Autoracing  KL-varaosat

B200K tyhjäkäynti kadoksissa

• 3 Vastauksia
  • 222 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eelis55

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
B200K tyhjäkäynti kadoksissa
« : 02.11.2025, 17:04:27 »
Mistähän voisi johtua, että tyhäkäynti on kadonnut kokonaan sen jälkeen kun autoon vaihdettu jyrkempi nokka. Auto käy muuten normaalisti mutta, kun kaasusta päästää auto vain sammuu eikä edes yritä käydä tyhjäkäyntiä. Myös kuumalla moottorilla saa sahata todella pitkään, että lähtee juuri ja juuri käymään. Kaikki nokan vaihtoon liittyvät asiat olen tarkastanut uudelleen, eli jako kohdallaan ja virranjakaja on myös oikein. Kaasarin säätöjä pyöritellyt mutta ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Laitoin myös tyhäkäyntisolenoidiin hyppyjohdon akulta varmistaakseen sen toiminnan. Ideat rupeaa vähän loppumaan ja voiko olla niin huono tuuri, että kaasuttimeen on mennyt joku roska asennuksen välissä.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K tyhjäkäynti kadoksissa
« Vastaus #1 : 05.11.2025, 20:52:42 »
Tosiaan se solenoidi oireilee niin, että tyhjäkäynti katoaa. Sen solenoidin toiminnan voi myös kuulla, olen itse onnistunut kuulemaan solenoidin naksunnan ihan kuljettajan ovella seisten ja samalla avaimesta virrat päälle kääntäen sinne asti, että merkkivalot syttyvät, voi myös pyytää kaveria kuuntelemaan naksuuko solenoidi virtojen mukana. Kaasuttimen säädöissähän on säädettävissä vain tyhjäkäyntiseos (CO) sekä tyhjäkäyntinopeus. Niitä onkin sitten vähän vaikea säätää ilman mittalaitteita, ehkä joku muistaa tai tietää, montako kierrosta seos ruuvia otetaan aukipäin suljetusta asennosta. Muistaakseni varsinainen seos säädetään arvoon 1.5 CO ja tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla on jotain luokkaa 850-900, hiukan alle 1000 kun näyttää auton oma mittari, niin ihan hyvä. Mutta mikä muu voisi tyhjäkäynnin hävittää, no minulla oli kerran mennyt huonoksi kaasuttimesta yksi kalvo, sellainen joka sijaitsee kaasuttimen takana olevan kannen alla, kansi osoittaa suoraan kuljettajaan päin. Kun tämän kalvon vaihdoin, niin tyhjäkäynti palasi, huonolla kalvolla auto kävi pienen hetken tyhjäkäyntiä ja sammui, käynnistyäkseen vaatikin sitten juurikin pitkähkön startin vaikka oli juuri sammunut moottori.

Poissa Eelis55

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 05.11.2025, 22:55:32 »
Olen juuri sillä hyppyjohdolla suoraan akusta todennut että tyhjäkäyntisolenoidi naksahtaa ja myös vaikuttaa hieman käyntiin. Tuntuu vain sille, että auto käy melko rikkaalla pienillä kierroksilla, sillä tulpat ovat mustat ja jos kaasulla koittaa pitää ”tyhjääkäyntiä” menee auto tukkoiseksi ja nostaa laiskasti kierroksia kunnes aukeaa. Myös kun kaasulla pitää pieniä kierroksia kierrokset alkaa pikkuhiljaa laskea ja lopulta auto sammuu. Ilmeisesti sieltä joku kaasarista mennyt viikon seisonnan aikana, täytyy kokeilla vara kaasarilla mikä myöskin vähän huonossa hapessa, mutta jos sillä saisi tyhjäkäynnin kuntoon niin voisi varmuudella sanoa vian olevan kaasarissa. Imuvuoto tuskin on kyseessä kun menee nimenomaan rikkaalle matalilla kierroksilla?

Poissa Eelis55

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 08.11.2025, 17:42:21 »
Nyt on vaihdettu imusarjan tiiviste, kokeiltu toisella kaasutimella, kokeiltu toisella virran jakajalla ja pyörijällä, sekä tarkistettu imuvuodot kaasarin ja imusarjan välistä, mutta mikään ei vaikuttanut käyntiin. Alkaa vähän ideat loppua mikä voisi vielä olla vialla.

Proturbo  Autodiagnoosi