Autoracing  KL-varaosat

Start&stop

  • 10 Vastauksia
  • 677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Start&stop
« Vastaus #1 : 27.11.2025, 17:11:11 »
Tästä hel**tin esikartanosta kaikki lähti, oli niitä ensimmäisiä turhakkeita, jotka pitää vaan painasta pois päällä joka ikinen kerta ajoon lähtiessä (jos ei ole laittomasti koodattu pois pysyvästi) ja jouluvalot mittaristossa loistaa. Nykyään on sitten jo vaikka mitä muuta vastaavaa katseen kyttääjästä kaistapäävahdin kautta (mittari)ylinopeuskilkuttimen - vaan esimerkkinä.

Ja tuolla TM:n keskustelussa joku huijaa, että ei rasita akkua. Kyllä muuten rasittaa. Toki start-stop autoissa on usein kestävämpi ja kalliimpi akku, mutta ilman jatkuvaa starttailua se kestäisi kauemmin myös.

Tuo on yksilölle kulutuksen kannaltakin ihan turhake. Joku millilitran säästö ei merkitse mitään. Jos ei halua/kannata ajaa polttiksella, niin sitten ajaa sähkömoottorilla. Ainoa toimiva välimuoto on Toyotan hybridi, muut ei edelleenkään näytä osaavan yhtään niitä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
  • www.vrcf.fi
Vs: Start&stop
« Vastaus #2 : 27.11.2025, 17:46:32 »
Ainoa toimiva välimuoto on Toyotan hybridi, muut ei edelleenkään näytä osaavan yhtään niitä.
Toyotan hybridi on jokseenkin hyödytön, joskin tuottoisa keksintö. Vertailussa sama auto 1,8 hybridinä ja 1,2 turbona olivat kulutuksen ja suorituskyvyn kannalta 1:1. Toinen vaan maksoi yli kolmanneksen enemmän. Organisaatio kiittää ja suomalainen maksaa Toyotastaan riemumielin extraa.

Womack et all on kirjoittanut Toyotan tarinasta ja differoitumisesta  teokseen, jota lainataan ihan tieteellisessä kirjoituksessakin. Löytyy hyllystä S*.

Minulla oli pari vuotta sitten huollon sijaisautona tuore Corolla hybridi. Kaupungissa siedettävä, tiellä karsea ja kulutti bensaa sen, mitä S90 dieseliä :). Jopa yli. Ketjuveto ja sähkö toki pehmentää S/S-lähtöjä :2funny:!

Blugari tuonee kulutusetua, mutta kyllä myös maksaa eikä ihan huoletonta niilläkään ajo kuulemma ole. Eikä halpaa. Hiluxin omistajana huolto- ja varaosahinnat ovat tiedossa.

« Viimeksi muokattu: 27.11.2025, 17:49:41 kirjoittanut Scraab »

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Start&stop
« Vastaus #3 : 27.11.2025, 19:27:45 »
Vdash pystyy laittamaan start&stopin niin että muistaa edellisen asetuksen toimii

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2431
Vs: Start&stop
« Vastaus #4 : 27.11.2025, 20:27:01 »
Tänään just nauroin että kyllä taas maailma pelastui kun olin unohtanut ottaa sen pois päältä ja aloin peruuttaa kaupan pihassa parkkiruutuun niin jo tuo kerkes suunnanvaihdon aikana sammua. :2funny:
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3930
Vs: Start&stop
« Vastaus #5 : 27.11.2025, 22:42:06 »
On kyllä niin selkäydinreaktio kun käynnistyksen jälkeen ottaa tuon turhakkeen pois käytöstä ettei sitä ajattele edes sen enempää.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Start&stop
« Vastaus #6 : 01.12.2025, 12:26:38 »
Toyotan hybridi on jokseenkin hyödytön, joskin tuottoisa keksintö. Vertailussa sama auto 1,8 hybridinä ja 1,2 turbona olivat kulutuksen ja suorituskyvyn kannalta 1:1.

Kun haetaan ennakkoon jotain lopputulosta "testiltä", niin sehän myös saadaan. Top Gearissakin joskus testasivat jotain pikkukoneista kinneriä ja M-Bemaria ja Bemari kulutti vähemmän. Se oli ihan hauska vitsi silloin.

