Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V60 takapalojen vaihto

  • 8 Vastauksia
  • 263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jmaximus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
V60 takapalojen vaihto
« : 04.08.2025, 02:11:07 »
Moro
Onko mitään ihmeellistä otettava huomioon, kun vaihtaa uudet palat taakse.

Autossa on sähköinen käsijarru. Tuottaako toimenpiteitä?

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10237
  • Teiden tukko
Vs: V60 takapalojen vaihto
« Vastaus #1 : 04.08.2025, 07:08:16 »
Käsijarru pitää ajaa testerillä (Vida tai jokin yleismallinen kapula josta löytyy kyseinen toiminto) huoltoasentoon. Tällöin käsijarrun moottorit ajaa mäntää työntävän karan sisään. Tämä ei kuitenkaan vedä mäntää vaan sen joutuu painamaan työkalulla sisään. Voi sitten olla tiukassa ja vaatia irroitusöljyä männän suojakumin alle.

Käsijarrun moottorit voi myös irrottaa ja pyörittää karan käsin sisään. Takaisin asentaessa täytyy varoa, ettei halkaise moottorin kuoria. Suolapaska on luultavasti päässyt moottorin ja satulan väliin tuorvottaen alumiinisatulaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6931
  • Global alligator
Vs: V60 takapalojen vaihto
« Vastaus #2 : 04.08.2025, 07:21:32 »
Voikohan tuon karan ajaa 9V paristolla ja johdon pätkillä jos ei omista testeriä.
Liitin vaan irti ja sitä rataa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Paikalla ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
Vs: V60 takapalojen vaihto
« Vastaus #4 : 04.08.2025, 09:54:15 »
Käsijarru pitää ajaa testerillä (Vida tai jokin yleismallinen kapula josta löytyy kyseinen toiminto) huoltoasentoon. Tällöin käsijarrun moottorit ajaa mäntää työntävän karan sisään. Tämä ei kuitenkaan vedä mäntää vaan sen joutuu painamaan työkalulla sisään. Voi sitten olla tiukassa ja vaatia irroitusöljyä männän suojakumin alle.

Käsijarrun moottorit voi myös irrottaa ja pyörittää karan käsin sisään. Takaisin asentaessa täytyy varoa, ettei halkaise moottorin kuoria. Suolapaska on luultavasti päässyt moottorin ja satulan väliin tuorvottaen alumiinisatulaa.
Jos mäntä on noin tiukka painaa sisään saatikka jos se tarvitsee irroitusöljyä, niin eikö satula ole jo silloin huoltokunnossa? Käsittääkseni jarrusatulan kumiosat eivät edes kestä öljyä. Männän pitäisi aina liikkua kevyellä voimalla ja tiukka mäntä ennakoi ongelmia tulevaisuudessa.

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10237
  • Teiden tukko
Vs: V60 takapalojen vaihto
« Vastaus #5 : 04.08.2025, 10:45:49 »
Jos mäntä on noin tiukka painaa sisään saatikka jos se tarvitsee irroitusöljyä, niin eikö satula ole jo silloin huoltokunnossa? Käsittääkseni jarrusatulan kumiosat eivät edes kestä öljyä. Männän pitäisi aina liikkua kevyellä voimalla ja tiukka mäntä ennakoi ongelmia tulevaisuudessa.

Kaksi vuotta omalla ajanut ilman ongelmia vaikka männät tarvitsivat vähän apuja että menivät sisään. Oikealla aineella mäntä herkistyi ja meni sisään siirtoleukapihdeillä huomattavan kevyesti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takapalojen vaihto
« Vastaus #6 : 04.08.2025, 11:11:42 »
satulat makselee 30-70 eur joten jos jumittaa niin vaihtoon ja menee taas 5-10v rauhassa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6931
  • Global alligator
Vs: V60 takapalojen vaihto
« Vastaus #7 : 04.08.2025, 12:36:32 »
Vaikka maksais moottorin kanssa enemmänkin niin koko paska vaihtoon jos kuori on yhtään murtunut.
Voihan sen avata jos lähtee auki niin näkee sen nirkosen akselin ja sen poorit onko päässyt vettä sisään.
Seuraavaks se korkkaa niin että jää seisontajarru päälle niin sitten on taas hauskaa kaikilla.

"Poorit" tai mitä on jäljellä, käppäri hirtti kiinni. Kaunis  :)

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa SepiS60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takapalojen vaihto
« Vastaus #8 : 04.08.2025, 14:10:38 »
Käsittääkseni jarrusatulan kumiosat eivät edes kestä öljyä. Männän pitäisi aina liikkua kevyellä voimalla ja tiukka mäntä ennakoi ongelmia tulevaisuudessa.
Jarruja olen kasannut ja voidellut tuolla https://www.motonet.fi/tuote/ate-bremszylinder-paste-180-g-700031-jarrusylinterirasva?product=60-2213
Liukutappeihin ja palan ja satulan väliin muita aineita
Volvo V40 D2 Business (MY18) -17
Volvo V60 D3 Momentum (MY12) -11
EX Volvo S60 T5 2.5 -04

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy