Perustan ihan urbaaniin legendaan kun jossain maalla alkoi viljelijöiden traktorit ja puimurit hajoilla. Oisko niihin tankattu kentällä hylättyä liian korkean vesipitoisuuden polttoainetta.
Yks hemmo sai joskus lentokentältä hylättyä säiliötyhjennys kerosiinia ja poltti sitä öljypolttimessaan
poltti sinällään ookoo kunnes kirahti jumiin. No ehkä ehti justiinsa säästämään sen korjauksen hinnan....
Näitähän nämä, juttuja ja legendaa.
Tosielämässä samaa tavaraa tankataan sekä dieseleihin että turbiinikoneisiin. Olen sekä tankannut että varsinkin nähnyt tankattavan.
Oleellisin ero A-1:n ja perus-dieselin välillä on jähmepiste, A-1 kestää pakkasta hyvinkin 50 astetta. Muinoin, kun Ilmavoimilla oli käytössä sekä itä- että länsikalustoa, MiGit tankattiin runsasrikkisemmällä neuvostoöljyn jalosteella, jota haettiin Porvoosta, länsikoneet puolestaan tankattiin Naantalin länsiöljyn tisleellä.
A-1 palaa mainiosti myös öljypolttimessa, mikä sivumennen sanoen löytyy myös suihkuturbiinista

. Asiasta löytyy jopa oikeusaineistoa, kun takavuosina Lapin Lennostosta toimitettiin polttoainetta myös yksityiskäyttöön huomattavia määriä

.
No, nämä eivät liity otsikon vempeleisiin, Volvon tekeleisiin kyllä.