökustannuksissa? Muutkin tietysti saa mielellään kommentoida.

Itsellä varmaan ajojen kannalta tuo bensahybridi olisi järkevin, mutta jostain syystä itsellä tuo Cross Country himottaa kovasti ja siihen ei plugarivoimalinjaa saa. Ehkä sekin vaikuttaa että aina on ollut farmariautoja omistuksessa. Tuossa CC:ssä yhdistyisi parhaiten farkun tilat, kunnon maavara sekä ajettavuus. Toki XC60 on hieno auto, mutta hieman siinä saa takatiloissa ja varsinkin tavaratilan koossa tinkiä.
Kyllä tuo V90CC:stä pois siirtyminen mietitytti aika pitkään ja olihan se ihan loistava auto, ikävä kyllä jäi viimeistä Volvon dieseliä. Haldex-neliveto jne todella hyvä talvikeleissä ja tuli sillä ihan tahallaan melkein umpihangessakin kokeiltua... Oli omasta mielestä kyllä aika taloudellinen kokoonsa nähden, meni jopa alle 5 litraa matka-ajossa (muistaakseni ennätys oli 4,7L). Tilojen puolesta V90 ja CC ovat kyllä paljon suuremmat kuin V60 ja XC60. V60sta pidän todella matalana autona joten sen plugareita enkä oikeastaan V90kään plugareita juuri katsellut. Meillä oli V90CC:stä ennen BMW X3nen joten siirtymä samaan koriin/kokoluokkaan tuntui sen takia järkevämmältä ja lapset jo niin isoja/aikuisia ettei tilaa sinällään enää tarvi. V90CCseen mahtui koirahäkit ihan pitkittäinkin ja sama häkki meni XC60seen vain poikittain eli sekin aika hyvin kertoo tuosta takakonttitilasta jo. Koira kököttää nykyään valjaissa ja turvavöissä takapenkillä (keskikokoinen welssi/springerspanieli). Ajettavuuden puolesta molemmat erittäin hyviä, V90CC meni maantiellä kuin juna ja se alusta oli ihan perus lehtijousilla jne, erittäin sivistyneen oloinen ja "luihakka kartanomeininki". Otti pomput/töyssyt nöyrästi ja XC60 on vähän kiikkerämpi, kun on korkeampi ja omamassaa hieman enemmän, mutta olen siitäkin tykännyt kyllä. Molemmissa käytössä olleet kitkarenkaat eli ne kyllä lisäävät ajomukavuutta ja ovat erittäin hiljaiset. Etutilojen suhteen ei voi juuri vertailla, XC60ssa ajoasento luonnollisesti ollaan hieman korkeammalla ja autoon meneminen on mukavan vaivatonta. V90CC:ssä on aika iso kääntösäde eli XC60 on siten näppärämpi, mutta ei CCkään liian isolta tuntunut. Käyttökustannusten osalta V90CC n. 700€ käyttövoimaveron osuudella ajellaan nyt reilu 1/3 koko vuoden ajoista, mutta olihan väliraha nykyiseen melko iso eli se käyttökulujen vertailu on jälkikäteen vain jossittelua... Sama tekniikka periaatteessa polttomoottorin perushuoltojen suhteen eli öljynvaihdot jne osat/tarvikkeet käytännössä samat. V90CC kulutti n. 70tkm ajoilla 6,87L/100km ja nykyinen plugari n. 2,5L vähemmän satasella eli siinä se isoin ero kyllä tulee. Vakuutukset molemmissa käytännössä ihan samaa luokkaa. Jarrut varmaan ovat olleet V90CC:ssä kovemmalla (kun XC60ssa voi käyttää sähköajossa B-vaihdetta ja myös polttomoottoriajossa jarruttaa ihan ok tuo sähkömoottorivaihde) eli teetin siihen 1 kerran täyden jarruremontin ja seuraavalle omistajalle jäikin sitten erittäin hyväkuntoinen menopeli. XC60ssa ei ole ollut sen erad-voimansiirron pikkuvian ohella mitään muuta isompaa eli varsin luotettava tuokin on tuntunut olevan. 120tkm huolto tulossa nyt joulukuussa ja sitten helmikuussa pitää laitattaa 5v kohdilla jakohihna. Sen jälkeen pitäis olla aika edullista ajelua monta vuotta.
Kattelin mielenkiinnosta edellisen ykkösauton eli tuon V90CC tietoja trafilta ja näyttäis olevan seuraava katsastus vasta 04/2026 ja varsin vähän ajettu siitä mitä meiltä lähti 02/2023 vaihtoon eli vain reipas 18tkm oli 04/2024 katsastukseen ajeltu eli olisko nyt jotain 195tkm mittarissa (meiltä lähtiessä oli n. 171tkm) ja siitä on nyt kohta 3sen vuotta, kun vaihdettiin.
Työkaveri vaihtoi melko vasta V60CC D4sen eli sitäkin kannattaa miettiä, jos haluaisi pitää vielä dieselin mikäli on paljon ajokilometrejä vuodessa ja kovasti on tykännyt. Sehän on vähän kuin V90CC:n ja XC60:sen välimuoto, jos ei ota huomioon tuota voimalinjaa/käyttövoimaa... Bensana noita on kyllä tosi vähän ja omasta mielestä ne kevythybridit ovat vähän niin ja näin, mutta varmaan nekin kyllä ovat ihan ok. Hinnan puolesta nuo kevythybridit voivat varmaan uudempana käytettynä olla kalliimpia kuin aiempi perusdiesel tai joku ihan ok kohtuukilsoilla oleva "aito plugari". Ite ottaisin kuitenkin plugarin suunnilleen 2020/21 jolloin niissä on tehty jo ohjelmistopäivitykset mikäli huollatettu merkkiliikkeissä sekä on tuolla akun koolla jotain pientä merkitystä. Lataamattakin menee ihan kohtuudella n. 7L molemmin puolin eli ei ole ainakaan meidän yksilö mitenkään kovin janoinen. Ollut vähän yllätys tuo, että menee kohtuu vähällä vaikkei aina latailisikaan. Ei ole mikään itselataava Toyota, mutta jossain siellä välimaastossa kuitenkin eli kyllä tuossa T8:ssa ihan kelpo tuo taloudellisuuskin on.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2024, 17:36:31 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Larssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #20 : 06.11.2024, 11:49:59 »
Kiitos tosi paljon kun jaksoit vastailla, juuri tällaista käyttäjälähtöistä tietoa ja vertailua olen etsiskellyt! 

