Autoracing  KL-varaosat

S90/960 käyntilämpötila

  • 4 Vastauksia
  • 1618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vulva Royale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
    • S90 Royal
S90/960 käyntilämpötila
« : 06.02.2012, 19:10:09 »
Torstai-aamuna töihin lähtiessä moottorin lämpötilan nousu ei pysähtynyt. Yritin vääntää puhalluksen ja lämmöt matkustamoon täysille, mutta kylmää ilmaa pukkasi. Ei muuta kuin tien sivuun ja hinausauto vakuutusyhtiön piikkiin. Taisi tuona aamuna riittää asiakkaita, kun tunnin sanovait auton tulon kestävän. Tunnin päästä noutaja tuli ja auto pajalle. Kuski ihmetteli pitkää autoa. :)

Tänään töiden jälkeen hain auton pois, termostaatti vaihdettu, koeajettu ja kuulemma hyvin pelaa. Helpotuksesta huokaisten maksoin laskun ja lähdin kotimatkalle. Hyvinhän se tuntui muuten pelaavan, mutta OBD-väylästä luettu moottorin lämpötila on mielestäni hieman korkea, 95-96 astetta. Aiemmin pakkasilla lämpötila on pyörinyt 83-85 asteen tietämillä ja kesälläkin alle 90:ssä. Auton mittariston lämpömittarin neula on kyllä suunnilleen keskellä. Pitäisikö tuosta olla huolissaan?



Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: S90/960 käyntilämpötila
« Vastaus #1 : 06.02.2012, 21:18:50 »
Kysyitkö kummanko termarin sinne vaihtoivat 88/92 ? 
Seilaako lämpö, enemmän kuin asteen verran ? Jos se pysyy kiltisti siinä 96:ssa, niin se ei vielä vaurioita konetta ja pelivaraakin vielä jää.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Vulva Royale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
    • S90 Royal
Vs: S90/960 käyntilämpötila
« Vastaus #2 : 07.02.2012, 23:24:22 »
Enpä tullut kysyneeksi, mutta kaipa tuo on selvää että ysikakkonen siellä on. Normaalissa ajossa lämpö näyttäisi pysyvän 94 ja 95 välissä, risteyksissä ja valoissa saattaa nopeasti käväistä 98:ssa. Auton omasta mittarista tuota ei tosiaan edes huomaa, joten kaipa tuo on Volvon sallimalla alueella.

Jännästi muuten pysyy lämpömittarin neula aika lailla samassa kohtaa ~80-98 asteessa. Keskiasento on ilmeisesti säädetty osoittamaan normaaleissa rajoissa oleva lämpötila ja kun mittari siitä poikkeaa, on lämpötila selvästi pielessä.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90/960 käyntilämpötila
« Vastaus #3 : 08.02.2012, 01:11:10 »
Ihan normaali on jos lämpömittari pysyy just eikä melkein keskellä.

Tässä on vain yksi lämpöanturi koneessa jota Motronic 4.4 moottoriohjainlaite lukee (1996-> OBD2) ja sieltä menee tieto eteenpäin mittarille, eli ECU ohjaa mittaria.

Audissa ihan sama homma, mittari seisoo 90astetta vaikka koneen lämpötila OBD2 lukijalla on moottoritiellä 103astettakin.

4 koppa Golf 1,9TDI:ssäkin oli about sama homma.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Vulva Royale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
    • S90 Royal
Vs: S90/960 käyntilämpötila
« Vastaus #4 : 29.02.2012, 22:14:06 »
 Useamman otoksen perusteella 104 astetta on flektin käynnistymislämpötila.

 

Samppasport  Futurez