Samppasport  Futurez

TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.

  • 10 Vastauksia
  • 399 Lukukerrat

Diisseliätankkiin, oa5599 ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pevi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Pitäisi vaihtaa vm 2016 V70 T5:n otsikon mukaiseen laatikkoon öljyt. Homma on muuten selvä, mutta tarkastus- ja tyhjennyspropun O-renkaiden (tai alumiiniprikan) koot on hakusessa.

Merkkiliikkeessä sanoivat molempien olevan O-renkaita yhteishintaan 25€

Ei ihan sitä viitsisi maksaa parista standardikomponentista.

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #1 : 01.09.2025, 07:53:00 »
Pitäisi vaihtaa vm 2016 V70 T5:n otsikon mukaiseen laatikkoon öljyt. Homma on muuten selvä, mutta tarkastus- ja tyhjennyspropun O-renkaiden (tai alumiiniprikan) koot on hakusessa.

Merkkiliikkeessä sanoivat molempien olevan O-renkaita yhteishintaan 25€

Ei ihan sitä viitsisi maksaa parista standardikomponentista.
https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-topics/s80-98-06-s60-00-09-v70-xc70-00-07-general/302316-v70-d5-gearbox-oil-change/page2#post4111226

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1090
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #2 : 01.09.2025, 14:31:14 »
Ihan pikku vinkkinä: kannattaa hiukan selvittää O-renkaan materiaalia ja sen sopivuutta kulloiseenkin tarpeeseen. Ei ole yhdentekevää, onko rengas EPDM vai NBR. Alkuperäisosa voi olla vaikkapa PTFE tai FPM… tai jotain muuta. Myös hinnoissa on eroja eri materiaalien välillä.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #3 : 01.09.2025, 14:50:08 »
muutaman euron säästöstä voi tulla muutama tonnin meno....
jos pääsee vaikka vettä sisään tai öljyt ulos rinkulasta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #4 : 01.09.2025, 21:35:45 »
muutaman euron säästöstä voi tulla muutama tonnin meno....
jos pääsee vaikka vettä sisään tai öljyt ulos rinkulasta.
Voi kyynel, mitä pelottelua. Ei niitä o-renkaita tarvii joka huoltoon uusia laittaa, jos ei satu olemaan käden ulottuvilla. Propuissa on hyvät laipat, joten ne pitää melkeinpä ilmankin o-renkaita. 55 mm torx ja 17 mm kuusiokolo muistaakseni tarvitaan ja noita avaimia ei ole ihan joka autotallissa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3309
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #5 : 02.09.2025, 07:19:45 »
Voi kyynel, mitä pelottelua. Ei niitä o-renkaita tarvii joka huoltoon uusia laittaa, jos ei satu olemaan käden ulottuvilla. Propuissa on hyvät laipat, joten ne pitää melkeinpä ilmankin o-renkaita. 55 mm torx ja 17 mm kuusiokolo muistaakseni tarvitaan ja noita avaimia ei ole ihan joka autotallissa.
Pakko yhtyä tähän. Tuon sisemmän propun kun ottaa pois niin sen jälkeen tuon isomman kampeaa auki  mutterilla tai pultillakin joka sopiva koloonsa, ei tämä nyt vaikeaa ole.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4230
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #6 : tänään kello 05:08:57 »
Pakko yhtyä tähän. Tuon sisemmän propun kun ottaa pois niin sen jälkeen tuon isomman kampeaa auki  mutterilla tai pultillakin joka sopiva koloonsa, ei tämä nyt vaikeaa ole.

[/quoteTeorissa ei olekaan vaikeaa, mutta monesti käytännössä on.
Jotkut urpot vetää ton torxin ihan saatanan tiukalle varmaan siksi kun ei ole uutta o-rengasta ja halutaan varmistaa ettei vuoda.
 Sullakin näyttää siltä ettei enää monesti kanta kestä avata  :2funny:

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #7 : tänään kello 07:53:15 »
Onko se T55 vai TX55? Eli tapilla vai iliman? Tuosta tilataideteosta muistuttavasta ei saa selvää, mikä nööli siitä on keskellä?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3309
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #8 : tänään kello 07:53:48 »
Ei ole omasta autosta kuva, oli tuollainen joskus työn alla ja otimpa omistajalle kuvan, ja noita pulttejahan saa kaupasta uusia. Onhan siellä todistetusti joku jo käynyt tai yrittänyt ainakin :2funny:
« Viimeksi muokattu: tänään kello 08:03:18 kirjoittanut jak900 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6993
  • Global alligator
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #9 : tänään kello 08:06:53 »
Kas kun ei ole 5-sakarainen Torx plus tamperproof turvatorxi. Niinkuin monissa autoissa jo käytetään. Vanhuksissakin esim. Maf anturin ruuveissa. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
Vs: TG-81SC vaihteiston öljyproppujen tiivisteiden koot.
« Vastaus #10 : tänään kello 10:44:41 »
Onko se T55 vai TX55? Eli tapilla vai iliman? Tuosta tilataideteosta muistuttavasta ei saa selvää, mikä nööli siitä on keskellä?
Kuva on tyhjennyspropusta. Siinä on se 17 mm kuusiokolo tyhjennykseen ja ehkä T40 öljymäärän tarkastukseen.
Täyttöpropussa on sitten se T55. Ei niissä mitään nöölejä ole keskellä.

Kai tiedät proseduurin öljymäärän tarkastukseen: tehdään ensin ylitäyttö esim. 3,2 litraa uutta öljyä laatikkoon. Käydään ajamassa laatikko 50 asteiseksi, tarvii noin 10 km lenkin. Sitten auton käydessä ja vaihde P-asennossa avataan se T40 proppu ja lasketaan siitä ulos niin kauan kun tulee propun täydeltä. Kun alkaa liruttamaan, niin proppu kiinni. Öljypohjaan jää sitten n. 2,7 litraa öljyä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Proturbo  Autodiagnoosi