Futurez  Kulkukoira

Hybridin XC60 tms ylläpitolataus käynnistysakulle

• 5 Vastauksia
  • 522 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa petriko

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Ihan tuli mieleen vaikka hybridiakkua ladataan, lataa se samalla käynnistysakkua. Jos nyt tuota joskus ihan ylläpitolaturilla latais, niin ladataanko apukäynnistys kohdista vai voiko suoraan navoista tai + navasta ja - rungosta takaa jossa akun miinus menee. XC70 2014 oli paikat merkattu hyvin.

Tuo kieltomerkki varmaan tarkoitta, älä anna itse apuvirtaa

Volvo XC60 T8 TwE AWD Inscription 2020
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014

Poissa volvoandy

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Hybridin XC60 tms ylläpitolataus käynnistysakulle
« Vastaus #1 : 06.06.2025, 09:58:29 »
Ihan tuli mieleen vaikka hybridiakkua ladataan, lataa se samalla käynnistysakkua. Jos nyt tuota joskus ihan ylläpitolaturilla latais, niin ladataanko apukäynnistys kohdista vai voiko suoraan navoista tai + navasta ja - rungosta takaa jossa akun miinus menee. XC70 2014 oli paikat merkattu hyvin.

Tuo kieltomerkki varmaan tarkoitta, älä anna itse apuvirtaa

Ite olen lataillut joskus XC60sta ja edellistäkin diesel-Volvoa ihan sieltä moottoritilasta juuri noista ympyröidyistä kohdista, mitkä sinulla oli kuvissakin. Olen jättänyt ylläpitolatauksen nykyään vähemmälle kun tosiaan hybridiakkua ladattaessa virtaa menee myös 12V akulle. Käytössä Defa laturi, jossa näkee hyvin myös palkkeina akun varauksen.
1. XC60 T8 TE MY2020 128tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa petriko

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 06.06.2025, 19:18:47 »
Ite olen lataillut joskus XC60sta ja edellistäkin diesel-Volvoa ihan sieltä moottoritilasta juuri noista ympyröidyistä kohdista, mitkä sinulla oli kuvissakin. Olen jättänyt ylläpitolatauksen nykyään vähemmälle kun tosiaan hybridiakkua ladattaessa virtaa menee myös 12V akulle. Käytössä Defa laturi, jossa näkee hyvin myös palkkeina akun varauksen.

Näin ajattelinkin, XC70 lataus on juuriki samoissa paikoissa ja jphdon olin exidellä kiinnittänyt

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #3 : 07.06.2025, 21:24:55 »
Turhaa hommaa ja hyöty on nolla. Menee vain 12V akun elinkaatilaskenta pieleen kun lataillaan ulkoisella latauksella. Auto hoitaa täysin automaattisesti 12V akun latauksen ja jos sitö ei jostain syystä kykene suorittamaan niin siitä annetaan ilmoitus.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa petriko

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 10.06.2025, 17:52:18 »
Turhaa hommaa ja hyöty on nolla. Menee vain 12V akun elinkaatilaskenta pieleen kun lataillaan ulkoisella latauksella. Auto hoitaa täysin automaattisesti 12V akun latauksen ja jos sitö ei jostain syystä kykene suorittamaan niin siitä annetaan ilmoitus.

Nythän haetaan akulle lisää elinkaarta ulkoisella latauksella. Toki auto tuotakin tekee polttomoottori ajolla ja sähkölatauksella. Omaa XC70 olen talvisin kerran kuussa tuota tehnyt ja tulen tekemään, myös tässä XC60:ssä.

Joku tehnyt jopa tutkimuksia
-Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää.
-Säännöllinen lataaminen estää akun sulfatoitumista ja voi pidentää nykyisen akun käyttöikää 2–3 kertaiseksi verrattuna normaaliin käyttöikään.

Mutta pointtihan oli latauspisteistä ja tämän sainkin myös muualta selville. Joten lataamisiin

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #5 : 11.06.2025, 20:48:44 »
Nythän haetaan akulle lisää elinkaarta ulkoisella latauksella. Toki auto tuotakin tekee polttomoottori ajolla ja sähkölatauksella. Omaa XC70 olen talvisin kerran kuussa tuota tehnyt ja tulen tekemään, myös tässä XC60:ssä.

Joku tehnyt jopa tutkimuksia
-Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää.

Puhutaan varmaan vanhoista lyijyakuista. Volvo lataa kun:
-Ajetaan polttomoottorilla
-Ajetaan sähköllä
-Ladataan ajoakkua

Mikään ei perustele lisälatausta ja kuten sanottua, Volvon oma 12V akun elinkaarilaskenta häiriintyy ja sitä kautta akun elinkaari laskee kun lataussykli on ”väärä” autoa käytettäessä. Kukin tekee kuitenkin miten haluaa. Lisälatausta ei ohjekirjassakaan pyydetä tekemään, tervetuloa 2000-luvulle  :)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Samppasport  Futurez