onnistunut eka postaus VRCF:lle suoritettu, tää on pitkä askel NPS ja BMW miehelle :DD
Mutta tosiaan, aikaa kului ja rakensin talvessa yhden pro2 drifterin itselleni (bmw e36 compact tietenkin) ja vähän burnoutin partaalla mietin mitähelvettiä nyt talvella kuuluu tehdä kun ei tarvi rakentaa mitään ja bemarissakin on vaan askin huolto edessä

Katseeni suuntautui volvoon, ja niihin stna sisä pyörän kaariin... ja konetilaan ja daffin sähköihin.. noh tuumasta toimeen ja volvo nosturille ja moottoriveks

patti pois ja sähköt myös niin pääsi hahmottelemaan mistä ja miten leikataan.

Surullisen näköinen konhuone, mutta kaikkea ei voi tehdä kerralla jos eihän tämä ois harrastelua ellei aina ois jotai nikkaroitavaa, siinä sitten kaverin kans pohdittiin et samal lämmöllä nostetaan torq tube ja taka akseli veks samalla ja tarkistellaan ja siistitään.

hämmästyin kuinka hyvin kaikki irots siihen nähden kuinka ruosteen raiskaamat kaikki pultit oli niin katkaisin vaan 2 pulttia. siinä hetken selasin internettiä ja etsin tehostettua hammastankoa tämmöiseen tuloksetta, noh vähästä en lannistu ja katsoin etu akselia että hieman kyl vois parannella tuota kun on erittäin heiveröisen näköinen tehtaan jäljiltä ja vieressä makaavaa e46 ZF hammastankoa, varovasti mitta käteen ja sai todeta hmm täähän vois olla mahdollista, pieni kyselyu eurooppalaiselle 300 sarjalaistenWA ryhmälle josta täysi tyrmäys asialle ( ei yllättänyt, tuntuu olevan kädetöntä katsuria pelkäävää sakkia) ja siitä innostuneena tuumasta toimeen ja kaks iltaa myöhemmin tanko kiinni ja mahtuen paikallaan, en oo kyllä ylpeä tästä mutta pitäis kestää paremmin kuuin tehtaan papaeri akseli

sit alkoi suunnittelu miten nostan pyöränkaaret ylemmäs, pientä palloittelua kaverin kanssa jigi ideoista kun halusin pitkää iskari tornit niiden omilla paikoillaan mutta ylempänä ja sain tälle hyvän idean ja muutakuin tornit jigiin kiinni ja irti ja puukko saha laulamaan.


Nyt oli tyytyväinen olo, muutakuin miettimään miten toteuttaa uudet, noh eipä siinä kauheesti jääny luovuudelle varaa kun ahdasta on jne mutte pelti kaupan kautta hallille ja rälläkkä ja pelti sakset esiin, kaivoin vielä sikki koneen esiin kun en siedä soivia peltejä ja samalla niihin tekee "hieman muotoa samalla

JA kyllä tiedän virheeni ja sikkasin noi pellit erikohtiin alhaalta

mut ei hätää tästä ei oo tulossa näyttely voittajaa tms vaan ihan mun harraste peli vaan niin elämä ei kaadu tähän

, hitsailin tuli pellistä kans reijät umpeen kun reititän sähköjä uusiks niin porailen läpi viennit sitten omille paikoilleen. seuraavaksi tein pientä vahvistelua iskari torneille varmuudeksi

Aika miellyttävät tuli omaan silmään, seuraavaksi siirryin runko aisoihin, toinen aisa oli kohdannut kolarin jossain kohtaan ja mittailin ristimitat varoiksi ja tuntui olevan tarpeeksi lähellä että leikasin vain rytyn veks ja tein uude aisan päädyt molempiin, koska meinasin tehdä puskurin törmäys raudat simpelimmin ja pika kiinnikkein jo omasta kilpurista hyväksi havaittuun tyyliin, tein myös aisojen alapuolelle isot vahvistukset 3mm levystä joiden keskelle tein m12 kierteen jotta saan tehtyä irroitettavan syylärin alatuki raudan *tästä lisää myöhemmin

Sitten, soittelin hiekkapuhaltajalle onko työkiireitä että olis kasa volvon osia ku tarvis siistiä, kaupathan siitä tuli ja ja romut portterin kyytiin ja puhallukseen ja pulveriin kaikki osat mitä alustan puolelta lähti, voiman siirro osat puhalsin töissä puhtaaksi ja maalasin hopeaksi niin erottuu kivasti pohjasta

sain myös kaikki volvon poltit ja pienemmät metalli osat järjestettyä keltapassivointiin melko edukkaasti joten päätin nekin lähettää siistittäväksi kun tässä tuntui olevan paljon hienokierre pulttia ja erikoisempaa kantaa pulteissa

sitten hieman tutkin pohjaa ja paria paikkaa kun tiesin että jotain pitää tehdä kun ne suorana sanotti aiheutti jo silloin jomotusta otsalohkossa kun tämän hankin ja näin pohjasta ekan kerran, taka runkopalkeissa oli semmoset markan ruvet ja muumipappa saumat että näiden tekijältä pitäisi ottaa hitsaus koneet takavarikkoon

, noh palat veks jaaaaaah jumalauta sitä alasta massaa oli paljon, kaivon auton pohjasta paikka paikoin sentin paksuista kerrosta jotain epämääräistä massa sekoitusta pois, ja sen alla on ympäri pohjan vielä tätä kuuluiss 80-90 ihme messingin väristä ruosteen esto ainetta joka ei tunnu ikinä kuivavan kunnolla.. päätin sitten että fuckit kaavin nämä paskat täältä pois. toholla lämpöä ja lastalla pois kuin kebabbia leikkais, varmaan 3-4 iltaa kaapimista ja harjaamista ja älytön määrä turhaa massaa lattialle, mutta yllätykseksi yllättävän hyvä ja siisti kaiken tämän alla. silti päätin että en ala harmaan alkavia ruosteita vaan kaverille soitto ja palvelus että koppa nostokoneella kyytiin ja käydään vähän santa puhaltelemassa..

täss kuvaa ennen kuin aloitin operaation

tässä työturvallisuus viran omaisen hyväksymä työtapa, ei jännitellä turhia
tässä puhalluksen jälkeen, lähestyin tätä ajatuksella että meinaan ajaa autolla kesällä ja mahd talvella ja vaikka kuinka haluaisin korin värisen pohjan kuten omassa kilpurissani on, ei se vaan ole järkevää autossa joka näkee keli olosuhteita ja ajoa kadulla joten 2k tikkurilan gpls epoksia pohjaan, kuivaus 24h pieni karhennus hionta villalle ja uudet sauma kitit saumoihin, ja alustamassat läpi auton pohjan, ja ai että kun voikaan olla tyytyväinen olo kun on siisti tasa värinen ja laatuinen pohja autossa

ja alusta massa siksi, että massa mitä käytin kuivaa semmoiseksi ettei ole tahmea, mutta jos siihen tulee vaurio on korjaus todella helppoa samalla massalla, ja tämä myöskään ole niin kovaa kuin esim lavapinnoitteet että lohkeisi irti pohjasta ja todellakin suoraa ruosteelta ja kosteudelta.

sisä pyörän kaaret jätin vielä ruiskimatta koska teen auton kyljistä lasikuitu muotit etu ja taka lokareista kun tuntuu ettei näihin enää löydy osia niin helpotan mahdollista tulevaisuutta ja korjausta että mullaon muotit ns overfendereihin omaan autooni.
muotitin myös konepellin että saan tähän lasi tai hiilikuitu pinnan ja pääsen eroon ärsyttävästä lommosta joka tulee konepeltiin herkästi kun sitä joutuu lyömään kiinni *itsellä tämä kävi vahingossa ja yllättävn helposti (tai sit vaan selittelen näitä itselleni koska haluan salaa painoa pois

)



JA sitten itse kakkuun, enhän mä sitä b200k konetta oo enää takasin laittamassa konehuoneeseen vaan tallissa odottaa
tämmöinen

b230, perimätiedonn mukaan tästä on penkattu 170hv kaasareillä ja jakalla, nokka ainakin mallia rujo, mutta meinasin jos tekisin tästä 2.5l ja kanteen isot venttiilit ja saksmannilta vähän asiallisempaa nokkaa ja saataisiin viomat sinne +200 puollelle, näissähän ei voiman siirto ole järin jykevä mutta alle 1000kg koria liikuttaa +200hv sen verran kivasti että on oikein tarpeeksi ja ne äänet

jos on 2500cc vapareista speksejä ja penkki lappuja niin olen kiinnostunut vertailmaan tuotoksia.
toivottavasti kiinnostaa, antakaa risut ja ruusut

jos toi bmw prjekti kiinnostaa niin Youtuben puolella Niilo Hakala löytyy infoa siitä
