Proturbo  Autodiagnoosi

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 695 Vastauksia
  • 342718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #690 : 13.03.2025, 14:25:36 »
Vähän ohi aiheen kysymys mutta olikos noissa ambulanssi 240:ssä alumiinista taka-akselia vai muistelenko ihan höpöjä? Ja kellään tietoa mitä semmonen painais vs. normi 240 perä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #691 : 13.03.2025, 20:39:48 »
Vähän ohi aiheen kysymys mutta olikos noissa ambulanssi 240:ssä alumiinista taka-akselia vai muistelenko ihan höpöjä?
Ei ollut ainakaan omassa lanssissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #692 : 14.03.2025, 10:41:43 »
Vähän ohi aiheen kysymys mutta olikos noissa ambulanssi 240:ssä alumiinista taka-akselia vai muistelenko ihan höpöjä? Ja kellään tietoa mitä semmonen painais vs. normi 240 perä.

Olen joskus lukenut että noissa ambulanssi 245 olisi tehtaalta alumiininen takaakseli mutta oli heikompi 1030 vastaava eikä 1031 grupp A graalin malja. Täys mutuilua niin voihan se olla että on aikonaan vaihdettu ambulanssi käytössä tilalle perus perä jos siellä semmoinen  ???

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #693 : 14.03.2025, 11:36:03 »
Okei eli ne kevennyshaaveet voidaan unohtaa  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 615
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #694 : 14.03.2025, 14:40:02 »
Mulla on ollut molemmat , 1030 alumiinikeskiöisen akselin paino on muutamia kiloja vähemmän kun kokorautaisen . Paino tulee irrotettavista akseliputkista jotka vastaa mitoitukseltaan normiakselia lisättynä laippoilla millä kiinni alumiinikeskiössä .
VMS 1031 akseli on rakennettu halkaisijaltaan paksummista ,ohuesta, akseliputkista  ,ohuimmista korvakerakenteista ja ulkopään laakeripesista sekä jarrusylintereiden kiinnitysrakenteista ,kaikki nämä ohutta kromimolybdeeniä ,kokoonsa nähden tosi kevyet . Muistaakseni painoero vakio 1031:seen oli n.17kg .
Vielä erona se ,että 1030  sivuputket on suoralla laipalla kiinni alukeskiössä . 1031 akseliputken laipat koneistettu " vinoon "  takapyörissä oli 1,5 astetta campperia . Näissä perissä oli erikoisesti koneistettu vetoakselin spoori joka mohdollisti tuon 1,5 asteen  linjaeron.


Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #695 : 18.03.2025, 20:37:17 »
Olen joskus lukenut että noissa ambulanssi 245 olisi tehtaalta alumiininen takaakseli mutta oli heikompi 1030 vastaava eikä 1031 grupp A graalin malja. Täys mutuilua niin voihan se olla että on aikonaan vaihdettu ambulanssi käytössä tilalle perus perä jos siellä semmoinen  ???
Oma mutu aiheeseen on se, että toi alumiini 1030 voi löytyä joistain ~80vm diiseli 240.

 

Carcom Oy  Elekma