Jostain syystä nuo Toyotan 1,2T:t vaan kuoli pois - miksiköhän?

Se perinteinen Toyotan hybridi säästää ihan merkittävän osan kulutuksesta normaalilla ajosuoritteella keskimääräisessä käytössä. Ja on teknisesti todella yksinkertainen, luotettava ja toimiva. Kun verotuskin on muuttunut päästöperusteiseen suuntaan, hintaeroakaan ei käytännössä ole. Kulutus on pienempi ihan kaikissa ympäristöissä, mutta tietenkin merkittävin ero on urbaanissa ympäristössä ja pienin kovavauhtisessa maantieajossa.

Meilläkin oli lähes 10 vuotta Prius+, kaikin puolin ihan loistava laitos. Ja vaikka vannonkin noiden hybridien nimeen, ei meilläkään nyt ole yhtään. Kun muutettiin "maalle", käyttötarpeet muuttui ja luovuttiin siitä. Kakkosautokaan ei ole hybridi, vaikka on Yaris. Silloin muutama vuosi sitten sai vielä manuaalivaihteista, ilman turboa, ilman start-stoppia(!) ja silti kaikista uusimmista päästömittauksista hyväksytty maailmantuhoajaa. Halusin vaan kärsiä sellaisella, kun maailmankuva on vinoutunut, mutta oikeasti hybridi olisi ollut kaikin puolin mukavampi ja järkevämpi laite.

Aika näpertelyähän kaikki polttisten kulutussäästökotkotukset toki on. Juuri viime vkloppuna ajoin tuolla "perinteisellä" polttoainepumppukostaja-Yariksella vanhaa tietä välin Mäntsälä-Lusi, jossa siis mennään kolmen kaupunkin keskustan läpi ja rajoitus enintään 80, keskari oli selvästi alle 70, litimärät tiet, lämpöä +5. Kulutus 4 litraa sadalla. Jos olisin ajanut motaria, talvirajoituksillakin kulutus olisi ollut vähintään 25% enemmän. Eli jos halutaan laskea päästöjä 20%, kaikkialle yleinen 80 km/h rajoitus, eikä tarvitse kaivaa mitään uusia malmeja joka harjun alta. Ja maailma pelastuu!

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6676
Vs: Start&stop
« Vastaus #7 : 01.12.2025, 13:09:17 »
RVS pelastaa mun mielestä moottorin noilta ongelmilta..jos on nähnyt vaikka New York Cityn neljän ruuhkan niin tajuaa että tossa start-stopissa on pointtinsa. Sitä ei susirajalla välttämättä tajua. Pointti ei ole säästää milliä bensaa vaan savuja keskustassa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa uisteeelu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • www.vrcf.fi
Vs: Start&stop
« Vastaus #8 : 01.12.2025, 15:13:46 »
Tais olla Bangkokissa kello valojen yllä että koska vaihtuu tais olla 3minsaa punaisena  ellei 4  kul kerkis hyvin avainta käyttää
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3548
Vs: Start&stop
« Vastaus #9 : 01.12.2025, 16:06:11 »
Mä pidän tuossa V40:ssä 99% ajasta s&s:n päällä koska manuaali ja varsinkin Helsingin keskustassa pyöriessä näkee kyllä nopeasti jos saa seisoa pidemmän aikaa. Joskus kylmällä koneella/autolla otan pois päältä ettei mene ihan huurukopiksi.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
  • www.vrcf.fi
Vs: Start&stop
« Vastaus #10 : 01.12.2025, 19:08:07 »
Jostain syystä nuo Toyotan 1,2T:t vaan kuoli pois - miksiköhän?
Kuolema tapahtui vain Suomessa. Ei se hullu ole, joka pyytää?

Toyotan hybridien hiilidioksidipäästöt eivät ole olleet kovinkaan matalat, vasta viime vuosina on tainnut satanen rikkoutua? Muutenkin tekniikan ainoa plussa on ollut melko hyvä luotettavuus, nyt toki siitäkin hyveestä on päästy apuakku- ym ongelmien myötä.

No, kirjoituksesta paistoi enemmän aate, kuin ajoneuvotekniikka, joten jätetään tähän. Kyllä meille rajoituksia ja verotaakkaa jatkossakin jaetaan :)!
Mutta, pitikö muuttaa maalle

 

Elekma  Autoracing