Proturbo  Autodiagnoosi

Auttajat tien päällä

• 7 Vastauksia
  • 1514 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Auttajat tien päällä
« : 06.11.2024, 17:18:24 »
Tänään hakiessani uutta tiilikeulaa kotikonnuille Helsingistä itään alueelta, niin sattui sellainen pieni päänraavintatuokio motarin varrella. Lähdin syöttään keulaa kohti Päijät Hämettä, kun täydestä motarilaukasta (huimat 100 km/h) koneesta veto pois kuin leikattuna. Auto pientareelle ja konepelti huoltoasentoon ja vianetsintään.
Kipinää lähdin oireiden perusteella tarkastamaan ja hyvä kun katsoin, jokainen tulppa oli käsin ilman avainta auki kierrettävissä. Niitä kiristellessä takamaastoon toppasi joku "paikallinen?" rahtari ja oli oikein Volvohenkinen, kun ei kehdannut olla ajamatta ohi Vanhasta pulassa olevasta Volvosta.
Tsekattiin kipinä ja auttaja huomasi siinä sivussa melkein tyhjän bensiinisuodattimen. No tämänkin yksilön bentsiinimittari elää ihan omaa elämäänsä, siinä uskossa olin ja oli myyjäkin, että vielä olis ollut parikyt litraa menovettä tankissa. Kilometri olisi ollut mittarille, johon ajattelin muutenkin varmuudeksi poiketa. Myyjällä oli kuitenkin ollut tilanteita päällä ja auton perästä kaivoin viiden litran pänikän vuosikertamenovettä. Pari piiitkää starttia ja konehan kävi taas. Matka jatkui ihan ok ja perille pääsin tankkauksen jälkeen.

Eniten lämmitti tuo tien päällä auttamaan pysähtyneen henkilön toiminta ja avuliaisuus, kaikki eivät edelleenkään aja ohi torvet soiden ja partaansa nauraen. Isot kiitokset sinulle kuka olitkaan.
145 -70, 240 -88, 740 -87, V40 -04

Paikalla oh6dd

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Auttajat tien päällä
« Vastaus #1 : 07.11.2024, 21:19:41 »
Hienoa, että teiden ritareita vielä on! Useimmat ajaa ohi eikä kiinnosta pätkääkään.

Itsellä sammui auto kerran kesken ajon 78-tiellä Pudasjärvellä. Rullasin hetken suoraa tietä loivaan ylämäkeen ja vedin tien sivuun niin paljon kuin pystyin. Siinä kun ihmettelin ettei auto käynnisty niin taakse pysähtyi hyvän matkan päähän armeijan vihreä kuorma-auto. Varusmies tuli tutkimaan voisiko auttaa. No ei ollut oikein mitään tehtävissä mutta olihan se hieno ja arvostettava teko. Nostan hattua!

Hetken päästä selvisi, että näitä intin kuorma-autoja olikin sitten lopulta kymmenkunta, jotka olivat kaikki pysähtyneet kun kerran johtoauto oli pysähtynyt. Joku kapiainen tuli hetken päästä tuohtuneena ja haukkui meikäläisen pystyyn kun olin tämmöseen paikkaan pysähtynyt.  Ihan niin kuin olisin voinut itse valita minne se auto sammui. Ja sekin oli varmaan mun vika, että koko intin autoletka oli pysähtynyt. Ohi pääsi kuitenkin ilman mitään ongelmaa mikä hetken päästä tuli todistettua. Meitä on moneen junaan  :idiot2: Arvoitukseksi jäi millaset kehut se varusmies mahtoi saada.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #2 : 07.11.2024, 21:47:58 »
Olisit kiskassu sitä kantapeikkoo käkättimeen. Niitä ei tarvii kuunnella yhtään siviilissä.
Sitten ois voinu pyytää sitä ajamaan sen sun autos parempaan paikkaan sillävälin kun odottelisit paikanpäällä. :idiot2:

Siellä puolustusvoimissa on edelleen nykyäänkin suojatyöpaikkoja varsinkin vanhemmalle porukalle.
Nehän on aina oikeessa. :uglystupid2:
Tosipaikan tullen niistä ei olis mitään hyötyä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 07.11.2024, 22:24:13 »
Noh noh, noita käkättimeen vetäjiä on tullut itselläkin vastaan mutta aina kannattaa myös miettiä mikä se vastapuolikin voi olla, saattaa löytää itsensä äkkiä tuutilullaa asennostakin..  :D

Paikalla oh6dd

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 07.11.2024, 22:44:30 »
Kyllähän tosta kiivaampi mies olis voinu vetästä herneen aika syvälle. Ite en jaksanut provosoitua. Oli mielessä vaan päästä jatkamaan matkaa. Volvon tiepalvelulle täysi kymppi erinomaisesta palvelusta. Auto hinattiin Kuusamoon minne olin muutenkin matkalla ja ilmaisella sijaisautolla ajelin pari päivää.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #5 : 07.11.2024, 22:48:03 »
No enhän mä oikeesti niin tyhmä ole että alottaisin kahakan mutta toiseks en kyllä äänenpainossa jää ja sanon miten asiat on enkä jää hyssyttelemään.

Ei tässä iässä enää jaksa kuunnella paskanjauhantaa eikä kumarrella kuvia. Ei tarvi.
Jätän sen homman nuorempien murheeks. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 07.11.2024, 23:20:49 »
Joo kyllä itsekkin mielummin poistuu paikalta, vaikka harrastuksen kautta olisi vara jäädäkkin, välillä vaan pitää vetää henkeä rauhallisesti ja syvään näiden pään aukojien kanssa.
Hienoa että näitä auttajiakin löytyy. Itse osuin tässä taannoin onnettomuuspaikalle ja seuraava joka pysähtyi niin alkoi aukomaan päätä että tämä piennar alue ei ole mikään pysäköinti paikka, oma autoni oli hätävilkut päällä pientareella ja hänen mukaan hän ei mahdu tuosta ohittamaan  :idiot2:
Totesin vain että suksi v...n ja sulla on autossas kääntyvät etupyörät, seuraava joka pysähtyi olivat taas ulkomaan tulokkaita jotka kysyivät kohteliaasti onko avun tarvetta, kiitin ja totesin että pärjätään kyllä.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #7 : 28.03.2025, 09:11:33 »
Meno on niin hektistä ja vauhti kova että varmaan vaikea pysähtyä auttamaan. Ei ole kyllä kukaan raivonnutkaan kun olen joskus ollut pelti auki tai kanisteri kädessä.

Armeijan osasto otti kyllä ison riskin kun pysähtyi, ilmeinen väijytys tuommoinen
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

RallyBaron  Samppasport