Race.fi  Puotilan autokorjaamo

P2R Kolahdus kääntäessä oikealle

  • 6 Vastauksia
  • 597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nxt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
P2R Kolahdus kääntäessä oikealle
« : 04.04.2025, 23:34:22 »
Noniin eli, kääntäessä oikealle ratin kääntöliikkeen pysähdyttyä nopeasti kuuluu ikävä kolahdus vasemmalta puolelta edestä jos moottori kylmä. Oikealle pystyy kääntämään ilman kolahdusta jos ratin kääntöliikkeen lopettaa todella varovasti ja vasemmalle kääntäessä ei kolahtele vaikka kuinka olen yrittänyt. Tämä vaivannut jo n.1,5-2v(koko auton omistusajan) ajan mutta nyt talviunilta ottamisen jälkeen mielestäni mennyt huonompaan suuntaan ja olisi aika ehkä tätä seuraavaksi alkaa miettimään että mikä homma?

Alustasta ei muuten mitään kolinoita tai ylimääräisiä ääniä, ainakaan mikä korviin pistäisi erityisemmin, koiranluut ja yläpään laakerit vaihdettu, ei tämän kolahduksen takia.

Katsastuksetta ilman mitään sanomista läpi viikko sitten. Ajon aikana oireista minulla hieman ristiriitainen olo, kokoajan sellainen tunne että jossain ehkä joku hassusti tai jossain päin alustassa jotain väljää. Mitään suoraa oiretta ei ole mutta jotenkin auto vain tuntuu hieman ehkä kummalliselta/löysältä vaikka alusta on jämäkkä. En ole kyllä ajanut 2 viikkoa kauempaa kyseisellä autolla kuin viimeksi vähän vajaa vuosi sitten että sehän voi siitäklin johtua.

Myös rattiakselista kuuluu "narahdus" tietyssä ratin kulmassa(10-30° oikealle käännetty, myös jos ratti tässä kulmassa vasemmankautta kierretty) jos rattin korkeudensäätö asetettu tietyn pisteen yläpuolelle. Rattia laskemalla tämnä ääni katoaa ja tuskin on samaa sarjaa.

Mitä lähteä tutkimaan seuraavaksi? Itse epäilen vahvasti hammastankoa tämän lämpötilavaihtelun takia, ei tarvitse 5min kauempaa moottorin käydä niin kolahtelu loppuu. Onkohan tässä siis edes muuta vaihtoehtoa kuin hammastanko???

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: P2R Kolahdus kääntäessä oikealle
« Vastaus #1 : 15.04.2025, 07:43:52 »
 :-\Mä ajattelin nopeasti että joku tukivarren pusla rikki tai jopa jousi poikki juuresta ja mennyt katsurilta ohi, väljää pitäisi sinnikkäästi etsiä sieltä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: P2R Kolahdus kääntäessä oikealle
« Vastaus #2 : 19.04.2025, 18:55:09 »
Vähä samanlaiset kolinat mulla V70:ssä. Tukivarren pusla näytti revenneen ja keräilen motivaatiota tukivarren vaihtoon.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: P2R Kolahdus kääntäessä oikealle
« Vastaus #3 : 19.04.2025, 23:09:02 »
Onko siinä poikittainen tukivarsi moottorin yli? Jos on niin kiristä pultit - mulla etsittiin muutama vuosi sitten kolahdusta pitkään ja varttikierros kireemmälle lopetti kolahdukset.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: P2R Kolahdus kääntäessä oikealle
« Vastaus #4 : 20.04.2025, 07:34:39 »
Onko siinä poikittainen tukivarsi moottorin yli? Jos on niin kiristä pultit - mulla etsittiin muutama vuosi sitten kolahdusta pitkään ja varttikierros kireemmälle lopetti kolahdukset.
Ne puslat sen tangon päissä maksaa jotain 16€ kpl vaikka moponetissa. Uusin omaani kun oli niin löysät että edestäpäin kun kämmenellä tönäs niin niiden joustovara loppu ja kuulu kolahdus.
Moottorin ylätukihan on siinä tangossa kiinni ja kun moottori pyrkii kiertymään eri tilanteissa niin kolautti.
Ei kolise enää kun ne vaihto.
Siisti pikku jopi.

Jos ne on löysät niin eihän se poikkitukikaan toimi niinkuin on tarkoitettu. Siis jäykistä koria kaarteissa.

Ei välttämättä kysyjän auton vaiva mutta tulihan mieleen tuosta edellisestä.
https://www.motonet.fi/haku?q=184611.%20184612
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: P2R Kolahdus kääntäessä oikealle
« Vastaus #5 : 20.04.2025, 11:02:31 »
Ne puslat sen tangon päissä maksaa jotain 16€ kpl vaikka moponetissa. Uusin omaani kun oli niin löysät että edestäpäin kun kämmenellä tönäs niin niiden joustovara loppu ja kuulu kolahdus.
Moottorin ylätukihan on siinä tangossa kiinni ja kun moottori pyrkii kiertymään eri tilanteissa niin kolautti.
Ei kolise enää kun ne vaihto.
Siisti pikku jopi.

Jos ne on löysät niin eihän se poikkitukikaan toimi niinkuin on tarkoitettu. Siis jäykistä koria kaarteissa.

Ei välttämättä kysyjän auton vaiva mutta tulihan mieleen tuosta edellisestä.
https://www.motonet.fi/haku?q=184611.%20184612

Mihin malliin nuo sopii? S60 D5 ’02 malliin motonet sanoo, ettei käy tähän autoon.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: P2R Kolahdus kääntäessä oikealle
« Vastaus #6 : 20.04.2025, 14:55:32 »
Kato omaa autoosi jos siellä sellaset on niin kyllähän ne sopii. En tosin tiedä diesel mallista mutta ...
Silmä käteen ja katto.

Kahtelin intherneetistä konehuoneen kuvia niin kyllä siellä disukassa tommoset on.
Aeromotorsin mukaan sopii. https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/d5/moottori/moottorin-tyyny?of=m4696;t16110;s10638

Ei tohon motonettiin kannata aina niin vakavasti suhtautua. Monesti niitä on joutunut valistaan. ;D
« Viimeksi muokattu: 20.04.2025, 15:11:36 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

RallyBaron  Samppasport