Poissa Heimo Paila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #21 : 10.02.2025, 20:48:36 »
Liekö jo myöhässä alottajan kannalta mutta kommentoinpa nyt minäkin kun tämän ketjun löysin.
About 4v/100tkm huristelin edellisellä, ruotsista laivatulla -18 V90d4 nelikolla. Vetarin ja laturin sain siitä napsahtamaan, muita vikoja ei ollu. Riittävästi nuissakin mutta kovasti tykkäsin. Nyt toukokuusta alla -21 v90b4awd kusivärkki, pitää koputtaa puuta, hyvin on toistaseksi menny. Suurin jännitys itellä tässä tuoreessa oli tuota ureakeksintöä kohtaan mutta, -35 pakkasista huolimatta on ensimmäisestä talvesta selvitty, tähän mennessä, yhtä ohimennyttä ureavikavalon polttoa lukuunottamatta(sulattelu riitti valon hävitykseen). Sähköpuolessa ei mitään hämminkiä. Auto viettää aikansa täälä napapiirin pinnassa pihalla, sillontällöin saan halliin yöksi pesua, sulattelua/kuivattelua varten.
B4<->d4 eroa en normi ajossa juurikaan huomaa, start/stop toimii aavistuksen jouhevammin ja liikkeelle lähtö valoista ehkä vähän rivakampaa tällä sähköavusteisella. Kulutus kompuutterin mukaan muutaman desin vähemmän satasella. Fiilispohjalta samanlaisia autoja aika pitkälti. Itse päädyin b4:een kun en uskalla nuihin lataus ja sähköperävehkeisiin sotkeutua, ja käyttö semmosta ettei niistä mitään apua olisi muutenkaan. Nelikko oli ainoa vaihtoehto, D4:a ei oikein sopivia ollut enää tarjolla ja omasta mielestä sain kohtuu kaupat sovittua niin ajattelin että kokeillaan nyt ”riskillä” tämmöstäkin vispilää. Mieluinen on ollu. Eniten ihmetyttää tuo päästö ja sitäkautta veropuoli näitten verrokkien kesken siittä on kysymys ollu mielessä jo pitemmän aikaa. Jos joku osais tämän mulle kertoa niin olisin kiitollinen: Miten nuita mitataan, luokitellaan ja mikä on logiikka kun edellinen d4 peruskiisseli oli päästöluokkaa C 129g/km ja tämä uudempi ekotykki, kusiruisku, maapallonpelastavahybridi on mallia E 158g/km? Kulutus pienempi mutta päästöt ja ennenkaikkea verot isommat?  :idiot2: Noh, lunta on kyllä pikkusen vähemmän pihassa ku viimetalvena että kai ne insinöörien ja verottajan laskelmat paikkansa pitää?
V70, XC90D5, V90D4awd, V90B4awd

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #22 : 11.02.2025, 17:08:14 »
Liekö jo myöhässä alottajan kannalta mutta kommentoinpa nyt minäkin kun tämän ketjun löysin.
About 4v/100tkm huristelin edellisellä, ruotsista laivatulla -18 V90d4 nelikolla. Vetarin ja laturin sain siitä napsahtamaan, muita vikoja ei ollu. Riittävästi nuissakin mutta kovasti tykkäsin. Nyt toukokuusta alla -21 v90b4awd kusivärkki, pitää koputtaa puuta, hyvin on toistaseksi menny.

...

 Miten nuita mitataan, luokitellaan ja mikä on logiikka kun edellinen d4 peruskiisseli oli päästöluokkaa C 129g/km ja tämä uudempi ekotykki, kusiruisku, maapallonpelastavahybridi on mallia E 158g/km? Kulutus pienempi mutta päästöt ja ennenkaikkea verot isommat?  :idiot2: Noh, lunta on kyllä pikkusen vähemmän pihassa ku viimetalvena että kai ne insinöörien ja verottajan laskelmat paikkansa pitää?

Oma arvaukseni: vanhemman volvon kulutus on mitattu vielä vanhalla NEDC-mittaustavalla, uudempi WLTP:llä.

https://tekniikanmaailma.fi/uusi-autoverolaki-astuu-voimaan-syyskuun-alussa-nain-wltp-paastomittaus-muuttaa-veroa-autoa-ostavan-on-oltava-tarkkana/

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #23 : 11.02.2025, 18:58:45 »
Oma arvaukseni: vanhemman volvon kulutus on mitattu vielä vanhalla NEDC-mittaustavalla, uudempi WLTP:llä.



Se on just näin esim. omassani v60 D4 2020 on tarjolla kaksi eri g/km lukemaa 122 NEDC = 150 WLTP.

 

KL-varaosat  Race.fi