Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö

  • 9 Vastauksia
  • 343 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« : 29.04.2025, 19:06:45 »
Pitäs vaihtaa v70 tukivarsi eteen. Koska talli on mitoitukseltaan half-duplex, eli ovi on lähellä toista seinää ja toi lotja just mahtuu siitä, niin menee hankalaksi tunkkaaminen sieltä lähemmän seinän puolelta. Tartteeko koko keula nostaa, että tuon saa järkevästi vaihdettua, vai riittääkö kun nostaa kulman ylös?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #1 : 29.04.2025, 19:57:18 »
Kulma riittää, ei vaadi niin paljon tilaa.

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #2 : 29.04.2025, 20:14:35 »
sen verran pitää saada ylös että saa moottorin suojamuovin irti että saa tukivarren pultit irti.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #3 : 29.04.2025, 20:56:19 »
Jep, kokonaan ei tartte suojamuovia irrottaa, eli ainakin taaimmaiset pultit voi jättää kiinni.

Ite olen vaihtanut molemmat puolet kulma kerrallaan enkä kokenut sitä ongelmaksi. Apurungon pulteista joihinkin taisi olla vaikea saada hylsyä kiinni, onnistui syvällä silmukka-avaimella ja jalalla siihen voimaa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #4 : 29.04.2025, 21:02:27 »
Harkitse alapallon vaihtoa samalla jos vähänkään epäilyttää. Omassa oon aina vaihtanu ne samalla niin ei tuu ylimääräistä jumppaa. :D
Tosin se alapallo yleensä suurimman työn teettää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #5 : 29.04.2025, 21:52:20 »
Ehdottomasti, menee samalla vaivalla jos nyt ei sattumoisin olisi juuri vaihdettu, toki voihan se istua vähän kiinnikkin, näitäkin välillä sattuu kohdille ja jos oikein ole tilaa piehtaroidakkaan  :-\
« Viimeksi muokattu: 29.04.2025, 22:59:58 kirjoittanut jak900 »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #6 : 30.04.2025, 09:27:02 »
Ehdottomasti, menee samalla vaivalla jos nyt ei sattumoisin olisi juuri vaihdettu, toki voihan se istua vähän kiinnikkin, näitäkin välillä sattuu kohdille ja jos oikein ole tilaa piehtaroidakkaan  :-\

Joo, itsellä oli alle kymmenen vuotta aiemmin vaihdetut tukivarret ja matkustajan puolella se tukivarren pystypultti oli integroitunut tukivarren sisäholkin kanssa "melko tiukkaan". Mutteri ei ollut ylivoimaisen tiukassa mutta pultti ei kiertynyt yhtään mutterin poiston jälkeen. Pulttia pystyi hakkaamaan yläkautta sopivan mittaista kierretankoa apuna käyttäen mutta tarvittiin noin 300 iskua Fiskarsin isoimman halkomakirveen hamaralla ja crc liuotusta yön yli. Joku raskas mutteriväännin olisi ehkä hoitanut homman helpommin. Kaverin Transitin vastaava, pidempi pultti, ei auennut edes 2000 Nm paineilmamopolla - siinä tosin mutteri oli osa auton runkoa eikä siihen päässyt käsiksi lainkaan.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #7 : 30.04.2025, 19:07:26 »
Harkitse alapallon vaihtoa samalla jos vähänkään epäilyttää. Omassa oon aina vaihtanu ne samalla niin ei tuu ylimääräistä jumppaa. :D
Tosin se alapallo yleensä suurimman työn teettää.
Jep, samalla se menee kuitenkin helpommin kuin erikseen tehtynä. Ja kannattaa myös vilkaista raidetangon päät samalla, koska suuntaus on melko varmasti paikallaan tukivarren vaihdon jälkeen, niin ei tarvitse moneen kertaan suuntailla. Just viime vuonna vaihdoin ensin pelkän tukivarren, sitten menikin alapallo ja raidetangon ulommat päät muutama kuukausi sen jälkeen vaihtoon... Sillä kertaa vaihdoin ne sisäpäätkin samalla sentäs.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #8 : 30.04.2025, 20:36:38 »
Jees, kiitos kaikille. Ajan rampeille ja otan muovin pois ja sitte vasta auto tupaan. Nyt ku on temusta muovinitoja, niin saa senkin korjattua samalla.
Alapallon otin samaan kuormaan. Sitte aattelin testata Bilteman irrotusaineen, joka jäähdyttää samalla ja muka siksi tunkeutuu paremmin
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
« Vastaus #9 : 30.04.2025, 21:24:02 »
Tuota jäähdyttävää bilteman ainetta oon kokeillu. Mutta joo, se siitä ja sen kestävyydestä, loput kirjeessä. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Elekma  Autoracing