Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC60 Plugin Hybrid MY25 lisälämmitin

  • 6 Vastauksia
  • 959 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mella

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
XC60 Plugin Hybrid MY25 lisälämmitin
« : 11.04.2025, 12:40:17 »
Onko asiantuntijoilla tietoa kyseisen automallin Volvo-sovelluksella käynnistettävän lisälämmittimen sähkötehosta ja lämmittääkö tämä kabiinin lisäksi myös moottorin veden?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2025, 12:43:47 kirjoittanut Mella »
XC60 Plugin Hybrid 2025,   V70  2005,
Amazon 122 Sport B20 1969
PV544 B18                  1965
PV444 B14                  1954

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14949
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC60 Plugin Hybrid MY25 lisälämmitin
« Vastaus #1 : 11.04.2025, 15:43:54 »
Tehosta en osaa sanoa mutta taitaa olla EU:n säädösten mukaan moottorin lämmitys kielletty joten sekin lämmitin on vain sisätiloille ei moottorille.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Plugin Hybrid MY25 lisälämmitin
« Vastaus #2 : 12.04.2025, 12:15:02 »
5 kW on jäänyt mieleen, mutta nopea googlailu ei vahvistanut tätä oikeaksi tai vääräksi. Kuulostaa kuitenkin järkevältä.

Poissa Mella

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Plugin Hybrid MY25 lisälämmitin
« Vastaus #3 : 14.04.2025, 05:12:40 »
Tehosta en osaa sanoa mutta taitaa olla EU:n säädösten mukaan moottorin lämmitys kielletty joten sekin lämmitin on vain sisätiloille ei moottorille.
Lukisin mielelläni lisää tuollaisesta EU-säädöksestä ja milloin sellainen on astunut voimaan. Polttomoottoreitahan on esilämmitetty kautta aikojen aina nuotiosta ja hiilipadasta moottoriöljyä lämmittäviin sähköisiin pintaelementteihin.
XC60 Plugin Hybrid 2025,   V70  2005,
Amazon 122 Sport B20 1969
PV544 B18                  1965
PV444 B14                  1954

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: XC60 Plugin Hybrid MY25 lisälämmitin
« Vastaus #4 : 14.04.2025, 16:55:08 »
Olen aiheen tiimoilta pelkkä amatööri, jos edes sitä, mutta olen antanut itseni ymmärtää että esilämmitystä ei ole kielletty mutta jos moottoria esilämmitetään, niin siitä aiheutuvat päästöt lasketaan auton päästöihin jollain kierolla kaavalla.


Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: XC60 Plugin Hybrid MY25 lisälämmitin
« Vastaus #6 : 14.04.2025, 19:57:11 »
Taitaa mennä hieman ohi aloittajan autosta, mutta omasta -20 vuosimallin dieselistä tuota lisälämmittimen toimintaa tutkin aikoinaan testerin kanssa. Nollakelillä ja pikkupakkasillakin moottorin lämpö oli lämmityksen jälkeen selvästi ylempänä kuin ulkolämpö, mutta ehkä jostain -5-10c pakkasista kylmemmällä kelillä moottori ei enää lämmennyt ollenkaan. Nestekiertoa ohjataan magneettiventtiilillä joko pelkästään sisäkennolle tai sitten ns. täydelle kierrolle jossa moottorikin on mukana.

Oma tulkinta asiaan on että tuo lämmittimen lyhyt 30min käyntiaika (vs. vanhempien 50min) on se rajoittava tekijä koska ohjaus on selvästi tehty mukavuus edellä eli sisätilat lämmitetään ensin tavoitelämpöön ja moottori saa osansa vasta sen jälkeen. Tähän asti ei sitten vaan kovemmilla pakkasilla ikinä päästä. Eli ei sitä moottorin lämmitystä suoranaisesti kielletty todellakaan ole.

Koska tuo kiertoa ohjaava venttiili on jännitteettömänä ns. täyden kierron asennossa niin ratkaisin asian ottamalla siitä sähköliittimen irti. Näin lämpenee moottori kelillä kuin kelillä vaikkakin sisätilat jää kyllä huomattavasti viileämmäksi kovemmilla pakkasilla.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Samppasport  Futurez